Het is nu do maart 28, 2024 11:51 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Amerikaanse Medal of Honor 
Auteur Bericht
Hans
Bericht Amerikaanse Medal of Honor
Via email kreeg ik van een heer gisteren de volgende informatie binnen :

The President of the United States of America, authorized by Act of
Congress, March 3 1863, has awarded in the name of The Congress the MEDAL OF HONOR to

FIRST LIEUTENANT RICHARD D. WINTERS / UNITED STATES ARMY

for conspicuous gallantry and intrepidity in action at the risk of his life
above and beyond the call of duty:

Proposed Citation: First Lieutenant Richard D. Winters Company E. 2nd
Battalion, 506th Parachute Infantry Regiment, 101st Airborne Division,
distinguished himself by conspicuous gallantry and intrepidity above and
beyond the call of duty in action on 6 June 1944 in the vicinity of Le Gran
Chemin, Normandy, France.

Stond op www.dickwinters.com, dus ik neem aan dat hij inmiddels de MOH heeft ontvangen.


Nu kan ik deze site om een of andere reden niet openen, maar volgens mij klopt dit niet helemaal of ik moet een stuk gemist hebben. Wie wil hierop even reageren. Wel heb ik op internet nog de volgende site hierover gevonden : http://www.users.voicenet.com/~lpadilla/winters.html


do jul 01, 2004 8:43 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Het schijnt dat Winters wel genomineerd is maar dat de nominatie is afgewezen:
http://www.majordickwinters.com/


do jul 01, 2004 8:49 pm
Profiel
Hans
Bericht 
Ja Barry, dit maak ik eigenlijk ook op uit al deze boodschappen en sites. Ben trouwens wel benieuwd op welke gronden en/of argumenten men deze MOH toekenning uiteindelijk heeft afgewezen. Mocht iemand hier iets verder over weten of vinden, dus het hoe en waarom hij de MOH nooit heeft ontvangen, laat even een boodschap achter a.u.b.


do jul 01, 2004 8:54 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Er was al iemand in de divisie/bataljon/regiment met een MOH, er was toen nog een 'regel' die meerdere MOH's in een bepaalde eenheid verbood.
Geloof dat het zoiets was.

Edit:
En die andere zal dan Lt.Col. Cole wel geweest zijn...

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


Laatst bijgewerkt door Jeroen op do jul 01, 2004 9:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



do jul 01, 2004 9:15 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Even geduld mensen, ik krijg binnenkort een boek met alle MOH verkrijgers erin.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jul 01, 2004 9:18 pm
Profiel WWW
seabee
Bericht 
hier een staan alle moh winnaars http://www.army.mil/cmh-pg/moh1.htm

met hun heldendaden.

succes


do jul 01, 2004 10:17 pm
Ronald Stassen
Bericht 
Voor zover ik weet is men bezig om handtekeningen te verzamelen op alle fronten om Major Dick Winters de eindelijk al lang door hem verdiende Medal Of Honor toe te kennen. Alle nog levende leden van de legendarische "Easy Compagnie" zouden zich hier voor inzetten. Inderdaad heeft iemand anders in het regiment die de M.O.H. toegekend gekregen waardoor Winters de pech had hem niet te verkrijgen.


do jul 01, 2004 10:39 pm
monmax
Bericht 
seabee schreef:
hier een staan alle moh winnaars http://www.army.mil/cmh-pg/moh1.htm

met hun heldendaden.

succes


Zie ook 2 posten eerder, inderdaad Lt.Col. Cole op 11 juni 1944.


zo jul 04, 2004 2:22 am
ErnstJan
Bericht 
Jeroen schreef:
Er was al iemand in de divisie/bataljon/regiment met een MOH, er was toen nog een 'regel' die meerdere MOH's in een bepaalde eenheid verbood.
Geloof dat het zoiets was.

Edit:
En die andere zal dan Lt.Col. Cole wel geweest zijn...


Wat was eigenlijk de reden hiervan, waren ze anders bang dat teveel mensen heldendaden gingen doen om zoon MOH te krijgen? Ik vind het een beetje rare regel..


zo aug 08, 2004 3:08 pm
Hans
Bericht 
Ja ErnstJan, de logica hierachter ontgaat me eigenlijk ook een beetje. Dit zou betekenen dat slechts één persoon per eenheid in aanmerking zou kunnen komen voor de Amerikaanse Medal of Honor.

Overigens, naar aanleiding van de gevechten om het eiland Iwo Jima in het voorjaar van 1945 zijn later toch 27 Medal of Honors toegekend, ook aan velen uit dezelfde eenheid.


zo aug 08, 2004 3:22 pm
ErnstJan
Bericht 
raar dat het daar wel gebeurd en bij Winters niet. Kun je toch zien dat het een sellectief beleid is....(ik weet niet of de Medal of Honor nog bestaat, Zal wel, maar is deze regel nog steeds van kracht?)
of hebben de Amerikanen deze regel bij al hun onderscheidingen?


zo aug 08, 2004 3:25 pm
Hans
Bericht 
ErnstJan, de Amerikaanse Medal of Honor bestaat nog steeds en wordt evenals het Britse Victoria Cross steeds minder toegekend. Uiteraard heeft dit te maken met de manier van oorlogvoeren tegenwoordig, maar ik denk ook dat de criteria voor het verkrijgen van deze hoogste dapperheidsonderscheidingen zijn aangescherpt.

Het blijft inderdaad en scheve verstandhouding m.b.t. dat verhaal over Winters. Een heldendaad is een heldendaad, of iemand anders uit dezelfde eenheid al een MOH heeft ontvangen doet natuurlijk niet ter zake. Ik hoop dat iemand hier meer duidelijkheid over kan verschaffen.


zo aug 08, 2004 3:30 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Merk wel dat Iwo Jima ver na Normandië plaatsvond, volgens mij werd die 'regel' ook vlak na de landingen afgeschaft. Ik weet het allemaal ook zo zeker niet, maar dit is blijven hangen. Volgens mij had het als reden dat het MoH anders in waarde zal 'dalen' als erg veel mensen die medaille uitgereikt kregen.

Maar nogmaals, ik weet dit allemaal niet zeker hoor :wink:

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo aug 08, 2004 3:31 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
Het gaat toch om het gebaar dat je een onderscheiding krijgt en niet om de eventuele waarde van een onderscheiding? Zoals Hans al zegt en heldendaad is en blijft een hedendaad. Ik vind dat een beetje rare veronderstelling(niet van jou Jeroen maar van die regering)


zo aug 08, 2004 3:34 pm
RdM
Bericht Amerikaanse Medal of Honor
Het idee was om in iedere Amerikaanse divisie die op D-day in actie was gekomen, één Congressional Medal of Honor uit te reiken. Richard Winters werd inderdaad door Kolonel Sink voorgedragen voor deze eremedaille voor het uitschakelen van de Duitse artilleriebatterij bestaande uit vier 105mm-kanonnen bij Brécourt op D-day. Winters kreeg deze echter niet en kreeg daarom de Distinghuised Service Cross.

Die ene Medal of Honor die binnen de 101st Airborne Divisie uitgereikt werd, ging naar Luitenant-Kolonel Robert Cole. Hij leidde een bajonetaanval op Duitse linies.

Dit alles kun je trouwens lezen en terugvinden in het boek van Band of Brothers van Stephen E. Ambrose


wo aug 18, 2004 12:50 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group