Het is nu do maart 28, 2024 11:25 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
RAF in mei 1940 
Auteur Bericht
Bas12
Bericht RAF in mei 1940
Ik ben nieuw op dit forum, zelfs nieuw met fora in het algemeen dus een korte intro is op zijn plaats. Mijn naam is Bas en ik doe vooronderzoek voor een Engels team van luchtvaartarcheologen die voor diverse tv-producenten opgravingen verrichten ten behoeve van documentaires.

Ik ben op zoek naar informatie over de luchtgevechten rond Maastricht op 12 mei 1940. Ik ben diverse ooggegtuigen op het spoor maar wie weet is er hier iemand die er al eens ingedoken is. In het bijzonder zijn we benieuwd naar twee Me109's die na een botsing op de Dousberg zijn neergestort. Daarnaast zijn we op zoek naar resten van battles, Hurricanes en Blenheims die bij de aanval op de bruggen over het Albertkanaal zijn betrokken. De sites hoeven niet noodzakelijk in NL te liggen! Kennis over RAF crash sites in NL en Belgie zijn altijd de moeite waard dus als iemand wat weet en dit wil delen houden we ons aanbevolen.

Hou BBC2 in de gaten in september, het eerste seizoen begint dan. Er zijn al bergingen gepland voor het tweede seizoen en het zou heel mooi zijn als we Maastricht daar aan toe kunnen voegen.


vr jul 09, 2010 11:11 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Neem even contact op met het museum Vliegbasis Deelen, die is ontstaan uit de vroegere onderzoeksgroep naar vliegtuigcrashes. zij kunnen vast wel informatie geven waar je het best contact mee kan zoeken.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr jul 09, 2010 11:56 pm
Profiel WWW
Bas12
Bericht 
Dank je wel, ik zal hen ook benaderen.


za jul 10, 2010 10:59 am
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht 
Misschien geeft het verliesregister van het Nederlandse Instituut voor Miitaire Historie je nog aanknopingspunten.

http://www.nimh.nl/nl/images/1942%20sec_tcm5-7283.pdf

Ook Bevrijdingsmuseum Zeeland geeft informatie over neergestorte vliegtuigen in de provincie

De vraag is natuurlijk nog welke van die neergestorte vliegtuigen niet geborgen zijn.

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


za jul 10, 2010 12:33 pm
Profiel
Mia
Bericht 
Jelle, Bevrijdingsmuseum Zeeland heeft die informatie niet.
Bas12 moet daarvoor bij www.wingstovictory.nl zijn, zij hebben een database van crashes en dan meer van de crashes in Zeeland.

Welkom op dit forum Bas12 en bekijk die website eens, inclusief de database van de crashes in Zeeland


za jul 10, 2010 1:51 pm
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht 
Toch wel Mia: http://www.bevrijdingsmuseumzeeland.nl/ ... Itemid=115

Wingstovictory is wel de betere website

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


za jul 10, 2010 2:42 pm
Profiel
Mia
Bericht 
Je hebt in zoverre wel een punt Jelle maar de database van Wings to Victory is hier speciaal voor opgezet, ik heb dat, dacht ik onder Musea, bezienswaardigheden enz. geplaatst... die presentatie dus van de database :) http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php ... +++victory


za jul 10, 2010 5:24 pm
Pieter F
Bericht Re: RAF in mei 1940
Bas12 schreef:
Hou BBC2 in de gaten in september, het eerste seizoen begint dan. Er zijn al bergingen gepland voor het tweede seizoen en het zou heel mooi zijn als we Maastricht daar aan toe kunnen voegen.


Is er al nieuws/een update over Maastricht, Bas?


di nov 16, 2010 6:09 pm
koos24
Bericht 
Afbeelding

The Battle of France Then and Now

Een gloednieuw boek van After the Battle, van dezelfde hoge kwaliteit als u van ATB gewend bent, maar met een enigszins misleidende titel. The Battle of France behandelt namelijk niet de slag om Frankrijk, maar beschrijft de luchtoorlog voorafgaand aan en tijdens de periode van de Duitse inval in Nederland, België en Frankrijk. Aan die luchtoorlog namen zes landen deel: Duitsland en Italië aan de ene kant, Engeland, Frankrijk, Nederland en België aan de andere zijde. De Luftwaffe had tijdens de Blitzkrieg een bijzonder belangrijke rol, maar betaalde daarvoor een hoge prijs: tussen 10 mei en 24 juni 1940 gingen 1800 Duitse toestellen verloren. In dit gloednieuwe boek wordt tot in detail beschreven hoe de luchtvloten van de deelnemende landen waren opgebouwd en wat er zich per dag afspeelde. De gebeurtenissen in Nederland, met de landing van de Duitse parachutisten en de strijd om Ypenburg, Ockenburg, Valkenburg, Den Haag en Rotterdam, komen uitgebreid en gedetailleerd aan bod. Niet onterecht, want op en boven Nederlands grondgebied verloor de Luftwaffe zo’n 450 toestellen: in vier dagen dus 25% van het totale verlies in zes weken! In dit unieke boek zijn voor het eerst alle gegevens van alle toestellen en alle bemanningsleden van alle zes deelnemende landen opgenomen, en kunt u van dag tot dag de gebeurtenissen in de luchtoorlog volgen. Maar liefst 592 pagina’s en uitvoerig geïllustreerd met meer dan 900 illustraties.
Prijs NL 80,- | BE 85,- | Bestelcode AB34

Te bestellen via
S.I. Publicaties BV is ingeschreven onder KvK nr: 31034348

Postadres: Postbus 188
6860 AD Oosterbeek
NL
Telefoon: (31) 026-4462834
Fax: (31) 026-4430824
E-mail: si@sipublicaties.nl


vr nov 19, 2010 8:43 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group