Het is nu do maart 28, 2024 5:20 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Razzia in Rotterdam 
Auteur Bericht
Percy13
Bericht Razzia in Rotterdam
Hallo,

Dit is voor het eerst dat ik iets op een forum zet, dus het zou heel goed kunnen dat het niet helemaal goed gaat...

Ik ben een onderzoek begonnen naar het oorlogsverleden van mijn opa.
Hij wilde er nooit over praten, maar ik heb toch een aantal dingen van hem en zijn omgeving gehoord.

Ik weet namelijk het volgende:
* op 10/11-11-1944 is hij opgepakt tijdens de razzia in Rotterdam, Hij werkte op dat moment als kleermaker in een zaak naast het "Oude Luxor" op de Kruiskade in Rotterdam. Hij was toen 21 jaar.
* Hij is drie keer ontsnapt uit verschillende kampen, maar werd de eerste twee keer steeds door zijn eigen mensen weer terug gestuurd.
* Hij heeft als partizaan met de Russen gevochten. (Hij heeft zich hierbij aangesloten toen hij de derde keer wist te ontsnappen.)
* Na de bezetting van de Russen van Oost Duitsland, werd hij meegenomen naar Karabas (Siberië). Dit was een Gulag kamp, waar hij in de kwikmijnen heeft moeten werken.
* In juni 1945 kwam hij aan in OC Maastricht. Nadat hij door verzwakking uit de trein viel, hebben ze hem naar een klooster in Maastricht gebracht, waar nonnen hem met pap hebben opgesterkt.
* In december 1945 was hij weer in Rotterdam. Hij was zo aangekomen, dat zijn eigen familie hem niet meer herkende. Hij liep het café in van Willie Hek op de Vlietkade (heet nu de Klapdeur) en riep 'een rondje van mij'. Hij zat al een tijdje naast een van zijn broers aan de bar, maar pas toen de barman zei 'jij bent toch Jan Koster?!'gingen de ogen van zijn broer pas open. Niemand had gedacht dat hij nog zou leven.

Ik weet dus wel een aantal dingen maar er zijn behoorlijk wat gaten die ik wil opvullen. Voorlopig branden de volgende vragen:
* Hoe heet de kleermakerij op de kruiskade naast het oude Luxor?
* Waar was het verzamelpunt tijdens de Razzia voor de mannen die vanaf de Kruiskade eo werden opgepakt?
* waar zijn deze mannen heen gebracht om te werken en hoe gingen ze daar heen? (ik heb veel gelezen over de razzia en waar ze heen gingen en hoe, maar er zijn een aantal verschillende plaatsen en reis manieren geweest. Ik probeer de voetstappen van mijn opa te achterhalen, vandaar dat ik hoop dat iemand meer weet...)
* Weet iemand hoe het klooster in Limburg heet waar zieke en sterk verzwakte mensen geholpen werden?

Als iemand informatie voor me heeft, dan hoor ik dat heeeeeel graag! Het is zo jammer dat ik hem niets meer kan vragen (overleden in 1990).

Alle info is welkom! Het hoeft niet speciaal antwoord op een vraag van mij te zijn.

Groetjes,
Patricia


zo dec 06, 2009 5:44 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group