Het is nu di apr 16, 2024 1:23 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Overzicht bombardementen 
Auteur Bericht
Frank444
Bericht Overzicht bombardementen
Weet iemand waar een overzicht te vinden is van bombardementen door de geallieerden in Nederland?

In het najaar van 1944 waren er diverse bombardementen op de spoorlijn hier te Houten. Alleen het bombardement van een trein in Schalkwijk (UT) weet ik de datum niet.

Ik heb wel een ooggetuigeverslag, maar data herinneren was lastig voor de 93-jarige ooggetuige. Weet alleen dat de tomaten van de planten werden geblazen, dus is vermoedelijk augustus 1944 geweest.


zo mei 02, 2010 9:22 pm
Frank444
Bericht 
PM terug gestuurd. Jouw PM niet ontvangen.


ma mei 10, 2010 9:16 pm
Dennis N
Bericht 
Pfffff, kom op zeg, het is hier geen IM...

Antoon als jij interessante info hebt, post die dan gewoon hier en geen vage berichten zoals 'PM gestuurd'......


ma mei 10, 2010 11:16 pm
paul peters
Bericht 
Kijk eens naar "Luchtgevaar" Luchtaanvallen op Nederland 1940 1945 door A Korthals Altes.
Voor aanvallen en bombardementen op treinen etc. : "Het spoorwegbedrijf in oorlogstijd, 1939-'45" door ing. C. Huurman.
pp


di mei 11, 2010 11:21 am
Frank444
Bericht 
Ok bedankt. Ik heb ondertussen een lokaal boekwerk opgedoken en daar staan een aantal bombardementen in. Op http://oudhouten.nl/content/artikelen/r ... rlijn.html heb het samengevat.

Nu nog het grote bombardement op de spoorbrug bij Culemborg uitzoeken, want daar bestaan 3 data over. Genoemd worden 7 september 1944, 17 september 1944 en 5 januari 1945. Het schijnt een van de weinige bruggen te zijn geweest die de oorlog heeft doorstaan.


di mei 11, 2010 9:25 pm
paul peters
Bericht 
"Het spoorbedrijf etc"" vermeldt aanvallen op 17 september, 31 december 1944 en 5 januari 1945.
De spoorbrug bij Culemborg komt niet voor in bijlage 32: Vernielde spoorbruggen en -viaducten.
pp


di mei 11, 2010 10:03 pm
Frank444
Bericht 
Ok bedankt.

Brug Culemborg was dusdanig beschoten dat deze moest worden gestut. De oostelijke rails is verwijderd en vervangen door houten platen. Hierover reden auto's.

Via deze brug kon het westen van de Betuwe worden geevacueerd. Volgens een verhaal van een ooggetuige kwam de stroom terugtrekkende Duitsers vanaf kerst 1944 op gang. (Officieel was het geloof ik 29 december).

Dus is de brug vermoedelijk op 17 september al zwaar beschadigd geraakt en deels autobrug geworden. Ik hoop binnenkort meer te horen hierover. Nogmaals dank voor dit alles.


wo mei 12, 2010 6:09 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group