Het is nu do apr 18, 2024 2:38 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Na de capitulatie op 9 mei 1945 
Auteur Bericht
Oom Jan
Bericht Na de capitulatie op 9 mei 1945
Hallo,

Ik ben op zoek naar literatuur die specifiek betrekking heeft op die korte periode vanaf het van kracht worden van de officiele wapenstilstand op 9 mei 1945 en het daadwerkelijke staken van de vijandelijkheden aan het Oostfront. Ik las ergens dat het Duitse leger nog tot 11 mei heeft doorgevochten in Koerland, Bohemen en Moravie en Joegoslavie. En dat de maritieme evacuaties in de Oostzee ook daarna nog doorgingen. Heeft iemand misschien suggesties? Alle boeken en sites die ik tot nu toe heb geraadpleegd gaan niet verder dan die 9 mei.

Met vriendelijke groet,
Mark


zo apr 05, 2009 3:45 pm
Oom Jan
Bericht 
Even een correctie. In het boek "Die 23 Tage der Regierung Donitz" van Marlis Steinert staat zelfs dat het leger in Koerland pas op 14 mei capituleerde.


zo apr 05, 2009 4:07 pm
mdj
Bericht 
....of was het toch 8 mei 1945??? :roll:


zo apr 05, 2009 9:21 pm
Oom Jan
Bericht 
Ik had het over het Oostfront. En daar duurde het tot 9 mei 1945 (lokale tijd in Moskou) totdat de Duitse militaire overgave in effect ging. Rusland en veel andere Europese landen ten oosten van Duitsland vieren hun dag van overwinning dan ook op 9 mei.


zo apr 05, 2009 9:50 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group