Het is nu di maart 19, 2024 12:20 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Waarom op het einde in warm water steken ? 
Auteur Bericht
Jente
Bericht Waarom op het einde in warm water steken ?
Ik ben juist begonnen met modelbouw. Ik ben nu bezig met een Pz Kpfw VI Tiger Ausf. H van Revell. Op de handleiding staat er dat je de geverfde stukjes na het drogen 20 seconden in warm water moet stoppen. Maar wat is het effect op de tank na dit gedaan te hebben?


zo dec 20, 2009 9:55 am
Droop
Bericht 
Ik doe al jaren aan modelbouw maar van het in water steken van de geverfde stukken heb ik nog nooit gehoord. :shock:

Wat je wel moet doen is de plastic stukken voor het verven in een ontvettingsbadje steken. Een lauw/warm sopje met een afwasprodukt (vb: Dr*ft) is daar zeer geschikt voor.
Die stukken laat je dan gewoon in de lucht drogen (niet afdrogen!) en daarna kan je die gaan schilderen/ aribrushen enz.

Dat ontvettingsbadje zorgt ervoor dat de vettige residue van het gietproces verwijderd wordt.


Grtz. Luc


zo dec 20, 2009 12:52 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
He enige dat ik me kan voorstellen is het volgende. Iedereen die wel eens onderdelen heeft geschilderd voordat deze gelijmd werden, weet dat dit bij het lijmen twee problemen op kan leveren. Allereerst de gigantische knoeiboel aangezien de lijm de opgebrachte verf weer oplost en daarnaast het effect dat een geverfd onderdeel vaak slecht te lijmen is op een ander geverfd onderdeel. Ik kan me voorstellen dat door het geverfde onderdeel na schilderen even in heet water te stoppen, er een fixatie optreed doordat het platic door de warmte enigzins zacht wordt. De verf zal dan beter aan de platiclaag hechten, waardoor het geverfde onderdeel beter te verlijmen is. Of dit werkelijk zo is weet ik niet, aangezien ik de te verlijmen oppervlakken altijd weer verfvrij maak voor verlijmen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo dec 20, 2009 1:26 pm
Profiel WWW
Mario
Bericht 
Ben je zeker dat je het hier niet over de decals hebt ?
Welke tekst staat er precies ?


zo dec 20, 2009 1:53 pm
Jente
Bericht 
In de handleiding staat er :
Verf goed laten drogen, dan pas verdergaan met de montage . Elke decal afzonderlijk uitsnijden en circa 20 sec. in warm water dopen. De decal op de aangegeven plaats van het papier schuiven en met vloeipapier aandrukken.


zo dec 20, 2009 5:18 pm
Jente
Bericht 
Oke, bedankt voor je reactie !


zo dec 20, 2009 5:33 pm
Avatar gebruiker
Bram Dermout

Geregistreerd:
di aug 13, 2013 2:31 pm
Berichten: 255
Bericht Re: Waarom op het einde in warm water steken ?
Even een vraagje hierbij, ben ook begonnen met modelbouw, voorlopig enkele na WO II modellen, maar o.a. Lancaster Mk en Spitfire staan op het to do lijstje.

Wat raden jullie aan, de onderdelen eerst monteren en erna schilderen of de onderdelen schilderen (vb. binneninterieur) en dan lijmen?


di aug 27, 2013 9:11 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Waarom op het einde in warm water steken ?
DE onderdelen eerst schilderen, dan met een klein vijltje de lijmvlakken weer schoonvijlen. Daarna pas lijmen. De overall camouflage pas als laatste, na het in elkaar zetten aanbrengen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di aug 27, 2013 11:54 pm
Profiel WWW
Chase
Bericht Re: Waarom op het einde in warm water steken ?
Ik haal normaal gesproken de onderdelen van de rekjes, deze vijl ik.
Dan ga ik het interieur in mekaar zetten en deze schilderen ( gewoon en drybrush )
Daarna zet ik het model verder in elkaar ... het raam en overige "glas" onderdelen bedek ik met "maskeerverf"
Daarna het model airbrushen en de maskeerverf eraf pellen.
Eventueel een vernislaag aanbrengen nadat je decals erop geplakt hebt doormiddel van een "softner"
Altijd matte verf gebruiken !!
Klaar en perfect ...


zo sep 11, 2016 6:23 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group