Het is nu do maart 28, 2024 10:34 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
De Waffen-SS 
Auteur Bericht
Joost001
Bericht De Waffen-SS
Hallo,
Zoals vele andere leerlingen moet ik voor mijn eindexamen een verslag maken met betrekking tot de tweede wereldoorlog.
Aangezien mijn interesse's ook veelal bij dit onderwerp liggen is dit voor mij geen moeilijke opgave.
Mijn hoofdonderwerp is de Waffen-SS


Ik heb als hoofdvraag voor gesteld:

*Welke rol speelde Waffen-SS bij de verovering van Europa door nazi Duitsland?

En natuurlijk een aantal grootte deelvragen die weer bestaan uit deelvragen en subkopjes,,,... maar laat ik dat verhaal jullie maar besparen.
De hoofd-deelvragen:

*Wat was de Waffen-SS?
*Wat was de inbreng van de Nederlanders in de Waffen-SS?
*Hoe verliep de verovering van de door de Waffen-SS bevochtte gebieden?
*Waarom was de Waffen-SS zo "succes" vol?
*Hoe verliep het einde van de Waffen-SS?

Ben er al enige tijd mee bezig en heb al aardig wat site's bezocht. Ook het boek, "De geschiedenis van de Waffen-SS", wat nog niet zo lang op de markt is, heb ik aangeschaft.

Maar nou heb ik nog enkele vragen...
Bijvoorbeeld: Hoeveel Nederlanders hebben er nou eigenlijk voor de Waffen-SS gediend? Overal staan andere cijfers.. velen hebben het over 40.000!!! ,... andere weer over 22.000... misschien weet iemand meer?,,(ook graag vermelden hoe deze cijfers tot stand zijn gekomen).

En natuurlijk de laatste vraag: Wie weet er nog goede bronnen :D
Voor de hand liggende internetsite's ben ik al geweest :wink:

Ik hoop het graag te vernemen!!

Bij voorbaat dank,

Mvg Joost


zo maart 04, 2007 4:41 pm
Harro
Bericht Re: De Waffen-SS
Joost001 schreef:
*Wat was de Waffen-SS?

Het is heel moeilijk om daar in een paar woorden een antwoord op te geven.
Joost001 schreef:
*Wat was de inbreng van de Nederlanders in de Waffen-SS?

www.waffen-ss.nl geeft je alle antwoorden (ook wat betreft het aantal Nederlanders).
Joost001 schreef:
*Hoe verliep de verovering van de door de Waffen-SS bevochtte gebieden?

Niet wezenlijk anders dan andere gebieden. De Waffen-SS vocht als onderdeel van het reguliere Duitse leger onder supervisie van het opperbevel van het leger.
Joost001 schreef:
*Waarom was de Waffen-SS zo "succes" vol?

Het is zeer de vraag of de Waffen-SS überhaupt succesvol was. De Waffen-SS had een aantal succesvolle eenheden (maar niet meer of minder succesvol dan vergelijkbare eenheden van de Wehrmacht). Veruit het grootste deel van de Waffen-SS divisies stelde feitelijk niet zoveel voor.
Joost001 schreef:
*Hoe verliep het einde van de Waffen-SS?

Hetzelfde als het einde van de rest van het Duitse leger. Ze capituleerden op 8 mei 1945.

Voorts wil ik wel specifieke vragen voor je beantwoorden maar wat je nu stelt is te algemeen.


zo maart 04, 2007 4:59 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Citaat:
*Wat was de inbreng van de Nederlanders in de Waffen-SS?

Ik vond het boek van Perry Pierik 'van Leningrad tot Berlijn' een redelijk goed boek met betrekking tot het bovenstaande onderwerp.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


zo maart 04, 2007 8:42 pm
Profiel WWW
Mauserwerke
Bericht 
Lees het boek "Hitlers moordenaars Geschiedenis van de SS" van Dr Guido Knopp eens. Daar staat alles bondig en duidelijk in uitgelegd.


di maart 06, 2007 3:09 pm
Panzermeyer
Bericht Re: De Waffen-SS
Harro schreef:
Het is zeer de vraag of de Waffen-SS überhaupt succesvol was. De Waffen-SS had een aantal succesvolle eenheden (maar niet meer of minder succesvol dan vergelijkbare eenheden van de Wehrmacht). Veruit het grootste deel van de Waffen-SS divisies stelde feitelijk niet zoveel voor.


Wanneer ik denk aan de Waffen-SS, dan komen mij de LSSAH, de Hitlerjugend, Das Reich enz. naar boven. Dat zal de topicstarter dan ook bedoelen, aangezien die ook succesvol waren voor Duitsland.

De Handjar divisie (bijvoorbeeld) toevoegen aan dit lijstje is natuurlijk appels met peren vergelijken, ook al waren ze op papier inderdaad een Waffen-SS divisie..

De Waffen-SS divisies die aan het einde van de oorlog werden toegevoegd moet men dan ook zien als een slechte aanvulling van noodzakelijke behoeftes.

Citaat:
Lees het boek "Hitlers moordenaars Geschiedenis van de SS" van Dr Guido Knopp eens. Daar staat alles bondig en duidelijk in uitgelegd.


Het is jammer dat deze proffesionele schrijver zijn objectiviteit achterwege laat bij de titel van dit boek.


ma maart 19, 2007 12:19 am
Harro
Bericht 
Wat was er elite aan de HJ divisie dan? :?


ma maart 19, 2007 1:19 am
John S.
Bericht 
Citaat:
Quote:
Lees het boek "Hitlers moordenaars Geschiedenis van de SS" van Dr Guido Knopp eens. Daar staat alles bondig en duidelijk in uitgelegd.


Het is jammer dat deze proffesionele schrijver zijn objectiviteit achterwege laat bij de titel van dit boek.



Inderdaad, deze titel impliceert (meesurfend op politiek correcte bullsh.t) dat iedereen die lid was van de SS een moordenaar zou zijn. Dat is natuurlijk onzin. Ook als je beseft dat de SS als organisatie een 'criminele en misdadige' organisatie was, is het erg goedkoop om dit soort titels er tegenaan te gooien. Ik had van Guido Knopp andes verwacht.


ma maart 19, 2007 9:26 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Knopp valt niks te verwijten. De eigenlijke titel van dit boek is namelijk "Die SS. Eine Warnung der Geschichte". Knopp benadrukt namelijk dat de moraal van de geschiedenis van de SS is dat iedereen dader had kunnen worden. "Iedereen loopt dat gevaar als een criminele staat de grens tussen recht en onrecht opheft. [...] Een criminele staat die door een organisatie als de SS mogelijk wordt gemaakt, mag helemaal niet ontstaan. In zoverre vormt de geschiedenis van de SS bovenal een waarschuwing van de geschiedenis." Daarom vind ik het jammer dat de Nederlandse vertalers zijn afgeweken van de oorspronkelijke titel. Die sluit tenslotte een stuk beter aan bij de inhoud van het boek. Dit zal geen politieke correctheid zijn, maar eerder commercieel belang. "Hitler moordenaars" klinkt commercieel gezien natuurlijk wel aantrekkelijk.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma maart 19, 2007 10:53 am
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Kevin: ik neem toch aan dat Guido Knopp inzicht en inspraak heeft op de boektitels die onzer zijn naam in het buitenland verschijnen?


ma maart 19, 2007 11:46 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Dat weet ik natuurlijk niet zeker, maar als ik zie welke onzin er soms op de kaften van boeken staat, vermoed ik dat uitgevers hier vaak de vrije hand in krijgen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma maart 19, 2007 11:49 am
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Bovendien is de titel op de SS als organisatie zéér van toepassing.


ma maart 19, 2007 11:57 am
Panzermeyer
Bericht 
Harro schreef:
Wat was er elite aan de HJ divisie dan? :?


Waar heb ik gezegd dat ze een elite-divisie waren? Ik zei alleen dat ze redelijk succesvol was voor Duitsland na d-day. Met name wanneer je in het achterhoofd houdt dat deze divisie voornamelijk bestond uit zeer jonge mensen. Zo hebben ze zich hevig verweerd in Normandie, ondanks een gebrek aan Duitse luchtsteun en voldoende bevoorrading.


Overigens valt het een en ander ook nog eens te lezen op Go2War2.nl;

Citaat:
De 1. SS-Panzer-Division “LSSAH”, 2. SS-Panzer-Division “Das Reich”, 12. SS-Panzer-Division “Hitlerjugend” en de 17. SS-Panzergrenadier-Division “Götz von Berlichingen” werden gestationeerd in het westen. Deze slagvaardige tankdivisies zouden het gezicht vormen van de Waffen-SS en behoorden tot de beste gevechtstroepen van het Duitse leger


Bron: Go2war2.nl


ma maart 19, 2007 11:58 am
John S.
Bericht 
Harro:

Citaat:
Bovendien is de titel op de SS als organisatie zéér van toepassing.



Ben ik met je eens. Al doet de titel iets anders vermoeden. En dat is ten eerste historisch onjuist en ten tweede dekt de vlag de lading van het boek niet meer, omdat dat dat (zoals Kevin reeds aangaf) een duidelijke nuance met zich meebrengt:

Citaat:
Knopp benadrukt namelijk dat de moraal van de geschiedenis van de SS is dat iedereen dader had kunnen worden. "Iedereen loopt dat gevaar als een criminele staat de grens tussen recht en onrecht opheft


ma maart 19, 2007 12:09 pm
Harro
Bericht 
Maar de titel is toch: "Hitlers moordenaars. Geschiedenis van de SS" en niet "Hitlers moordenaars. Alle SS'ers"? Voor mij verwijst de titel naar de organisatie.


ma maart 19, 2007 12:27 pm
John S.
Bericht 
Ok, dan verschillen wij van mening. Even goede vrienden.


ma maart 19, 2007 12:31 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group