Het is nu do maart 28, 2024 2:31 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Wat voor onderscheiding is dit? 
Auteur Bericht
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Wat voor onderscheiding is dit?
Beste mede-forumleden,

Onderstaande ziet u een foto van mijn Poolse overgrootvader die ik recentelijk in mijn bezit heb gekregen. Hij draagt op deze foto een onderscheiding die ik voor het eerst bij hem zie. Kan iemand deze voor mij identificeren?

Alvast bedankt,

Kaj

Afbeelding

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo sep 11, 2011 11:34 am
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Volgens mijj een parawing

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo sep 11, 2011 12:40 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Het insigne lijkt sterk op de GQ badge. Het werd door de parachutefabrikant Gregory & Quilter aan iedereen - ook aan particulieren - gegeven, die met hun product een cursus parachutespringen had volbracht.
Zie http://www.warrelics.eu/forum/military_ ... -front.jpg

Maar…: dat wil zéker nog niet zeggen dat je overgrootvader een para was of dat je met een parawing te maken hebt. Integendeel eigenlijk, de Poolse para's droegen op dezelfde plek een gestyleerde op een prooi duikende adelaar. Zie bijvoorbeeld http://www.pathfindergroupuk.com/WW2%20Uniforms.htm Daar komt bij dat óók mensen die een opleiding tot GQ-parachutevouwer hadden gevolgd zo’n badge kregen, zelfs als ze nooit een sprong hadden gemaakt. Ik zou het een beetje 'een showinsigne' willen noemen, ‘voornamelijk bedoeld om indruk op vrouwen te maken’.


zo sep 11, 2011 5:12 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Mijn overgrootvader was voor een korte tijd para en heeft ook de Znak cichociemnych (http://www.ww2awards.com/award/1959) mogen ontvangen. De GQ badge lijkt inderdaad veel op de onderscheiding die op deze foto gedragen wordt.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo sep 11, 2011 5:38 pm
Profiel
Ries
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
De Znak cichociemnych lijkt veel op de echte Poolse parawing.

Als je overgrootvader ten tijde van de foto para zou zijn geweest, dan had hij m.i. ook twee kraagemblemen met een metalen parachute gedragen.


zo sep 11, 2011 5:41 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
De Znak cichociemnych is de Poolse parabadge. Overigens mochten ook mensen die bij andere eenheden ingedeeld waren en de parabadge hadden ontvangen om wat voor reden dan ook, deze blijven dragen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo sep 11, 2011 5:53 pm
Profiel WWW
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Even ter verduidelijking, de meeste van jullie zullen deze foto al kennen.

Afbeelding

Op deze foto draagt mijn overgrootvader de Znak cichociemnych. Wat ik niet snap is dat hij beiden onderscheidingen niet tegelijkertijd draagt, of was dit tegen het reglement van het dragen van onderscheidingen?

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo sep 11, 2011 6:55 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Inderdaad, het was niet de gewoonte (of het niet toegestaan was kan ik niet geheel nagaan) ze beide te dragen. Persoonlijk denk ik dat de eerste foto veel later is gemaakt en dat toen de andere wing om te dragen gangbaarder was dan de Poolse. Het kan ook zijn dat hij later een aanvullende para opleiding heeft gehad en daarna de andere mocht dragen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo sep 11, 2011 6:59 pm
Profiel WWW
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Maar ben jij nu ook overtuigd dat het om een GQ badge gaat? Of heb je nog je bedenkingen?

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo sep 11, 2011 7:03 pm
Profiel
Ries
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Kaj schreef:
Maar ben jij nu ook overtuigd dat het om een GQ badge gaat? Of heb je nog je bedenkingen?


Kennelijk niet:

Wilco_Vermeer schreef:
Persoonlijk denk ik dat de eerste foto veel later is gemaakt en dat toen de andere wing om te dragen gangbaarder was dan de Poolse.


Blijft de vraag welke parawing dan gangbaarder was.


Laatst bijgewerkt door Ries op zo sep 11, 2011 8:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



zo sep 11, 2011 8:06 pm
Ries
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Kaj schreef:
Even ter verduidelijking, de meeste van jullie zullen deze foto al kennen.

Afbeelding

Wat ik niet snap is dat hij beiden onderscheidingen niet tegelijkertijd draagt, of was dit tegen het reglement van het dragen van onderscheidingen?


Zou het niet een beetje dubbelop op zijn? Iedere para heeft parachutesprongen gemaakt, wat heeft een speldje ter herinnering aan één sprong dan voor zin? Je houdt je korporaalsstrepen toch ook niet als je sergeant wordt?


zo sep 11, 2011 8:14 pm
Ries
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Wilco_Vermeer schreef:
Overigens mochten ook mensen die bij andere eenheden ingedeeld waren en de parabadge hadden ontvangen om wat voor reden dan ook, deze blijven dragen.


Dat lijkt me ook. Dat zou meteen verklaren waarom de man op de tweede foto geen parachute op beide kraagpunten draagt. Voor zover ik kan nagaan was er maar een groep Poolse paratroopers, de 1st (Polish) Independent Parachute Brigade, en die hadden voornoemd kraagembleem.


zo sep 11, 2011 8:24 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Ries, er waren overal zowel bij de Britten, als bij de Polen, als bij de Nederlanders personen die NIET bij een para eenheid ingedeeld waren, maar die wel degelijk een para opleiding hebben gehad, bij meerdere landen dan alleen hun eigen land. Voor al die opleidingenkregen zij het recht de wing van dat land te dragen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo sep 11, 2011 9:21 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Dat is precies wat ik schreef.

Welke wing was dan gangbaarder? En leek die op de GQ-badge?

Het lijkt mij plausibel dat overgrootpapa - zoals ik al eerder opperde - eerst zijn GQ-speldje kreeg en daarna een paratrooper-opleiding voltooide. Er is volgens mij geen para-insigne dat zoveel overeenkomsten, met dat wat we op de foto zien, heeft, als de badge van de firma GQ. Of er zelfs ook maar op lijkt. Bij mij is er in ieder geval weinig twijfel.


Laatst bijgewerkt door Ries op zo sep 11, 2011 10:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



zo sep 11, 2011 10:19 pm
Ries
Bericht Re: Wat voor onderscheiding is dit?
Wat betreft de chronologie van de foto's: op de tweede is zo'n beetje het hele epaulet ingenomen door drie sterren. Op het eerste lijkt er nog - minstens - ruimte te zijn voor de derde ster. Hetgeen er op zou kunnen duiden dat de tweede foto overgrootvader toont met de hoogste rang, en dus waarschijnlijk de jongste foto is. Het zou in overeenstemming zijn met mijn theorie van het krijgen van een speldje voor een 'simpele' sprong en het daarna krijgen van een badge voor een volwaardige para-opleiding.

Kaj. Is er een mogelijkheid het stukje mouwembleem van de tweede foto te vergroten?


zo sep 11, 2011 10:33 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group