Het is nu do maart 28, 2024 9:33 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Postuum eremedaille voor postduif Paddy 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Foutje

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo sep 26, 2010 11:19 am
Profiel
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Niet postuum, Paddy heeft de oorlog overleeft. Vandaar ook mijn vraag eigenlijk, waar dit rare bericht op gebaseerd is (Paddy is namelijk al in 1944 van de Dickin Medal voorzien, en niet in 2010).

En ja, de kogels vlogen om z'n oren. De Duitsers hadden als ik het me goed herinner zelfs speciale eenheden die aan de kunst alle duiven richting Engeland uit de lucht schoten. Dit ook om te voorkomen dat verzetsgroepen met Engeland konden communiceren.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo sep 26, 2010 11:32 am
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Volgens mij hebben verschillende media dit "nieuws" van elkaar overgenomen, zonder dit even na te checken. Dit is het werkelijke nieuws:

http://www.bbc.co.uk/news/uk-northern-ireland-11400814

Kortom: het was 65 jaar geleden dat deze duif deze onderscheiding kreeg en dat werd herinnerd met een "fly-past".

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo sep 26, 2010 4:33 pm
Profiel WWW
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Ah kijk, die zocht ik... Blijkbaar kan de NL-media niet eens een berichtje goed overtikken of een beetje research doen.

Ben wel benieuwd naar die duiven-fly-past. Zouden ze de duifjes ook een missing-man formatie kunnen laten doen? :mrgreen:

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo sep 26, 2010 4:50 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het was overigens de enige Ierse duif die de Dickin Medal ontving. Debatten over het wel of niet nut hebben van geven van ondescheidingen aan dieren zijn een beetje academisch. De onderscheiding is er en wordt nu eenmaal uitgereikt. Dus of je het er mee eens bent of niet, Tsja weinig interessant in mijn ogen. Interessanter lijkt mij althans de geschiedenis erachter.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo sep 26, 2010 5:43 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Dus of je het er mee eens bent of niet, Tsja weinig interessant in mijn ogen. Interessanter lijkt mij althans de geschiedenis erachter.

Dat lijkt me met elkaar verbonden... Ik verbaas me over dit soort verleningen en ben dan ook zeer benieuwd naar de officiele beweegredenen.


zo sep 26, 2010 7:03 pm
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
[/quote] Dat lijkt me met elkaar verbonden... Ik verbaas me over dit soort verleningen en ben dan ook zeer benieuwd naar de officiele beweegredenen.[/quote]

De reden dat men lintjes gaf is om het systeem in werking te houden
( welke nationaliteit je ook had), dit is de zelfde reden waarom men nu en vroeger tot Ridder sloeg, het systeem zorgt ervoor dat de lintjesdragers zonder morren de gevestigde waarde volgt en erkent, tot de kleinkinderen toe. Waarom schrijf ik dit; in mijn familie hebben twee mensen in het verzet gezeten en hebben nooit hun lintjes opgehaald met als simpele reden : ze hadden hun plicht gedaan, en het leven ging nadien verder. Ook zij hadden hun lasten te dragen maar lachten dikwijls met de opgetooide militairen of oorlogslui die kromgebogen hun medailles meezeulden tijdens herdenkingen.
Een duif een medaille geven is één van de stappen die je als land moet stellen, anders gaat er geen mens meer ten aanval.

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo sep 26, 2010 8:20 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Auke, het is een onderscheiding van de PDSA, een dierenorganisatie opgericht door Mevr Dickin. Het heeft helemaal niets te maken met het verlenen van een medaille door welk land dan ook. Wat ik bedoel is dat het voor mij als historich geïnteresserd persoon in de verlening van onderscheidingen, totaal niet van belang is of iemand het goed of slecht of vreemd of raar of wat dan ook vind dat een onderscheiding werd en nog steeds wordt (voor aktiviteiten in Afghanistan heeft een hond de Dickin Medal onlangs ontvangen, opgespeld aan zijn riem) uitgereikt. Of dat nu aan dieren is of aan mensen. In mijn ogen totaal oninteressant. Ik ga simpelweg uit van het historische feit dat deze onderscheiding er is , werd en wordt uitgereikt voor aktiviteiten die volgens de reglementen van deze onderscheiding worden getoetst. Er zijn dus gewoonweg dieren die deze onderscheiding ontvignen voor aktiviteiten in de Tweede Wereldoorlog.

Een duif wordt dus helemaal niet onderscheiden door een land, maar door een organisatie, en is wel erkend door diverse landen als officiële onderscheiding.
Er voor WO2 totaal 54 Dickins uitgereikt, aan 32 duiven, 13 honden, 3 paarden en een kat

De reden waarom men lintjes geeft is om mensen een erkenning te geven voor buitengewoon werk, buiten wat men van iemand in bepaalde situtaties verwacht. Daarnaast worden onderscheidingen verleend voor deelname aan bepaalde aktiviteiten. Voor mij niets om een systeem in stand te houden. Nergens staat vastgesteld dat het de plicht is van iemand om verzet te plegen. Dat is een daad buiten de normale houding van een persoon, in mijn ogen heel logisch om daar een onderscheiding voor te krijgen.

Voor mensen die echt geïnteresseerd zijn:
http://www.pdsa.org.uk/about-us/animal- ... ckin-medal

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo sep 26, 2010 8:43 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht Re: Postuum eremedaille voor postduif Paddy
Deze controversiële tread maar eens oprakelen met 'nieuws' van 70 jaar terug.

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


ma feb 27, 2012 7:46 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group