Het is nu do maart 28, 2024 8:46 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Nepveteranen aan de digitale schandpaal 
Auteur Bericht
claus buryn
Bericht Nepveteranen aan de digitale schandpaal
In:
De Telegraaf 22 okt. 2014

Roy Klopper. Nepveteranen aan de digitale schandpaal

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2323 ... aal__.html

ditto:

Elsevier 22 okt. 2014
Tom Reijner. Digitale schandpaal' moet nepveteranen van parades weren


wo okt 22, 2014 11:40 pm
jw1985
Bericht Re: Nepveteranen aan de digitale schandpaal
De twee zaken die bij me opkomen:

"Amerikaanse toestanden"
"Eigenrichting".


do okt 23, 2014 4:43 pm
claus buryn
Bericht Re: Nepveteranen aan de digitale schandpaal
Nou, dat moest ik even googelen, j.w.:

Eigenrichting, (voor) eigen rechter spelen, eigenhandig optreden of vigilantisme is het eigenhandig vereffenen van een al dan niet vermeend geschil in het civiele recht en in strafrechtelijke kwesties bestraffen van (vermeende) daders van misdrijven zonder dat hier een (straf)rechterlijke procedure aan te pas komt.

Wiki.

Doel je op de leden van DSV?

L.


do okt 23, 2014 8:25 pm
jw1985
Bericht Re: Nepveteranen aan de digitale schandpaal
Yep,

ik houd er niet van om mensen (digitaal) aan de schandpaal te nagelen.
In Amerika bestaat er een wet, volgens mij heet 'ie de Stolen Valor Act of iets dergelijks.
Vandaar dat ik het met Amerika linkte.


do okt 23, 2014 9:46 pm
claus buryn
Bericht Re: Nepveteranen aan de digitale schandpaal
Dat is een standpunt - had ik niet aan gedacht

The Stolen Valor Act of 2013 (Pub.L. 113–12; H.R. 258) is a United States federal law that was passed by the 113th United States Congress. The law amends the federal criminal code to make it a crime for a person to fraudulently claim having received any of a series of particular military decorations with the intention of obtaining money, property, or other tangible benefit from convincing someone that he or she rightfully did receive that award. This law is a revised version of a previous one that was struck down by the Supreme Court of the United States for violating freedom of speech in the case United States v. Alvarez.

Wiki.

Zal ik eens een nachtje op slapen. Ik dacht niet dat er in Nederland sprake was van winstbejag door de 'daders'.
Hebben wij in Nederland/Belgie iets vergelijkbaars?
Je mag geen politieuniform dragen en je voor politieagent uitgeven, maar je mag je wel verkleden als Napoleontisch soldaat.
Ik weet niet of er duidelijke grenzen bestaan. Mag ik - volgens de wet, dat Bronzen Kruis van een familielid opspelden en beweren dat ik hem zelf verdiend heb?

Digitaal aan de schandpaal nagelen is inderdaad al gauw hetzelfde als een hetze tegen iemand voeren.

L.


do okt 23, 2014 10:47 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Nepveteranen aan de digitale schandpaal
Ik heb het niet paraat voor andere onderscheidingen, maar Koninklijke Onderscheidingen worden in Nederland persoonlijk toegekend en uitgereikt. De onderscheiding zelf mag alleen door de ontvanger worden gedragen op daarvoor vastgestelde gelegenheden. Het baton mag op voorgeschreven kleding worden gedragen. Nabestaanden mogen de onderscheiding NIET dragen. Sterker nog volgens de wet moet bij overlijden de onderscheiding worden geretourneerd aangezien je deze formeel in bruikleen krijgt. Je kan de onderscheiding in permanente bruikleen krijgen door een vastgesteld bedrag te betalen. Nabestaanden mogen hem dan na overlijden behouden, maar niet dragen. De regels hierover krijgt de decorand bij de bescheiden die je bij de uitreiking van een Koninklijke Onderscheiding overhandigd krijgt. Ik heb dit alles bij mijn ON ook ontvangen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 24, 2014 1:26 am
Profiel WWW
claus buryn
Bericht Re: Nepveteranen aan de digitale schandpaal
Dank je, Wilco.

Ik zal hem niet opspelden.

Voor de curiositeit: Er werden voor één persoon postuum twee Leeuwen uitgereikt, één aan zijn weduwe en (later) één aan zijn oude moeder, beide sinds lang overleden.
De Bronzen Leeuw is een koninklijke onderscheiding

In de papieren betreffende de onderscheiding vond ik niets over 'bruikleen' - lijkt mij ook sterk als het een postuum uitgereikte onderscheiding betreft.

L.


vr okt 24, 2014 8:20 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Nepveteranen aan de digitale schandpaal
De koninklijke Onderscheidingenzijn de drie Orden die Nederland kent, Oranje Nassau, Nederlandse Leeuw en MWO.
BL (Bronzen Leeuw) is een dapperheidsonderscheiding, hoewel via Koninklijke Besluit toegekend, staat hij samen met de anderen aangemerkt als Dapperheidsonderscheiding onder het kopje overige onderscheidingen op http://lintjes.nl/
Algemeen worden alleen de Orden als daadwerkelijke Koninklijke Onderscheidingen gekenmerkt. Ik heb het derhalve alleen over de Orden, de anderen kan ik niet over oordelen.
Daarnaast is er een verschil met het toegekend krijgen van een onderscheiding en het daadwerkelijk krijgen en dragen van de medaille die er bij hoort. De toekenning is ter eeuwigen dagen, tenzij deze bij Koninklijk Besluit wordt ingetrokken, de onderscheiding zelf (de medaille) is voor wat betreft de drie orden formeel in bruikleen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 24, 2014 3:51 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Nepveteranen aan de digitale schandpaal
Even ter verduidelijking van mijn vorige post, aangezien de inhoud voor enige verwarring kan zorgen, de 'overige' onderscheidingen vermeld op lintjes.nl zijn uiteraard wel Koninklijke Onderscheidingen in wettelijke zin. Op lintjes.nl staan echter de Orden apart vermeld. Beter had ik Koninklijke Orden kunnen gebruiken als term bij mijn uitleg.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za okt 25, 2014 1:59 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group