Het is nu do maart 28, 2024 5:08 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Meer Rotterdam... 
Auteur Bericht
IA002
Bericht 
Moet het ergens hebben liggen, maar kan het niet vinden... Voor geintereseerden :-vraag even bij de bibliotheek bij de tijdschriften naar de oude aflevering van Militaire Spectator, van december 1941, daar staat een artikel in over de commandant II.-R.Gr, Jhr. F W M Grotenhuis van Onstein (ik zelf heb het in Rotterdam gekopieerd) en er zaten zover ik mij kan herinneren ook kaartjes bij van de posities.


za aug 21, 2004 4:34 pm
Harro
Bericht 
Bedankt Pietje, zeer bruikbare informatie. Toch denk ik dat ze dan even na 22.00 uur Duitse tijd wel in Delft waren en dus al voorbij Overschie. Meyer schrijft namelijk:

“(...) We search Overschie in vain for survivors of the 22. Luftlande Division. Apart from traces of battle and dead comrades we cannot detect any German soldiers. Only on advancing further towards Delft, about ten soldiers and a Leutnant come running towards us. The young officer throws his arms round my neck in exhaustion.“

...het contact met de 22. Luftlande Division kwam dus blijkbaar niet in Overschie maar pas nabij Delft.

Pietje schreef:
Nog even verder gezocht:- F Metzsch - Geschichte der 22 Infantrie Division - schrijft deze op pagina 14:- '... Nach der Kapitalation Rotterdams stellte die ddeutsche Panzerspitze am 14.5. um 22. Uhr die Verbindung zur 7. Fliegerdivision her..... (dus pas om 22.00 uur Duitse tijd werd er bij Overschie contact gemaakt)
Om 21.00 uur in Delft kan dus niet... dat zal wel rond middernacht zijn geweest...


za aug 21, 2004 6:59 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Dit lijkt me vrijwel onmogelijk omdat volgens Nederlandse verslagen de Duitsers in Overschie nog niet verslagen waren. Wel waren tegen die tijd goede vorderingen gemaakt tegen de Duitsers. Schattingen van de Duitse troepensterkte in Overschie varieren van 500 tot 1100 man (onder commando van von Sponeck).


za aug 21, 2004 11:58 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Euh, waarnaar verwijs je met "onmogelijk" Barry? Naar de aanwezigheid van Meyer om 21.00 uur, de aanwezigheid van Meyer om 22.00 uur, dat hij geen Duitsers aantrof in Overschie?


zo aug 22, 2004 12:04 am
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Ik verwijs naar de stelling dat hij geen Duitsers aantrof in Overschie.


zo aug 22, 2004 12:05 am
Profiel
Harro
Bericht 
Aha, okay. Op welk tijdstip werd die schatting gemaakt? Kan het zijn dat ze Overschie bv. voor de komst van Meyer verlieten en in de richting van Delft optrokken, waardoor Meyer ze voorbij Overschie pas aantrof?


zo aug 22, 2004 12:10 am
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
De door jouw aangegeven mogelijkheid is natuurlijk aanwezig. Het probleem hierbij is dat (zoals ik ook al eerder had aangegeven) de meeste verhandelingen over de strijd op het Nederlands grondgebied stoppen bij de capitulatie. Het is dus moeilijk te verifiëren of dit werkelijk gebeurd is. De door jou aangegeven mogelijkheid bestaat dus, maar lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.


zo aug 22, 2004 12:20 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group