Het is nu za maart 30, 2024 1:46 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Caen: Jäger-Regiment 31, 16. Luftwaffen-Feld-Division 
Auteur Bericht
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht Caen: Jäger-Regiment 31, 16. Luftwaffen-Feld-Division
Iemand hier enig idee waar het hoofdkwartier van de Jäger-Regiment 31, 16. Luftwaffen-Feld-Division zich bevond aan de vooravond van het bombardement van Charnwood (d.d. 7 juli 1944) en wat er mee gebeurd is?

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


wo jul 08, 2009 10:18 pm
Profiel WWW
Kriegsberichter
Bericht 
Jeroen, ik bezit nog geen Lagenkarten van dat gebied van die bewuste dag... Moch ik die tegen komen dan laat ik je het weten...

Uit OB West KTB (= Heeresgruppe D) van 9 Juli (avondmelding)

9 Juli

Laut Tagesmelding H-Gr. B ist 1.SS-Pz.Div beiderseits Caen an der Orne vorgeführt worden. Lage Caen selbst gegenüber Abendmeldung unverändert. Eigene Verluste bei 16. LW.-Feld-Divi. Und 12. SS-Pz. Div. hoch….

Die Schwere der Kämpfe um Caen wird durch folgende Zahlen gekennzeichnet:
Feind schoss 6.7. etwa 80.000 Granaten auf unsere Stellungen bei Caen und warf etwa 2500 to Bomben af
Stadt völlig zerstört. Gesamte Infanterie der 12. SS-Pz.Div. nur noch Btl.-Stärke.
Etwa 20 Panzer Totalausfall. Masse der Pak durch fdl. Artillerie und Luftwaffe verloren. Divis. Hat gestern und heute 103 Feindpanzer abgeschossen und dem Feind hohe blutige Verluste beigebracht. Bei 16.Lw.-Feld-Div. sämtliche Btl.-Kdre. Der im Raum Caen eingesetzten Teile gefallen oder verwundet.

In de dagen er voor en erna geen enkele vermelding in het KTB mbt 16 Luftwaffe Feld Division... Zal nog even verder spitten...


za jul 25, 2009 12:48 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Dank voor de info! Ik weet dat de commandant van de divisie zijn ervaringen op papier heeft gezet: http://books.google.com/books?id=B1bKHAAACAAJ

Ik kan alleen nergens dit 'boekje' vinden. De Amerikaanse archiven waar ze 'm hebben reageren zoals gewoonlijk weer eens erg traag of nog helemaal niet :roll:

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo jul 26, 2009 5:57 pm
Profiel WWW
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Vandaag het boekje in de bus gekregen. De dame van een archief in Amerika vond het namelijk zo weinig dat ze het maar gratis gekopieerd heeft... Er staat echter niet in wat ik dacht dat er in zou staan. Het verslag stopt namelijk begin juli. :roll:

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za aug 01, 2009 5:53 pm
Profiel WWW
gignnl
Bericht 
herouville kijk maar eens op het axis history forum


zo aug 02, 2009 6:57 am
Kriegsberichter
Bericht 
Is ook geen boek....... ! het is één van de vele verslagen gemaakt door de US Historical Division... Een verslag gemaakt door Duitse officieren nav vragen van de Historical Division... ze staan bekend als Foreign Military Studies ...

File nummer A-959 16 th LW Feld Division in Normandy (Juli1-23 1944) 5 pagina's
File nummer B-011 16 th LW Feld Division Invasion possibilities in Holland 2 pagina's
File nummer B-381 16 th LW Feld Division (1 november 1943- 1 june 1944 10 pagina's)


zo aug 02, 2009 3:26 pm
Kriegsberichter
Bericht 
een kennis van me is thans bezig een groot deel van de genoemde studies op het web beschikbaar te maken:-

http://www.sturmpanzer.com/Default.aspx ... em=1&sec=3

(de upload van gister is niet helemaal goed gegaan... wordt aan gewerkt.)

Daarnaast weet ik dat er nog velen zullen volgen...


zo aug 02, 2009 3:37 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Kriegsberichter schreef:
Is ook geen boek....... ! het is één van de vele verslagen gemaakt door de US Historical Division... Een verslag gemaakt door Duitse officieren nav vragen van de Historical Division... ze staan bekend als Foreign Military Studies ...

File nummer A-959 16 th LW Feld Division in Normandy (Juli1-23 1944) 5 pagina's
File nummer B-011 16 th LW Feld Division Invasion possibilities in Holland 2 pagina's
File nummer B-381 16 th LW Feld Division (1 november 1943- 1 june 1944 10 pagina's)


Dat het geen boek maar een 'boekje' was had ik al door... die A-959 heb ik dus, maar die loopt helemaal niet tot 23 juli, maar eerder tot 6 juli ongeveer, toen alles nog koek-en-ei was aan het front. Daarna stopt het verslag... Die andere twee lijken me dan ook niet echt gaan over die periode van Charnwood (want daar gaat het me nu om).

gignnl schreef:
herouville kijk maar eens op het axis history forum


Heb je een linkje voor mij? Ik kom wel dit topic tegen, maar daar staat niet in waar het hoofdkwartier van de Jäger-Regiment 31, 16. Luftwaffen-Feld-Division zich bevond. Herouville ligt namelijk buiten het gebombardeerde gebied...

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo aug 02, 2009 5:21 pm
Profiel WWW
Brigitte
Bericht 
Hallo goedemorgen,

Ik heb een vraag, ik zoek mijn opa Gerhard Haa(c)k, die in het boven genoemde Regiment als soldaat in de Luftwaffe zat.

Heb hier een mailtje van iemand die na een jaar of wat reageerde:
Sometime ago you posted on my website that you were loking for info about your grandfather Gerhard Haa(c)k who may have served in the the 16 luftwaffe Feld Division. I am sorry that I do not have a Vermisstenbildliste to confirm this. But I do know that the 16 luftwaffe Feld Division was in Holland from March 1943 till June 1944. In June 1944 the division was sent to France near Caen to reinforce German Units there during the allied invasion. 16 luftwaffe Feld Division suffered heavy casualties during the fighting and was disbanded. Remaining soldiers were sent to the 21 Panzer Division and 16 Infantry Division.

Also you mentioned the town of Scheveningen I know that one Battalion of Luftwaffen Jager regiment 31 was garrisoned there see attachment. It is very possible your Grandfather was assigned to Luftwaffen Jager regiment 31 , 16 luftwaffe Feld Division.

Weet iemand hoe ik bijvoorbeeld aan een lijst kan komen met daarop de namen van de soldaten toendertijd?

Bij voorbaat dank!


za jul 10, 2010 10:03 am
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Sorry, heb geen lijst met namen voor je. Ben wel benieuwd naar welke website je deze vraag gestuurd hebt.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za jul 10, 2010 11:20 am
Profiel WWW
Brigitte
Bericht 
Hallo Jeroen,

Oke is ook wel moeilijk om een lijst ergens vandaan te halen denk ik.

Weet je dat ik dat eerlijk gezegd gewoon niet meer weet!
Welke website bedoel ik, heb overal wat ik maar kon vinden oproepen geplaatst, volgens mij al jaren terug.

Ik had de zoektocht al opgegeven, totdat ik vanochtend het mailtje opende!


za jul 10, 2010 11:25 am
ducatim901
Bericht 
Op E-Bay.de staan geregeld delen van de vermistenlijsten/boeken.
Zoek maar eens op DRK (Deutsches Rot(em) Kreuz) vermisstenbildliste.
Er zijn behoorlijk wat boeken en je moet net de juiste treffen.
Ze zijn ook niet echt goedkoop maar het geeft wel een beeld wat voor mensen er in de divisie zaten (leeftijd, beroep etc.).
Groeten Jack.

Brigitte schreef:
Hallo Jeroen,

Oke is ook wel moeilijk om een lijst ergens vandaan te halen denk ik.

Weet je dat ik dat eerlijk gezegd gewoon niet meer weet!
Welke website bedoel ik, heb overal wat ik maar kon vinden oproepen geplaatst, volgens mij al jaren terug.

Ik had de zoektocht al opgegeven, totdat ik vanochtend het mailtje opende!


ma sep 20, 2010 8:36 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Brigitte heb je meer gegevens? Met geboorte- en eventueel overlijdensdata kan ik wel wat voor je nazoeken, er zijn alleen wat te veel personen met Gerhard Haa(c)k in de vermisten/gevallenen overzichten uit Wo2. Mail ze me eventueel als je het liever hier niet plaatst.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma sep 20, 2010 8:49 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Als Frankrijk een mogelijkheid is dan heeft de Volksbund een Gerhard Haack op haar website staan die daar is omgekomen op 24 augustus 1944 te Gillocourt/Oise Rh.I/24 Le Ranger N332 .
Zij geven over hem
Gerhard Haack ruht auf der Kriegsgräberstätte in Fort-de-Malmaison (Frankreich) .
Endgrablage: Block 6 Reihe 37 Grab 1700 , geboren 11 november 1905 in Berlijn.

De overigen zijn vermist of omgekomen in Duitsland (meeste in het Oosten of Zuiden) en in de Sovjet-Unie.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma sep 20, 2010 9:00 pm
Profiel WWW
Brigitte
Bericht 
Goedemorgen,

Eerst wil ik alle reageerders even bedanken voor hun reacties.

Helaas heb ik geen geboortedatum of een overlijdingsdatum, alleen een foto van mijn opa, gegeven aan mijn oma vlak voordat hij zoals we nu denken naar Caen gezonden werd.
Met daar op een datum van juni 1944!

Meer weet ik niet, mijn oma heeft na 1944 nooit meer wat van hem gehoord.
En heeft er verder ook nooit meer over willen praten.
Ze is nu overleden, dus kan het niet meer vragen.
Ik weet alleen dat hij jong was, zo rond de 20 net als mijn oma.

Daarom is het dus zo moeilijk om mijn opa te vinden.
Bedankt Wilco maar volgens mij is die Gerhard van 1905 dus niet rond de 20.

Dank je wel allen.


di sep 21, 2010 6:54 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group