Het is nu do maart 28, 2024 12:26 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Nieuwe hobby, onderscheidingen verzamelen 
Auteur Bericht
Dennis N
Bericht 
Ik heb nu al een aardig aantal onderscheidingen in mijn bezit (20) en nu heb ik de volgende vraag. Waarmee en hoe poets je je medailles? Ik weet niet van welk materiaal de medailles zijn gemaakt, maar het lijkt me dat dit wel belangrijk is ivm keuze schoonmaakmateriaal!


do nov 16, 2006 11:55 pm
Dutch-Lion
Bericht 
Ziet er goed uit. Misschien zou je ook Duitse onderscheidingen moeten gaan verzamelen. Die kosten wel een hoop geld, maar ik ben bang dat ze alleen maar duurder zullen worden ;).

Als je onderscheidingen dubbel hebt en verkoopt, stuur me maar een PM :P


vr nov 17, 2006 9:26 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Alleen maar stofpoetsen met een goede stofdoek.
Het gevaar van poetsen met middeltjes is dat je het metaal of wat vaak nog erger is, de toplaag beschadigd.
Voor reiniging is geen algemene stelregel aan te geven. Je zal eerst precies moeten weten van welk materiaal de onderscheiding is gemaakt. Daar kan je eventueel een reinigingsmiddel op uitzoeken. Je moet echter heel goed weten of er een laagje over het basismateriaal zit, anders zal reiniging juist meer kapot maken dan schoon.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr nov 17, 2006 11:56 am
Profiel WWW
Dennis N
Bericht 
Zoiets dacht ik inderdaad al... Het gaat meer om een soort van zwarte aanslag in de vorm van 'puntjes'. Zal wel eens kijken of er op internet wat te vinden is uit welk materiaal bepaalde medailles gemaakt zijn. Alvast bedankt!


vr nov 17, 2006 12:12 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Dat is volgens mij een lichte vorm van corrosie, waarschijnlijk zilvercorrosie. Dat kan je met zilverpoets of een dompelbad (minder risico op uitpoetsen) weghalen. PAS WEL OP het zijn chemische middelen die meer kunnen beschadigen dan goed doen.
Doe een test op een randje of minder dure onderscheiding. Zelf laat ik dit meestal gewoon zo. Immers het is de leeftijd die ook gezien mag worden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr nov 17, 2006 12:33 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Precies! Die zwarte roestaanslag wordt ook wel 'patina' genoemd en zie je vrijwel altijd op oudere onderscheidingen. Ik laat dat juist zitten, ik vind dat een 60 jaar oude medaille er niet als nieuw uit hoeft te zien.


vr nov 17, 2006 3:19 pm
Profiel
Dennis N
Bericht 
Is ook wel zo, maar het ziet er wel zo netjes uit, dat als ze naast elkaar hangen ze allemaal glimmen. Zoals Wilco me aanraadde, ik ga het eerst met een wat goedkopere medaille uitproberen.

Om even op dat ophangen terug te komen, weet toevallig iemand of er in Nederland zgn. 'display cases' te koop zijn? Aan gewone fotolijsten heb je weinig aangezien daar doorgaans geen ruimte in zit t.o.v het glas. Tevens kan je de medailles nergens aan vast zetten omdat de achterkant van hout is. Ik wil namelijk een mooie lijst met daarin de dog tags, medailles, foto van bepaalde personen ophangen, maar ik kan nergens een geschikte lijst vinden.
In Amerika zijn z wel te krijgen, maar deze zijn nogal aan de prijzige kant!


do nov 23, 2006 9:28 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Ik maak ze zelf.. Met een frees, een verstaakzaag en een plaatje ontspiegeld glas bij de schilder kom je een heel eind! :D

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


do nov 23, 2006 9:32 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Precies, ik heb ook zelf een lijst / wandvitrine gemaakt. Een glasplaat, een frame en een plank aan de achterkant. De medailles heb ik aan spijkers opgehangen en voor de 'screwback' onderscheidingen heb ik gaatjes geboord. Ik zal er wel eens een foto van maken.


do nov 23, 2006 9:45 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Overigens worden er op marktplaats en E-bay regelmatig aangeboden in Nederland en BUitenland.
Bij Ikea verkopen ze lijsten met vensterruimte. Je hebt dan een diepere ruimte.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr nov 24, 2006 12:41 pm
Profiel WWW
Blazingsvbiker
Bericht 
kijk gerust eens naar mijn topic over Belgische medailles uit 18de eeuw !! onder verkopen en kopen :wink:


vr jan 05, 2007 11:30 am
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Auke schreef:
Ik zal er wel eens een foto van maken.

Oja, voor de geïnteresseerden:

De ordes. Voor de screwbacks heb ik gaten geboord en de pinbacks hangen aan ijzerdraadjes. Het rode fluweel geeft een heel mooi effect, wat helaas niet zo tot z'n recht komt op de foto...

Close-up van de ordes.

De medailles. Ze hangen allemaal aan schroefjes. Ik heb het een beetje opgeleukt met een paar foto's en het document wat bij de onderste drie medailles hoort. Misschien geef ik deze lijst ook nog wel eens een fluwelen doek als achtergrond.

Close-up van de bovenste medailles.

Close-up van de onderste medailles.


zo jan 14, 2007 2:47 pm
Profiel
John S.
Bericht 
Ik heb ook een gedeelte van mijn verzameling op foto gezet:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Met dank aan Auke.


zo jan 14, 2007 8:17 pm
Heeresgruppe Kurland
Bericht 
JM,

Een indrukwekkende verzameling :!:

Verder ook mooi gefotografeerd! Mooie plaatjes.

groet,
Heeresgruppe Kurland


zo jan 14, 2007 10:05 pm
John S.
Bericht 
Dank je Schütze, ik zal binnenkort een volgende lading plaatsen.
Kom ze binnenkort maar 's live bewonderen.


vr feb 09, 2007 10:17 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group