Het is nu do maart 28, 2024 4:47 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Aanval Eben-Emael 
Auteur Bericht
echo
Bericht 
Beste,
ik zoek me te pletter naar info wat er met de "krijgsgevangen" is gebeurd? Met een handje vol Duitsers een ganse "bende" militairen in bedwang houden lijkt mij toch niet eenvoudig...
Hoeveel tijd was er tussen de inname van het fort en het aankomen van bijkomende troepen van Duitse zijde?
Het enige wat ik kan terugvinden is een foto van toch niet ongelukkige krijgsgevangenen bij hun afvoer. (Propagandafoto?)
Wie weet hier een antwoord op?


ma okt 05, 2009 2:30 pm
Kriegsberichter
Bericht 
Ze hebben maar enkele krijgsgevangenen gemaakt... (waarvan enkele weer gewond raakte of mogelijk zijn gesneuveld door ander Belgisch - met name artillerie - vuur.
Bedenk dat de meeste Belgen tot de daadwerkelijke overgaven in het fort zelf zaten met de Duitsers er boven op.
de foto's van de afvoer zijn van NA de overgaven nadat de Fallschirmjáger al waren afgelost...


di okt 06, 2009 8:26 pm
echo
Bericht 
Wanneer ik goed begrijp, is niemand naar buiten gegaan (uit het fort) en de enkelen die het geprobeerd hebben zijn gewond (of erger...) geraakt door Aie vuur of van de plus minus 60 Fallschirmjáger...
Maar van de militairen die in het fort verbleven, zijn die allen krijgsgevangen gemaakt en afgevoerd?
Zijn er personen die rechtstreeks naar huis mochten gaan? Of wel degelijk naar bepaalde kampen zijn ondergebracht?
Is het mogelijk dat bepaalde militairen, van het fort, zijn verzijld geraakt bij andere eenheden en toch geraakt waren tot Vinkt? En vandaar, na de kapitulatie, op bevel naar huis zijn mogen gaan?
Vinkt ligt tientallen Km van Eben Emael...


Kriegsberichter, alvast bedankt


di okt 06, 2009 11:42 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Het is al laat, maar toch nog even een aantal antwoorden geven (aan iemand uit de buurt zo te zien :) ).

Over Belgische tegenaanvallen (het "naar buiten gaan")
De Belgische soldaten van het fort hebben, samen met eenheden van het 2e Regiment Grenadiers, verschillende tegenaanvallen gedaan op het bovenplateau van het fort. Zonder veel resultaat echter, door verschillende redenen. De Duitsers bovenop het fort hadden wel (zo goed als) geen artilleriesteun, wat zij wel hadden (en dan vooral in het eerste uur van de aanval) was de luchtsteun van een eskader Stuka duikbommenwerpers.

Wat er met de krijgsgevangenen gebeurd is
Alle Belgische soldaten die in het fort waren bij de overgave zijn krijgsgevangen gemaakt. Deze zijn, via Maastricht en Sittard, uiteindelijk toegekomen in Stalag XIB Fallingbostel, nabij Hanover. De officieren van het fort zaten - meen ik - wel in een ander krijgsgevangenkamp.
Je vermeldt ook ergens dat er maar enkele bewakers zijn voor de hele troep krijgsgevangenen, klopt. Langs de andere kant was het moraal zodanig aan gort geslagen tijdens de aanval, dat nagenoeg iedereen geen vechtlust meer had (iets wat ik perfect begrijp als ik over bepaalde gebeurtenissen aan de binnenzijde denk).

Of het kan dat er soldaten van F.E.E. in andere eenheden terecht kwamen? Ja, het garnizoen van het fort was opgedeeld in drie groepen, waarvan twee keer ca. 500 soldaten. Een van die twee groepen verbleef een week in het fort, terwijl die andere groep in het dorpje Wonck was ondergebracht. Niet alle soldaten van Wonck zijn tijdig terug kunnen keren naar het fort tijdens de aanval, en hebben het terugtrekkende veldleger vervoegt. Waar al deze soldaten uiteindelijk terecht zijn gekomen weet ik ook niet.

Puur uit interesse, het fort ooit bezocht 'echo'?

Groeten uit Houthalen
Bart


wo okt 07, 2009 1:54 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group