Het is nu do maart 28, 2024 2:05 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Etten-Leur tijdens de Tweede Wereldoorlog 
Auteur Bericht
wo2-freak
Bericht Etten-Leur tijdens de Tweede Wereldoorlog
Hallo,

ik heb voor school een opdracht gemaakt die met de Tweede Wereldoorlog te maken heeft. Ik heb iemand geinterviewt, die WO2 meegemaakt heeft en destijds in Etten-Leur woonde.
Ik ben heel wat informatie teweten gekomen, over het dorp waar ik nu woon tijdens WO2. Destijds bestond het maar uit een hoofdstraat en enkele zijstraatjes, maar er is wel heel wat gebeurt. Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het uitbreidden van de informatie die ik nu al heb:

- Er zou een verzetsgroep actief geweest zijn in Etten-Leur. Deze verzetsgroep werd ontdekt door de Duitsers, ze werden terplaatse doodgeschoten of agevoerd.

- Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er één Jood in Etten-Leur. Deze is verraden door de burgemeester, die NSB'er was. Deze Jood is nog nooit teruggekomen. Ik zou graag de naam willen weten van deze persoon.

- De persoon die ik geinterviewd heb, is de opa van een vriend. Tijdens WO2 hebben de Duitsers zijn huis gebruikt om een brug over een klein riviertje op te blazen. Ook stonden er 4 tanks in Etten-Leur en tijdens de bevrijding, was er een klein gevecht gaande. Er zouden een aantal Duitsers gedood zijn. Het aantal Canadezen (andere geallieerden) dat omgekomen/gewond/vermist is is niet bekend. Ik zou graag meer willen weten over dit gevecht, als daar informatie over te vinden is.


Ik zou het prettig als iemand mij kon helpen. Veel mensen denken dat de oorlog alleen écht actief was in grote steden zoals Rotterdam & Amsterdam. Ik had zelf ook nooit verwacht dat een dorp als Etten-Leur (die tijdens WO2 enkele straatjes telden) een verzetsgroep had en dat ook hier de NSB actief bezig was.
Alvast bedankt.


do mei 14, 2009 7:06 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
In mei 1940 werd Etten Leur een belangrijk centraal punt voor de Fransen. Ze hadden daar een regionaal hoofdkwartier. Menige luchtaanval op Etten-Leur koste burgers en Fransen het leven. Op de markt werden zware vernielingen aangericht en Franse pantservoertuigen vernietigd. Ook bombardeerde en mitrailleerden de Luftwaffe de weg Breda - Roosendaal die dwars door Etten Leur liep regelmatig.


vr mei 15, 2009 1:03 am
wo2-freak
Bericht 
Bedankt Grebbeberg! Heel erg nuttige informatie, ook erg interessant dat
Etten-Leur tijdens WO2 een belangrijke positie had tijdens de Tweede Wereldoorlog. Misschien omdat het vlakbij Breda & Roosendaal lag en de vele andere dorpjes eromheen. Hoe kom je trouwens aan die informatie? Ik heb zelf niets kunnen vinden over EL tijdens WO2.


vr mei 15, 2009 4:42 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Onder andere Franse militaire verslagen. Ben bovendien in bezit van foto's van de verwoestingen. Staan ook in de gallerij van www.waroverholland.nl

http://www.waroverholland.nl/woh/index. ... o&pid=4128
http://www.waroverholland.nl/woh/index. ... o&pid=4585

Ook in Nederlandse krijgsverslagen staat het benoemd.

Etten lag natuurlijk erg centraal voor de Fransen, die het gebied ten oosten van Breda duurzaam wilden verdedigen tot en met 13 mei. En aangezien Etten ook aan de hoofdweg door West Brabant lag was het daarom een interessante positie voor een divisiehoofdkwartier.


vr mei 15, 2009 7:34 pm
wo2-freak
Bericht 
Bedankt Grebbeberg. Heel erg interessant, ook de foto's kan ik goed gebruiken. Ik ga proberen om een klein verslag te plaatsen op Wikipedia over Etten tijdens de Tweede Wereldoorlog! :)


vr mei 15, 2009 11:01 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Van mij mag je de foto's gebruiken, met een verwijzing naar de site. Desgewenst stuur ik je een licentie (kan wiki om vragen).


za mei 16, 2009 2:03 am
wo2-freak
Bericht 
Heel erg bedankt, dat zal ik doen :)


za mei 16, 2009 12:02 pm
reinaart
Bericht Re: Etten-Leur tijdens de Tweede Wereldoorlog
Momenteel staan er een aantal foto's van Etten-Leur uit 1940 op ebay. De interessantste is wel van een achtergelaten Franse Panhard pantserwagen:

http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=2&t=26925


Arjan


ma sep 10, 2012 6:47 pm
WegguM
Bericht Re: Etten-Leur tijdens de Tweede Wereldoorlog
Wat is in Etten Leur bekend over dropping van twee BBO agenten op 1 april 1944?

Na hun landing hebben zij twee radio sets begraven, deze zijn waarschijnlijk door plaatselijke bewoners opgegraven en meegenomen.
Beide zend-ontvangers zaten in leren koffers die beiden in een mand verpakt waren. Allen het schokabsorberende materiaal werd terug gevonden. Een politie agent uit Santpoort heeft in april 1944 nog een onderzoek ingesteld maar daar is ook niets uitgekomen.

De agenten waren Tobias Bialloserski en telegrafist Jan Steman.

Willem


zo maart 03, 2013 9:50 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Etten-Leur tijdens de Tweede Wereldoorlog
http://www.zevensprongnieuwkoop.nl/persberichten

Citaat:
wIKI= Biallosterski hielp Joden en was betrokken bij de illegale pers, vooral bij Het Parool. Op 8 oktober 1943 vertrok hij naar Engeland waar hij als dienstplichtige ingedeeld werd bij de Nederlandse troepen. Hij werd geplaatst bij het Bureau Bijzondere Opdrachten, en werd per 1 januari 1944 tijdelijk sergeant van Speciale Diensten. Op 23 september dat jaar werd hij eervol ontslagen en tijdelijk reserve-eerste luitenant van Algemene Dienst.

Biallosterski werd op 31 maart 1944 met Jan Steman bij Etten geparachuteerd om radiocontacten tussen Londen en het verzet te verbeteren. Toen zijn radio kwijt raakte, ging hij op 19 april 1944 via Frankrijk en Spanje terug naar Engeland.

Op 9 september 1944 werd hij weer gedropt. Nu moest hij wapendroppings voorbereiden. Op 10 februari 1945 werd hij bij Wognum gearresteerd en naar Obdam gebracht. Tijdens een poging te ontsnappen werd hij door de Grüne Polizei in zijn borst geschoten en opnieuw gevangengenomen. Hij kwam terecht in het hospitaal van de gevangenis van Scheveningen (Oranjehotel), waar hij op 26 februari aan zijn verwondingen overleed

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma maart 04, 2013 12:56 pm
Profiel
WegguM
Bericht Re: Etten-Leur tijdens de Tweede Wereldoorlog
Dank voor het antwoord, deze gegevens kende ik al, het gaat mij er om of deze sets ooit opgedoken zijn.

Zie hiervoor bijvoorbeeld mij site: www.weggum.com


di maart 05, 2013 10:41 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group