Het is nu vr apr 19, 2024 10:54 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Japanse troepen die vochten tegen Duitse troepen 
Auteur Bericht
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Misschien een beetje een rare vraag. Maar vochten er überhaupt Japanse soldaten in het Amerikaanse leger? Gezien de lage overgavepercentage en de destijdse westerse kijk op Japan gok ik op een negatief antwoord.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


do jun 24, 2010 10:38 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Kaj, bedoel je overgelopen Japanse soldaten?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jun 24, 2010 11:03 pm
Profiel WWW
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Kaj, bedoel je overgelopen Japanse soldaten?


Ja, die bedoel ik. :)

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


do jun 24, 2010 11:06 pm
Profiel
Harro
Bericht 
wo2-freak schreef:
Dus je bent dom wanneer je je zelf een Japanner noemt, terwijl je van oorsprong een Japanner bent?

Jouw voorbeeld gaat over een Amerikaanse soldaat met Japanse "roots" die ze tijdens de oorlog tegen Japan vragen of zij zich Amerikaan of Japanner voelen - correct? Dan is "Japanner" het domste wat ze hadden kunnen antwoorden.
wo2-freak schreef:
En als je bedoelt tegenover de Amerikanen

Het wordt nu een schimmig en onzinnig mierenneuken. Ze vechten in het Amerikaanse leger tegen de Japanners.
wo2-freak schreef:
Er is een verschil tussen je eigen identiteit en nationaliteit.

Ja, tussen ZIJN en VOELEN. Alleen ZIJN is wat er in je paspoort staat, dat is je nationaliteit. Dat jij je nou Koerd voelt zegt niets over ZIJN want je paspoort in Nederlanders dus het ZIJN is Nederlands.
wo2-freak schreef:
Je nationaliteit kan dan wel Amerikaan zijn als Japanner, maar dat betekent nog niet dat je daardoor je eigen identiteit bent verloren en er maar vanuit gaat dat je nu een Amerikaan bent. Je behoud je eigen taal & cultuur en zult deze toch meer blijven uitoefenen dan de Amerikaanse. Je blijft altijd meer Japanner dan Amerikaan, tenzij er generaties overheen gegaan zijn. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat buitenlanders die net 10 jaar in Nederland wonen, maar wel de Nederlandse nationaliteit hebben, alles wat ze in b.v. 40 jaar in hun vaderland hebben meegemaakt maar laten varen vanwege een papiertje. Lijkt mij zeer zeker niet en al helemaal niet wanneer je trots bent op je vaderland en veel hebt meegemaakt.

En dus heb je heel veel woorden nodig om toe te geven dat ik gelijk heb. Waarvoor dank, maar volgende keer misschien gewoon toegeven in plaats van moeilijk doen?


do jun 24, 2010 11:51 pm
wo2-freak
Bericht 
Je hebt het fout. Jij zegt:

''Ze vechten in het Amerikaanse leger tegen de Japanners.''

Ze vechten helemaal niet tegen de Japanners, maar tegen de Duitsers in Noord-Italië.
Daarnaast zijn het Japanners met de Amerikaanse nationaliteit die vechten in het Amerikaanse leger, terwijl Amerika in oorlog is met Japan. Het ligt voor deze mensen dubbel: ze zijn van oorsprong Japanners, maar dienen in het Amerikaanse leger. Die Amerikanen moeten juist blij zijn met zulke goede Japanners aan hun zeide, aangezien het 422e de beste resultaten heeft behaald, beter dan de divisies met échte Amerikanen. Het zou dus enorm arrogant geweest zijn van die Amerikanen om de soldaten van de 422e niet toe te staan zich zelf Japanner te noemen, terwijl ze voor die zelfde mensen vechten. Begrijp je nou wat ik bedoel?


do jun 24, 2010 11:57 pm
Harro
Bericht 
wo2-freak schreef:
Je hebt het fout. Jij zegt:

''Ze vechten in het Amerikaanse leger tegen de Japanners.''

Ze vechten helemaal niet tegen de Japanners, maar tegen de Duitsers in Noord-Italië.

Man rot weer even een eind op wil je. Krijgen we nu dat gezeik weer van jou, je leert het nooit. Dat is een klein schrijffoutje die niets te maken heeft met het gelijk van mijn stelling. En dat doe je nu voor de zoveelste keer: in het grote lijnen heb ik gelijk maar dan pak je er een schrijffoutje uit om vervolgens te beweren dat ik niet gelijk heb. Schijtziek word ik van jou...maar dat wist je al. Of ga je nu weer liegen dat ik je pb'tje stuur met beledigingen zoals je op andere forums deed?
wo2-freak schreef:
Daarnaast zijn het Japanners met de Amerikaanse nationaliteit die vechten in het Amerikaanse leger, terwijl Amerika in oorlog is met Japan. Het ligt voor deze mensen dubbel: ze zijn van oorsprong Japanners, maar dienen in het Amerikaanse leger. Die Amerikanen moeten juist blij zijn met zulke goede Japanners aan hun zeide, aangezien het 422e de beste resultaten heeft behaald, beter dan de divisies met échte Amerikanen. Het zou dus enorm arrogant geweest zijn van die Amerikanen om de soldaten van de 422e niet toe te staan zich zelf Japanner te noemen, terwijl ze voor die zelfde mensen vechten. Begrijp je nou wat ik bedoel?

Je denkfout is dat je over "echte Amerikanen" spreekt en daar deze Amerikanen met Japanse roots tegenover zet die in jouw ogen blijkbaar geen echte Amerikanen zijn. Wat zijn dan wel echte Amerikanen? Indianen? In 1941 ging Amerika de oorlog in met een heel leger vol immigranten van de eerste en tweede generatie: Italianen, Ieren, Britten, Nederlanders, Polen, Spanjaarden, enz., enz., tot en met hele grote groepen Duitsers. De Japanners waren daar ook onderdeel van en het is nu juist zo typisch aan Amerika dat als je de Amerikaanse nationaliteit hebt dan ben je Amerikaan.


vr jun 25, 2010 12:11 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Waar gaat het nou weer over wo2-freak? Zeker in de VS zal iemand van Japanse afkomst met de Amerikaanse nationaliteit zich gewoon Amerikaan noemen. Dat is in de VS - een immigratenland bij uitstek - heel gebruikelijk. Het is wrang dat de mensen met een Japanse afkomst in de VS tijdens WO2 geïnterneerd werden, terwijl ze zichzelf gewoon Amerikanen voelden en dat ook waren.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr jun 25, 2010 12:13 am
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Dan vind ik deze pas echt leuk: http://en.wikipedia.org/wiki/Werner_G._Goering


vr jun 25, 2010 12:37 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het ovegrote deel van de Amerikanen met Japanse ouders (want daar hebben we het in het algemeen over), waren in de Verenigde Staten geboren. Velen van hen begrepen niet eens waarom ze aanvankelijk in kampen werden opgesloten, immers het waren Amerikanen in hun eigen ogen. Het waren gewoon Amerikanen. Overigens zijn er tijdens aanvang van Wo2 vergelijkbare situaties geweest met Amerikanen van Duitse en Italiaanse ouders.

Het is een bewuste keuze geweest om deze mensen uiteindelijk in Europa in te zetten. uiteraard zal er een stukje angst in hebben gezeten hoe zij zich tegen Japanse soldaten zouden opstellen, maar er speelde nog andere zaken mee.
Er was het gevaar dat ze verward zouden kunnen worden met Japanse troepen in het heetst van de strijd, maar ook niet onbelangrijk zouden ze groot gevaar kunnen lopen bij gevangenname door Japanners.

Kaj, mij is niets bekend van "overgelopen" Japanners in het Amerikaanse leger. Ik weet alleen dat er nu en dan tolken zijn gebruikt en een enkele keer Japanse officieren zijn gebruikt in het trachten Japanners tot overgave te overreden, maar dit waren meet uitzonderingen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr jun 25, 2010 9:07 am
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Citaat:
wo2-freak schreef:
Ik heb de Nederlandse nationaliteit, maar ik ben geen Nederlander. Ik ben een Koerd.

Nee, je BENT Nederlander maar VOELT je Koerd. Dat is iets anders dan Koerd ZIJN.



Inderdaad, Timo. Je hebt groot gelijk.

wo2-FREAK; ben je dan alleen Nederlanders wanneer het jou uitkomt?


vr jun 25, 2010 3:07 pm
wo2-freak
Bericht 
De 2e zin de je gequote hebt is niet van mij, maar van Harro, terwijl het wel onder ''wo2-freak schreef:'' staat. En wat bedoel je met dat ik Nederlander ben wanneer ik het mij uitkomt? Ik heb de Nederlandse nationaliteit maar ben van oorsprong een Koerd, zoals mijn ouders en grootouders.


vr jun 25, 2010 5:02 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
"Ik heb de Nederlandse nationaliteit maar ben van oorsprong een Koerd, zoals mijn ouders en grootouders"

Net zoals die genaturaliseerde Japanners, slotje en een aspirine aub :roll:

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr jun 25, 2010 6:15 pm
Profiel
John S.
Bericht 
Dit is wat je schreef.......

Citaat:
Ik heb de Nederlandse nationaliteit, maar ik ben geen Nederlander. Ik ben een Koerd.



Dus...je mag (bijna) stemmen in Nederland, je mag gebruik maken van alle verworvenheden van de Nederlandse samenleving, je hebt een Nederlands paspoort.

Maar je bent een Koerd.

:?


vr jun 25, 2010 6:18 pm
John S.
Bericht 
HKBA44 schreef:
"Ik heb de Nederlandse nationaliteit maar ben van oorsprong een Koerd, zoals mijn ouders en grootouders"

Net zoals die genaturaliseerde Japanners, slotje en een aspirine aub :roll:


Inderdaad.
Ik heb al een lading profen genomen..


vr jun 25, 2010 6:19 pm
Harro
Bericht Re: Japanse troepen die vochten tegen Duitse troepen
Gewoon even terug naar het eerste bericht om te zien waar het fout gaat
wo2-freak schreef:
Ik heb gisteren op National Geographic een documentaire gezien over de Gothic Line, Noord-Italië. Hierin kwam de 422e divisie aan de orde die soms vergeleken werd met de 100e. Bijzonder aan deze divisie was dat hier Japanse soldaten vochten

Nee, hierin vochten Amerikaanse soldaten die Japanse (voor)ouders hebben.
wo2-freak schreef:
tegen de Duitse soldaten in Italië, terwijl zij bondgenoten waren

Nee, Amerikaanse soldaten met de Amerikaanse nationaliteit waren geen bondgenoten van de Duitsers.
wo2-freak schreef:
en terwijl de Japanners zij aan zij vochten met de Amerikanen & Engelsen die duizenden kilometers verderop Japanse soldaten aan het vermoorden waren (en andersom). Dit vind ik daarom nogal bijzonder en weten jullie al hiervan af? Zo ja, heeft iemand meer informatie over de 422e divisie en/of over Japanse troepen die tegen Duitse troepen vochten? Of andersom?

Nee, het waren dus géén Japanse troepen maar Amerikaanse troepen ("Japanse troepen" dat was op dat moment echt alleen het Japanse Keizerlijke Leger). En bijzonder, vast wel, maar zoals Wilco terecht vaststelde voelden deze soldaten - die meestal in Amerika geboren waren - zich Amerikaan. Gemengde gevoelens zullen er vast wel geweest zijn maar uiteindelijk deden zij als Amerikanen hun plicht. Eisenhouwer kijken wij ook niet vreemd aan vanwege zijn Duitse afkomst.


vr jun 25, 2010 6:44 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group