Het is nu vr maart 29, 2024 2:45 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Aanval Eben-Emael 
Auteur Bericht
Ben10
Bericht 
Vandaag heb ik een boekje gekocht over Eben-Emael en ik heb over iets dat erin staat een vraag.
Van de 6 generatoren werden er 5 weggenomen door de Duitsers voor de Atlantische muur. Waar zijn ze ergens naar toegebracht ?
Nu zijn er terug 5 in het fort. Waar ergens is de 6de ?
Hoe zijn ze terug geraakt ?


vr jul 03, 2009 3:56 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Hallo Ben

Waar de vijf generatoren naartoe gebracht zijn weet ik niet precies.
Vandaag de dag is er nog één oorspronkelijke dieselgenerator van het merk Carels. Er zijn na de oorlog vijf modernere generatoren in het fort geïnstalleerd en dienen vandaag de dag op opendeurdagen als 'reserve', wanneer het fort zonder elektriciteit van buitenaf zou vallen. De laatste originele staat nog steeds in de machinekamer van het fort.

Welk boekje heb je gekocht als ik vragen mag? :)


do jul 09, 2009 10:36 pm
Ben10
Bericht 
Een boekje in de reeks van "Slagveld België" nr 16
Fort Eben-Emael
mei 1940
Van Tim Saunders
Uitgeverij De Krijger
200 blz
Gevonden in de Makro voor 20 euro
Dus er is maar een originele meer ?
Zeer interessant boekje met alegemene voorstelling van het fort, de parachutisten, hun doelen (van heel de Sturmabteilung Koch, dus ook de bruggen over het Albertkanaal)
Vanwat ik had opgemaakt uit her boekje dacht ik dat er heden ten dage 5 originele generatoren in het fort stonden. Fout gedacht dus?

Wat ik ook wel raar vind is het feit dat de bemanning van Koepel Noord , die gedurende 10 minuten elke 30 sec een los schot moesten lossen, daar niet waren omdat ze de barakken aan de hoofdingang van het fort moesten afbreken.
Vind ik wel raar geregeld. Had men niet iemand anders kunnen aanduiden, bv. de verdedigers van de ingang, zodat de bemanning van Koepel Noord hun taak kon uitvoeren ?
En wat was de bedoeling van die losse schoten ?


do jul 09, 2009 11:49 pm
Ben10
Bericht 
Om nog even terug te komen op de Televox uitzending. Daar zien we dat een Fallschrimjager een lading tegen de deur zet die de kazemat afsluit van de rest van het fort, terwijl volgens het boekje deze lading vanuit de kazemat naar beneden werd geworpen. Welke versie klopt ?


do jul 09, 2009 11:50 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Er staat vandaag de dag inderdaad maar één originele generator meer :)

De bedoeling van de 20 alarmschoten was enerzijds om de burgers in de omgeving te waarschuwen voor een oorlogsdreiging, alsook de manschappen die in Eben-Emael (dorp) en Wonck zaten te alarmeren.

Er hebben meerdere ploegen gewerkt aan het leegruimen van de barakken, waaronder - inderdaad - de gedeeltelijke bezetting van koepel Noord. Ook Mi Noord en Mi Sud heeft manschappen moeten afgeven voor die ontruimen. Technisch gezien ging men er vanuit dat bovenop het fort de laatste plaats was waar de vijand terecht zou komen..

Wat de Holle Lading betreft, deze is geplaatst aan de voet van de kazemat, tegen de stalen balken versperring. De versie gezien in Televox leunt meer aan tegen de werkelijkheid (hoewel ginds die 'Duitser' maar een halve holle lading plaatst, en er geen extern lont aan bevestigde.. dat gaf hem 12 (!) seconden de tijd om 30 meter hoger te gaan :lol: )


di jul 14, 2009 8:11 am
Ben10
Bericht 
Kwam net dit volgende getuigenis tegen, die heel duidelijk de verbazing toont van de Belgische verdedigers ven het fort. Dit speelt zich af vlak voor de overgave
"Velen durven niet direct naar buiten te gaan en wachten af, wat het lot zal zijn van diegenen, die het eerst naar buiten gingen. Met pijn in het hart verlieten we dit kasteel, waarop we zo trots waren, maar dat slechts een luchtkasteel bleek te zijn."
De tragedie van deze reuzefort schitterend verwoord hoe onschendbaar de Belgische verdedigers zich voelden in het fort en hoe het dus ongemeen hard aankwam toen het fort al na korte tijd viel.

Nog een vraagje :) , welke bunkers werden voor de overgave door de Belgen zelf opgeblazen ?In het boek is nl. sprake van soldaten die met kisten dynamiet sleuren om "de bunkers" te laten springen.

Excuses voor al deze vraag, ik wil gewoon zoveel mogelijk te weten komen over dit zeer unieke stukje Belgische geschiedenis. :D
Ik hoop het fort binnenkort nog eens te bezoeken, met het boek. :D


di jul 14, 2009 1:35 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Er werd geen enkele bunker opgeblazen in de strikte zin van het woord, althans niet door de Belgen. Er zijn door de Belgen maar op één plaats explosieven gebruikt aan de binnenzijde en dat is in de gang richting blok 01. Daar heeft soldaat Ancia explosieven in de daarvoor voorziene springkamers geplaatst met de bedoeling om die gang te laten exploderen. De reden waarom deze gang gesprongen moest worden is voor iedereen een raadsel.. Het stond zo in de consignes, dus werd het gedaan. Ancia is hierbij overigens om het leven gekomen.

De bunkers die door de Belgen buiten werking gesteld werden waren - zo even uit het hoofd - de Visé 2, Koepel Zuid, Blok V, Blok IV, Blok I, Canal Nord, Canal Sud en Blok 01. Het kan zijn dat'k er nog eentje vergeten ben... In ieder geval beperkte de sabotage zich in de meeste gevallen tot het vernielen/weghalen van richtinstrumenten.
Enkel bij koepel Zuid werd het enige intact kanon effectief vernietigd, door de koepel te laten vuren terwijl hij ingetrokken was. Daardoor ontplofte de granaat tussen het voorpantser en het uiteinde van de loop.


di jul 14, 2009 7:45 pm
Ben10
Bericht 
Ik heb net eens op de website van het fort rondgekeken en daarop staat dat je 2 gedetailleerde rondleidingen kunt maken tijdens de opendeurweekends. Wat houden die zoal meer in ?


wo jul 15, 2009 12:29 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Die twee speciale rondleidingen nemen je naar delen van het fort waar je zo niet komt en zijn eigenlijk een uitbreiding op het standaard circuit.

Ze omvatten (tekst : fortissimus.be)
Fortissimus.be schreef:
Circuit 1: gedetailleerd bezoek aan twee 75mm pantserkoepels (2u). Eerst verlaat je de binnenzijde van het fort via een infanterie-uitgang. Daar kan je de werking van een gerestaureerde koepel bekijken: je ziet het gevaarte uit het beton stijgen en hem een draai van 360° maken. Vervolgens bezoek je een identieke pantserkoepel, maar dan langs de binnenzijde. Daar krijg je zicht op de technische werking van dit artilleriesysteem. Je wordt tegelijk geconfronteerd met de (uiterst enge) werkomstandigheden van de artilleristen!



Circuit 2: gedetailleerd bezoek aan de noordzijde van het fort (2u). Met dit circuit dwaal je helemaal naar de noordspits van het tunnelstelsel door ellenlange corridors. Je komt voorbij de noodluchtinlaten, die verse luchttoevoer moesten garanderen, en binnenverdedigingswerken. Het doel is een defensiebunker (“Kanaal Noord”) die de oostzijde van het fort en het Albertkanaal moest beschermen. Op de terugtocht passeer je langs de toegang tot een defensiebunker die het bovenplateau moest verdedigen (“Mi Noord”). Daar ontdek je de impact van de geheime Duitse explosieven. Voor deze rondleiding is een zaklamp verplicht.


za jul 18, 2009 5:30 pm
Ben10
Bericht 
Heb jij ze als gids al gegeven?

Zoja, zijn ze de moeite waard ?


za jul 18, 2009 5:46 pm
Kriegsberichter
Bericht 
Ik ben in iedergeval op 15 en 16 mei 2010 'op' het fort :mrgreen:


za jul 18, 2009 11:12 pm
tuppie65
Bericht 
ik ben diverse malen in het fort geweest , ivm mijn werk ga ik met mijn cadetten hier ieder jaar op battlefieldtour.

Ik kan iedereen aanraden om dit fort te gaan bezichtigen het is zeer interessant mat name omdat bijna alles nog in goede staat is. Meubilair is welliswaar na de oorlog teruggeplaats maar toch mooi gedaan. Binnen krijg je een perfect beeld over hoe de Belgen in deze ondergrondse "stad" geleefd moeten hebben.

vwb de duitsers ...tja een perfect staaltje van hoe het moet. Ze hebben zelfs burger zweefvliegtuig piloten ingezet om op het dak te landen ook de duitse wereldkampioene sommige zweefvliegtuigen landden zelfs midden in de verdediging van de belgen waarbij machine geweren direct werden uitgeschakeld.

De holle ladingen was iets nieuws en werkte perfect er was al mee geoefent in Polen op een gelijkwaardig fort.

De Duitse bevelhebber heeft zich alsnog bij zijn mannen gevoegd na zich opnieuw door een duits toestel omhoog te laten slepen en alsnog op het dak te landen.

De duitsers twijfelden of ze op het dak konden landen ivm landmijnen. Maar door geregeld voor de oorlog met een postvliegtuig over het fort te vliegen kwamen ze erachter dat dat niet het geval was. Hoe dan ? heel simpel de belgen waren zo slim om op het dak te voetballen en tja dat doe je niet als er mijnen liggen. Dus ze hebben eigenlijk zelf min of meer groen licht gegeven.

Maar nogmaals ga er zelf heen het is echt de moeite waard. (en ben je binnen vraag dan eens of de gids de lampen uit wil doen in het gangenstelsel dan heb je een idee hoe een belgische soldaat zich moet hebben gevoeld toen het licht uitviel tijdens de ontploffingen van de holle ladingen).


ma jul 20, 2009 12:08 am
tuppie65
Bericht 
zie pagina 24.

http://www.thermiekfotowedstrijd.nl/the ... 5-4def.pdf


ma jul 20, 2009 12:20 am
Bart Geraerts
Bericht 
Ik heb beide speciale rondleidingen al als gids gegeven ja. Zijn ze interessant? Zeer zeker, maar op twee verschillende vlakken. Het is dus een beetje kijken waar je van houdt.

Als techniek helemaal je ding is, zou ik zeker een speciaal bezoek naar de pantserkoepels aanraden. Zoek je echter meer de "sfeer van toen", dan zou ik de speciale rondleiding naar de verdedigingsbunkers aanraden. Minder techniek, maar je loopt wel een tijdje doorheen een onverlicht deel van het gangenstelsel. Dat geeft een heel aparte sfeer. Ook zie je hier de ravage van een explosie aan de binnenzijde van het fort.

Het hangt er dus een beetje vanaf waar je interesses liggen ;)


za jul 25, 2009 4:29 pm
Kriegsberichter
Bericht 
Kan iemand mij helpen aan een scherpe luchtfoto van het fort waarop de zweefvliegtuigen staan na de landing ??? Ik heb er wel ééntje maar die is zeer onscherp en op vergeeld papier en vrij korrelig....
Mocht iemand een dergelijke foto hebben en kunnen scannen in een hoge resolutie dan graag even een PMtje voor het direct mailen naar mijn e-mail adres.


zo jul 26, 2009 12:10 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group