Het is nu do maart 28, 2024 2:10 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Wo sind die kanonen geblieben? 
Auteur Bericht
broeloe
Bericht Wo sind die kanonen geblieben?
Wanneer ik kijk naar de kustbatterijen ten tijde van de landing op Normandy, dan valt mij op dat er van de ongeveer 13 stuks die rondom de seine baai zijn gelegerd, er slechts een enkele in staat waren om de geallieerden van reply te dienen.
Hiermee bedoel ik dat de meeste batterijen kanonnen hadden met onvoldoende reikwijdte (Azeville, Crasville, Merville....) of helemaal geen kanonnen hadden (Pont du Hoc).
De kanonnen die er stonden waren meestal van een erg oud type a la 1ste wereldoorlog.
De vraag is: "Wie heeft al die kanonnen opgegeten?" :cry:


za aug 14, 2004 11:44 pm
Dennis
Bericht 
Dat is een hele goede vraag, zelf heb ik het hier op dit forum over de batterijen Merville, Azeville en Crisbecq. Moet je maar eens bij kijken, misschien heb je er iets aan, wie weet. De kanonnen bij Merville zijn vernietigd door het 9e bataljon, dat is ook te lezen in het verhaal wat er bij staat. Zelf weet ik ook niet waar deze kanonnen zijn gebleven. Ik weet wel dat het mobiele kanonnen waren, dus ze konden verplaatst worden, dat helpt misschien al een beetje bij jouw vraag, maar waar ze zijn gebleven is een goeie, dat weet ik ook niet.


Laatst bijgewerkt door Dennis op zo aug 15, 2004 5:03 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



zo aug 15, 2004 10:55 am
broeloe
Bericht 
Ik geloof dat de kanonnen van Pont Du Hoc in het binnenland waren geplaatst voor de geallieerde luchtaanvallen, alhoewel ik bij deze verklaring ook mijn twijfels heb als je ziet hoe weinig schade de bunkers hebben opgelopen van luchtaanvallen en het scheepsbombardement.
Het beton zorgde voor meer dan voldoende bescherming.
Maar de grote vraag die toch overblijft is: hoe kun je bunkers bouwen met daarin kanonnen die het strand niet eens halen?????

Waren de bunkers nog niet klaar mischien?
Hadden de Duitsers te weinig kanonnen?


zo aug 15, 2004 12:37 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De kanonnen bij Pointe de Hoc waren inderdaad verplaatst. Als je op de Pointe geweest bent weet je waarom. Zeker 40% van de geschutsbunkers is daar vernietigd en de rest werd bestormd door de Rangers.

De kanonnen zijn later op 6 juni dacht ik zelf nog opgespoord door de Rangers en alsnog vernietigd in een, ik dacht appelboomgaard.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo aug 15, 2004 12:57 pm
Profiel WWW
Dennis
Bericht 
De commandant, Colonel Rudder, stuurde een groep richting de D514. Hier werden de gevechtsklare kanonnen, gecamoufleerd in een boomgaard, gevonden en alsnog vernietigd.
de info heb ik gevonden op deze site:
http://www.omahatour.bravepages.com/ompoint.html
De info wat je vermelde klopt dus wel,Wilco. Ze waren dus inderdaad verplaatst.
misschien kun je ook eens op de volgende site kijken, daar staan mooie foto's op wat betreft de bunkers en kanonnen:
http://www.normandiememoire.com/NM60Ang ... /index.htm
Maar echt een site waar je kan vinden wat er nou precies met de kanonnen is gebeurd, heb ik nergens kunnen vinden, misschien dat ik wel verkeerd zoek, maar wellicht heb je zelf al iets gevonden.
Waarschijnlijk verzameld door de geallieerden nadat ze het gebied hebben veroverd, en daarna ontmanteld en gesmolten. Zoals ze met de vele panzervoertuigen ook deden. dit is een antwoord wat ik heb gehoord, weet het dus niet zeker.


zo aug 15, 2004 2:32 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group