Het is nu do maart 28, 2024 8:04 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Operation Market Garden 
Auteur Bericht
Kazin
Bericht Operation Market Garden
Ik heb dit topic geopend voor de stelling:

Operation Market Garden volgens jou geslaagd of niet geslaagd?

Zet hier je eigen mening neer + waarom je hem geslaagd of niet geslaagd vind.
Ik vind Operation Market Garden zelf niet geslaagd waarom?

De brug waar het eigenlijk allemaal omging konden ze niet veroveren.
En hiernaast kwam ook nog eens: De Geallieerden (Polen, Amerikanen, Britten) hadden duizenden doden, duizenden gewonden en duizenden gevangenen als verliezen. Dit was dan wel erg voor het gehele Geallieerde leger, alleen ook nog eens voor de Nederlanders. Door deze Operatie die de Geallieerde uitvoerde, en die mislukte begon de hongerwinter voor de Nederlanders, waarbij nog eens tien duizenden mensen overleden.

Dit is mijn mening over Operation Market Garden, wat is jullie mening?


za nov 17, 2007 3:57 pm
Never Forget Them
Bericht 
Volgens mij kan je duidelijk zeggen en is er geen discussie over mogelijk dat de operatie niet helemaal geslaagd is.
Maar in hoeverre wel?
Montgomery zei 90%
Ze zijn wel tot in de Betuwe gekomen en hebben een nieuw front gecreeërd. Maar het hoofddoel om de brug bij Arnhem te veroveren en de Rijn over te steken is niet gelukt. En de oorlog was ook niet met kerst 44 voorbij zoals de bedoeling was.
Mijn mening is dat operatie Market Garden deels geslaagd is. Maar ook een deel is mislukt (Arnhem). Hoeveel is moeilijk te zeggen. Het is allemaal 'als' en daar zullen we nooit achterkomen.
Maar het is gewoon een feit dat Market Garden niet volledig geslaagd is.


za nov 17, 2007 10:54 pm
Pieter F
Bericht 
Zonder het veroveren van de brug bij Arnhem had je niks aan het nieuw veroverde grondgebied. Het was een lange dunne corridor die veel soldaten voor de verdediging ervan opeisde, terwijl die wellicht op andere plekken meer hadden kunnen uitrichten.


ma nov 19, 2007 9:56 am
ewalk
Bericht 
Nou ja, Ze hadden op zich door die corridor een doortrekkende beweging naar het westen kunnen maken en zo de troepen in Zeeland af snijden.


ma nov 19, 2007 5:49 pm
Pieter F
Bericht 
Dat had gekund, maar dan waren ze op fikse tegenstand gestuit. Wanneer ze nu voor Market Garden Zeeland in hadden genomen, dan hadden ze minder tegenstand gehad, het 15e Leger kunnen vernietigen en de haven van Antwerpen tot hun beschikking gehad..


di nov 20, 2007 6:28 pm
Jeroen-101st
Bericht 
Hallo ik had een vraag, van welke base in engeland kwamen ze ????
alvast bedankt


wo jan 23, 2008 12:10 am
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
In DIT document wordt jou dit allemaal keurig uitgelegd over de 82nd Airborne Divisions. Is erg gedetailleerd. Hierbij worden alle vliegvelden genoemd die door deze divisie gebruikt zijn. Voor de andere divisies heb ik dit zo 1-2-3 niet paraat.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


wo jan 23, 2008 12:20 am
Profiel
Jeroen-101st
Bericht 
Bedankt Egbert, zeer interesand. bedankt :D


wo jan 23, 2008 3:01 pm
muncio
Bericht 
Ik zie de link nu pas een mooie aanvulling op het boekwerk wat ik over Market Garden heb gekregen.


vr jun 27, 2008 8:23 pm
Pieter F
Bericht 
Hmm, je site doet het momenteel alleen niet Egbert..


vr jun 27, 2008 10:20 pm
muncio
Bericht 
Pieter bij mij doet de site het wel.


vr jun 27, 2008 10:46 pm
lars40/45
Bericht 
Market Garden is in meerdere opzichten niet geslaagd.

1. De voorbereidingstijd was te kort.
2. Men was niet goed op de hoogte van de sterkte en plaats van de tegenstander.
3. Men heeft het verassingselement niet goed uitgebuit.
4. Problemen met de verbindingsapparatuur werden genegeeerd en hebben tot
communicatieproblemen geleid op crusiale momenten.
5. In de opmars was de smalle corridor vanaf de grens niet geschikt voor
de hoeveelheden materieel die men in korte tijd wilde verplaatsen.
6. De Britse legerdoctrine tijdens de opmars van de pantsereenheden was
niet goed afgestemd met die van de Amerikanen zodat op crusiale momenten
waarbij actie geboden was, halt werd gehouden.
7. De luchtmacht had een luchtoverwicht maar er waren geen goede procedures
voor het aanvragen en verkrijgen van close air support.
8. De sterkte van de Duitse luchtafweer bij de bruggen werd overschat.
9. De geschiktheid van landingsterrein dichter bij de brug van Arnhem is niet
goed beoordeeld.
10. De aanwezigheid van een pondveer bij Driel is niet opgenomen in de plannen.
11. Er was geen goed vervolgplan voor als de aanval wel was geslaagd.
12. De logistieke opbouw van de toekenning van de inzet middelen was niet
naar behoefte/afstand ingedeeld maar naar prestige.
13. Men was doof voor kritiek en verblind door de mogelijkheid van een
snelle overwinning voor de kerst.

Het is niet voor niets dat heden te dage deze slag nog als bron van informatie materiaal wordt toegepast in the lessons learned aan de KMA te Breda.
Want ook van fouten moeten we leren, hoewel de geschiedenis ons telkens weer herhaling laat zien van eerder gemaakte fouten.


vr jun 27, 2008 11:13 pm
Richard1976
Bericht 
De logistieke opbouw was al sinds de landingen in juni 1944 een probleem. Men was te afhankelijk van de havens in Normandië. In Bretagne lagen grote havens en een goed spoorwegen netwerk, welke niet door de Geallieerde luchtmacht vernietigd waren, en die veel beter gebruikt hadden kunnen worden. Om van het gebruik van Antwerpen en de Scheldemonding en het onstnappen van het Duitse 15de leger nog niet eens te spreken.

Maar gekomen in de situatie begin september 1944 dan vraag ik me ook af of de gekozen weg (Eindhoven-Nijmegen-Arnhem) wel de beste optie was voor het uitvoeren van MG?


za jun 28, 2008 9:44 am
Pieter F
Bericht 
muncio schreef:
Pieter bij mij doet de site het wel.

Nu bij mij gelukkig ook weer.. :wink:


za jun 28, 2008 11:08 am
Mia
Bericht 
Als men niet zo doof en blind was geweest zoals Lars zegt, had er hier in Zeeland en in Belgie niet te vergeten, niet zo`n slagveld hoeven te zijn, tot aan inundatie toe. De hoge heren wisten alles zo goed. Operatie Market Garden moest doorgaan ten koste van alles. Door deze blunder werd het daarna dan maar "de slag om de Schelde".
Met zoveel slachtoffers tot gevolg. En dit was niet nodig geweest.
Ik blijf erbij dat de slag om de Schelde niet die aandacht krijgt, maar dat die wel verdiend is vergeleken met Market Garden.
Het leed van de burgerslachtoffers die nergens naartoe konden, de geallieerden die een vesting moesten veroveren in blubber, donkere regenachtige nachten, kou en alle andere denkbare ellende van open vlakten, nergens beschutting. Beschutting was direct een doelwit om op te schieten.
De KMA te Breda kan dit beter als lesmateriaal gebruiken, de les Noord-west Belgie en Zeeland met de kleinere havens van Vlissingen, Teneuzen en vooral de grote zeehaven Antwerpen als gehele vesting. Een zeehaven is altijd makkelijk voor aanvoer van noem het maar op, daar is men nu toch wel achter?


za jun 28, 2008 3:43 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group