Het is nu di maart 19, 2024 6:27 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Werd Rotterdam in 41 gebombardeerd? 
Auteur Bericht
Pieter F
Bericht 
Rotterdam is, net als de omliggende steden Schiedam en Vlaardingen, vanwege de belangrijke havens regelmatig het doelwit geweest van bombardementen door de geallieerden.


ma okt 04, 2010 9:55 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Nog wat Haarlem info:

http://virtueletochten.noord-hollandsar ... 8&pc_id=20

_________________
Ni dieu, ni maitre


di okt 05, 2010 3:03 pm
Profiel
Vin1
Bericht 
Bekende site inderdaad.
Er staat echter vrij summiere info over dit bombardement.

Daarom zoek ik zelf nog het onderstaande boek:

Zonder waarschuwing : feiten en achtergronden over de luchtaanvallen op Haarlem tijdens de periode 1940-1945

Van: Jon van der Maas en Aad Neeven

Uitgever: Haarlem : De Vrieseborch, 1995

ISBN 90-6076-391-2

Probleem is alleen dat dit boek heel lastig te vinden is. Ik zoek dit boek al jaren, maar nergens te krijgen :cry:


di okt 05, 2010 4:02 pm
Henk2
Bericht 
Vergeten bombardement
Het hevigste bombardement op de stad na dat van 14 mei 1940 vond plaats op 31 maart 1943. Amerikaanse bommenwerpers uit Groot-Brittannië voerden die dag een aanval uit op haven- en scheepsbouwinstallaties in het havengebied in Rotterdam-West. Behalve hun doel, het industriegebied tussen Keilehaven en Merwehaven, werd door de Amerikaanse vliegers ook grote schade aangericht in nabijgelegen woongebieden, met name in de wijk Bospolder-Tussendijken. Het dodental was 401. Ongeveer 10 ha bebouwd gebied en 8 ha openbare weg werden verwoest en circa 16.500 mensen raakten dakloos. Het bombardement staat ook bekend als het "Vergeten bombardement".

Op 31 maart 1993 onthulde toenmalig premier Ruud Lubbers in het Gijzingplantsoen een monument van kunstenaar Mathieu Ficheroux ter herinnering aan het bombardement.


wo okt 27, 2010 12:37 pm
Henk2
Bericht 
Hallo mijn naam is Henk en ik ben geboren in Rotterdam in 1946,in het centrum van deze stad.
Mijn "wieg" of wat daar voor door moest gaan stond op 300 meter van de brandgrens van de stad of te wel in de Eendrachtstraat die dus NET niet geraakt was.
Ik heb als kind gespeeld op de kale vlaktes van de stad en hem weer opzien bouwen.
Ik woon nog steeds in deze stad in wat nu Delfshaven heet.
Op deze site zag ik ook de foto van het bombardement op de beukelsdijk en omgeving.
Vlakbij aldaar woon ik al sedert 1955.
Rotterdam heeft meerdere bombardementen gekend en vele worden vergeten omdat men het altijd over het grote bombardement heeft.
Maar ook de Heemraadsingel is gebombardeerd.
Vandaar dat men het bombardement dat bedoeld was op de havens van rotterdam west maar verkeerd terecht kwamen op het Marconiplein en omgeving ook "het vergeten bombardement "noemt
Ik ga proberen om al aanvallen op Rotterdam op een rijtje te zetten en zal deze dan hier neerzetten.
Kan even tijd kosten !


wo okt 27, 2010 12:51 pm
Henk2
Bericht 
Comu.
Leuk, dat boek zit ik net door te "spitten".
Het geeft inderdaad anwoordt op de vragen omtrent de gevallen bommen.


wo okt 27, 2010 3:25 pm
Henk2
Bericht 
ik hoop dat de doorlink lukt.

http://www.tweede-wereldoorlog.org/verg ... erdam.html


wo okt 27, 2010 3:49 pm
Vin1
Bericht 
Cor,

Hadden die het boek: "feiten en achtergronden over de luchtaanvallen op Haarlem tijdens de periode 1940-1945" voor 10 euro liggen? Anders wil ik die zeker kopen ja 8)


wo okt 27, 2010 4:29 pm
Vin1
Bericht 
Die heb ik al Cor :wink:


wo okt 27, 2010 10:20 pm
Henk2
Bericht 
Bombardenten op Rotterdam.
Ik hoorde zojuist dat de boekhandel Snoek Meent Rotterdam telefoon 0104139666 een nieuwe DVD heeft binnen gekregen.titel
"Rotterdam verscheurde stad"gaat uiteraard over het bombardement.
Kost dacht ik een tientje
Ik heb nog even gevraagd naar het eerder genoemde boek maar daar had hij vanmorgen helaas de laatste van verkocht.
Hij deed inclusief DVD weg oor een tientje en de prijs bij Bol Com is bijna 4 x
Rotterdam heeft vele bombardement gekend in totaal is er een maximale schatting en beschrijving van 128.
Er is echter maar 1 bombardement dat als zijnde "HET"bombardement wrdt beschouwd.,van mei 1940.
Zelfs ik wist niet dat er ZOVEEL aanvallen op MIJN stad zijn geweest.
Ook niet omdat er gewoon over gezwegen wordt en er maar 2 of drie bombardemeneten jaarlijks herdacht worden.
TRIEST!!!!


do okt 28, 2010 12:21 pm
Vin1
Bericht 
Het is ook wel weer zo dat als je elk oorlogsincident wat er geweest is waar (Burger)slachtoffers bij zijn gevallen, gaat herdenken, dan heb je iedere week herdenkingsdiensten. Helemaal landelijk. Niet dat de kleinere incidenten niet erg genoeg zijn. Maar ik denk dat dit de reden kan zijn....


do okt 28, 2010 2:01 pm
Henk2
Bericht 
Vin!. Daar heb je gelijk in maar bij de herdenking heeft men het alleen over "dat" bombardement en ik ben van mening dat je dan ook een plaats in moet ruimen voor alle andere bombardemeneten.
Ik ga dit wel uitzoeken hoe het nu precies is geregeld in de stad want veel zaken zijn onduidelijk


do okt 28, 2010 2:42 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group