Het is nu do maart 28, 2024 2:22 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Overzicht grensovergangen mei 1940 
Auteur Bericht
Vin1
Bericht 
Pieter F schreef:
Wilco_Vermeer schreef:
Het mooie van een forum is echter dat je met vereende krachten dergelijke ambities wel degelijk kan waarmaken, kijk maar naar het nauwgezette en langdurige werk dat in topic in het Axis History Forum wordt waargemaakt. Ik denk dat juist dit soort topics een Nederlandstalige forum als het STIWOT forum, kwalitatief ten goede komt.


Dat ben ik volledig met Wilco eens. Wanneer meerdere forumleden een bijdrage leveren, kunnen we wellicht een heel eind komen. Wanneer je dat iets unieks weet neer te zetten, heeft dit misschien wel een sneeuwbaleffect.


Ik ben het helemaal met jullie eens.
De grootmachten op dit mooie forum gaan de krachten proberen te bundelen! :D
Ik denk inderdaad dat het een mooi en uniek resultaat kan opleveren.
Helaas ben ik zelf nog maar een groentje wat kennis betreft :oops:
Maar ik vind het wel mooi om te zien hoe de grote jongens op het forum altijd weer info kunnen vinden en weten te leveren keer op keer....(respect)


di okt 26, 2010 7:57 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
In het gebied tussen Nijmegen, Venlo en Roermond vielen de Duitsers ons land binnen op de plekken waar zij snel een brug moesten veroveren. Voor de snelheid van de Blitzkrieg waren deze bruggen van groot belang. Ik kan me een klein kaartje herinneren dat de belangrijkste bruggen in deze grensstrook weergeeft. Ik zal kijken of ik dat de komende dagen kan vinden en kan scannen.


Klopt, vandaar ook Gennep en de bruggen bij Roermond. Probleem is wel hierbij dat de diverse bruggen al wat verder op Nederlands grondgebied lagen en niet op de grens. Wel kunnen ze natuurlijk een mooie indicatie geven waar ze ongeveer de grens moeten hebben gepasseerd.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di okt 26, 2010 8:07 pm
Profiel WWW
Jan1981
Bericht 
Vin1 schreef:
Pieter F schreef:
Wilco_Vermeer schreef:
Het mooie van een forum is echter dat je met vereende krachten dergelijke ambities wel degelijk kan waarmaken, kijk maar naar het nauwgezette en langdurige werk dat in topic in het Axis History Forum wordt waargemaakt. Ik denk dat juist dit soort topics een Nederlandstalige forum als het STIWOT forum, kwalitatief ten goede komt.


Dat ben ik volledig met Wilco eens. Wanneer meerdere forumleden een bijdrage leveren, kunnen we wellicht een heel eind komen. Wanneer je dat iets unieks weet neer te zetten, heeft dit misschien wel een sneeuwbaleffect.


Ik ben het helemaal met jullie eens.
De grootmachten op dit mooie forum gaan de krachten proberen te bundelen! :D
Ik denk inderdaad dat het een mooi en uniek resultaat kan opleveren.
Helaas ben ik zelf nog maar een groentje wat kennis betreft :oops:
Maar ik vind het wel mooi om te zien hoe de grote jongens op het forum altijd weer info kunnen vinden en weten te leveren keer op keer....(respect)
Vin je bent niet de enige hoor, qua kennis..
Daarom heb ik mij hier ook een paar jaar geleden aangemeld. :wink:


di okt 26, 2010 8:07 pm
Pieter F
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Citaat:
In het gebied tussen Nijmegen, Venlo en Roermond vielen de Duitsers ons land binnen op de plekken waar zij snel een brug moesten veroveren. Voor de snelheid van de Blitzkrieg waren deze bruggen van groot belang. Ik kan me een klein kaartje herinneren dat de belangrijkste bruggen in deze grensstrook weergeeft. Ik zal kijken of ik dat de komende dagen kan vinden en kan scannen.


Klopt, vandaar ook Gennep en de bruggen bij Roermond. Probleem is wel hierbij dat de diverse bruggen al wat verder op Nederlands grondgebied lagen en niet op de grens. Wel kunnen ze natuurlijk een mooie indicatie geven waar ze ongeveer de grens moeten hebben gepasseerd.


Er zit op sommige plekken inderdaad wel een paar kilometer tussen, maar het kan wel een indicatie geven in welke richting je moet zoeken.


di okt 26, 2010 8:13 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Gennep/Mill nadere informatie:
Panzerzug 1 gevolgd door troepentransportrein vertrekt vanuit Hassum, direct aan de grens vertrok aldaar om 0350 uur op 10 mei om de grens te passeren bij Hassum, waar toen de spoorlijn liep. De troepen bij Panzerzug 1 waren van Infanterie-Regiment 481
(bron: http://www.zuidfront-holland1940.nl/index.php?page=mill )

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di okt 26, 2010 8:21 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Tegelen / Steijl
Hiertussen trok Infanterie-Regiment 6 de grens over bij Kaldenkirchen, dat zal via Steylerstrasse/Kaldenkerkerweg zijn geweest.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di okt 26, 2010 8:35 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Oijen/Kessel daar was een veer het doelwit van IR 6 en daarvoor zal men waarschijnlijk bij Swalmen via de Kamerickshof-Bosstraat de grens zijn overschreden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di okt 26, 2010 8:38 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
morgen verwerk ik de info weer even in de eerste post.... :wink:
Vanavond een beetje druk met werk :cry:


di okt 26, 2010 8:58 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Geen probleem, ik heb overigens op het Axis History Forum ook een post aangemaakt. Wellicht komt daarop vanuit oa Duitsland enige aanvullende info. Zo ja dan zal ik die gelijk hierheen transporteren.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di okt 26, 2010 9:02 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Info is weer verwerkt...


wo okt 27, 2010 11:35 am
Pieter F
Bericht 
Pieter F schreef:
In het gebied tussen Nijmegen, Venlo en Roermond vielen de Duitsers ons land binnen op de plekken waar zij snel een brug moesten veroveren. Voor de snelheid van de Blitzkrieg waren deze bruggen van groot belang. Ik kan me een klein kaartje herinneren dat de belangrijkste bruggen in deze grensstrook weergeeft. Ik zal kijken of ik dat de komende dagen kan vinden en kan scannen.


Afbeelding


wo okt 27, 2010 5:15 pm
Dannyfbgt
Bericht 
aanvullende informatie over de grensovergang Kaldenkirchen/Venlo
De duitsers hebben een trein achteruit van hoger gelegen Kaldenkirchen naar beneden laten rollen tot ze bij een eerste wachtpost kwamen ter hoogte van "de 4 paardjes" en hebben deze overmeesterd. Daarna zijn ze doorgestoten tot aan de maasbrug die door de Nederlanders is opgeblazen vlak voordat de duitsers overstaken naar Blerick.


vr okt 29, 2010 4:04 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group