Het is nu do maart 28, 2024 4:59 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Zeeuwse veerdiensten in oorlogstijd 
Auteur Bericht
Zeeland
Bericht Zeeuwse veerdiensten in oorlogstijd
Al een tijdje ben ik op zoek naar foto's van de Zeeuwse veerdiensten in oorlogstijd, tot nu toe zonder veel succes.

In de meeste gangbare archieven heb ik weleens gekeken. Zo heb ik een stukje kunnen schrijven over Zeeuwse veerboten als hulpmijnenleggers (Nationaal Archief) en vond ik een foto van Duitse soldaten (Bundesarchiv) op de veerboot tussen Vlissingen en Breskens.

Nu is mijn vraag of jullie als experts misschien zelf foto's hebben of minder gangbare archieven etc weten waar ik kan kijken op zoek naar foto's? Alvast bedankt.


ma jun 29, 2015 6:10 pm
reinaart
Bericht Re: Zeeuwse veerdiensten in oorlogstijd
Hallo,

Beeldbank van de Zeeuwse Provinciale Bibliotheek zal vast iets opleveren helaas moet je tegenwoordig wel lid zijn om de plaatjes te kunnen zien/downloaden. Het gemeentearchief van Vlissingen heeft ook vast wel een stel plaatjes. Heb ook meen ik van de Nationale beeldbank een foto van een veerboot bij Perkpolder doorzeefd met kogels maar kan em zo snel niet vinden. Dit kan ik zo snel vinden, heb vast nog wel meer.

Nog een foto uit de serie van 3 van de 19.Luftwaffen Feld-Division :

Afbeelding

Zeer recent op ebay (tot vorige week meen ik) :

Afbeelding
Afbeelding

208.Infanterie Division Vlissingen:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Groet,

Arjan


ma jun 29, 2015 7:24 pm
Zeeland
Bericht Re: Zeeuwse veerdiensten in oorlogstijd
Bedankt voor je snelle antwoord en de bijzondere foto's. Inderdaad, de Gemeentearchieven en de Nationale Beeldbank heb ik wel doorgespit inmiddels. Daar is niet zo gek veel te vinden. De foto uit Perkpolder waar je op doelt ken ik, maar ik kan 'm even niet terugvinden.

Op jouw foto's staan de PSD-veerboten Koningin Wilhelmina (1927) en de Koningin Emma (1933), maar de vraag is natuurlijk of deze schepen in oorlogstijd deze namen hebben behouden. Er kwam immers een wet die verbood dat schepen naar levende leden van het koningshuis vernoemd werden.


ma jun 29, 2015 8:22 pm
reinaart
Bericht Re: Zeeuwse veerdiensten in oorlogstijd
Heb er nog één gevonden van de 208.ID serie (genomen in 1940) :

Afbeelding

Nog een plaatje van de haven van Breskens (uit een serie van Zollgrenzschütz knapen) :

Afbeelding

Arjan


ma jun 29, 2015 8:42 pm
reinaart
Bericht Re: Zeeuwse veerdiensten in oorlogstijd
Nog een foto van de Koningin Wilhelmina :

Afbeelding

Arjan


di jun 30, 2015 10:52 am
reinaart
Bericht Re: Zeeuwse veerdiensten in oorlogstijd
Weer twee plaatjes voor de verzameling afkomstig van de 225.ID foto's die momenteel op ebay staan.

"Koningin Emma", locatie waarschijnlijk Terneuzen (of Walsoorden) ? Te zien zijn waarschijnlijk Franse of Belgische krijgsgevangenen.

Afbeelding

"Prins Hendrik" door de Fransen tot zinken gebracht in Breskens.

Afbeelding

Arjan


ma aug 10, 2015 12:26 pm
Zeeland
Bericht Re: Zeeuwse veerdiensten in oorlogstijd
Moeilijk om de locatie te herkennen van de eerste foto. Walsoorden zou goed kunnen, maar dan kan ik de bomen (?) achter het schip links moeilijk plaatsen.

Ik zou niet weten welk schip deze Koningin Emma is, maar in ieder geval niet de PSD-veerboot Koningin Emma uit 1933. Misschien gaat het om dit schip: http://www.binnenvaart.eu/passagierssch ... -emma.html Volgens de gegevens op die site is deze Koningin Emma later ook van Kriegsmarine geweest.


Een soortgelijke foto van de gezonken Prins Hendrik in Breskens zit in het archief van de Zeeuwse Bibliotheek: http://digitaal.zeeuwsebibliotheek.nl/b ... skens+1940 (recordnummer 5093)


ma aug 10, 2015 1:18 pm
reinaart
Bericht Re: Zeeuwse veerdiensten in oorlogstijd
Het lijkt er inderdaad op dat dit de "Koningin Emma" is van de Nederlandsche Stoomboot Reederij NV te Rotterdam.

Groet,

Arjan


di aug 11, 2015 11:50 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Zeeuwse veerdiensten in oorlogstijd
https://www.geschiedeniszeeland.nl/topi ... lde_08.jpg
Prinses Juliana Buitenhaven van Vlissingen in mei 1940 (ps beveiligingscertificaat indien melding komt kan je gewoon accepteren)

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di aug 11, 2015 12:54 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Zeeuwse veerdiensten in oorlogstijd
Afbeelding
Vlissingen 1945 van PSDnet

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di aug 11, 2015 12:59 pm
Profiel WWW
reinaart
Bericht Re: Zeeuwse veerdiensten in oorlogstijd
Vandaag in mijn archief nog een stel foto's gevonden. Het betreft personeel van een schwere Luftwaffe Flak Abteilung (8.8cm) uit 1941. Overtocht Breskens-Vlissingen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Arjan


vr sep 04, 2015 7:09 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group