Het is nu do maart 28, 2024 11:39 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Verovering Waalbrug Nijmegen 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
Als de brug in Nijmegen op 19 september vrij van Duitsers was geweest, dan was het echt een ander verhaal geworden. Duitse tanks kwamen pas in de Betuwe, nadat Frost en zijn 2nd Battalion de strijd moesten staken, ongeveer 12 uur op de 21ste.


Maar dat is dus een misvatting. Men had de brug zeker de 19e vrij kunnen hebben van Duitsers, maar er was op de 19e nog geen enkele substantiële Britse gepantserde eenheid die op dat moment ook de brug had kunnen oversteken. De brug alleen was niet het enige probleem in Nijmegen. Het is niet voor niets dat toen de Amerikanen uiteindelijk de noordelijke oprit van de brug innamen, de eerst Britse tanks nog steeds strijd leverden in Nijmegen zelf. Als men de Waalbrug eerder had ingenomen zouden ook de Duitsers meer troepen hebben aangerukt naar de Betuwe.

Duitse pantserwagens en tanks kwamen al eerder in de Betuwe, namelijk via Pannerden en Doornenburg. Daarnaast was er wel wat meer in de Betuwe op de 19e. Tot slot nog steeds de bewering van 20.000 Britse voetrtuigen in Nijmegen op de 19e? Dat is toch eecht een misvatting, zoveel waren er bij lange na niet aanwezig bij de Guards die Nijmegen op de 19e binnentrokken.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za apr 30, 2011 10:30 pm
Profiel WWW
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
nl11279 schreef:
Als het gepubliceerd wordt, dan hoop ik dat jullie wel overtuigd raken...


Als je het opstuurt naar STIWOT's Go2War2.nl project dan kan het misschien aldaar gepubliceerd worden. Al zal er geen carte blanche afgegeven worden op je (om Harro te quoten) blauwe ogen. :wink:

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za apr 30, 2011 10:48 pm
Profiel WWW
nl11279
Bericht 
Harro,

:P Ik chargeer soms teveel en was onbesuist en onbezonnen, met mijn acties op de forums. Je hebt veel gelijk in wat je schrijft. Waarschijnlijk terecht forumlid van het jaar geworden.

Ik denk de komende tijd na over een en ander.

Misschien tot een volgende keer!

P.s. Gavin heeft naderhand gelogen en zijn rol - met zeer veel succes - geminimaliseerd. En dat, vind ik, moet bekend worden.


Laatst bijgewerkt door nl11279 op wo aug 03, 2011 10:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



za apr 30, 2011 10:51 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Wat betreft de pogingen om de brug bij Nijmegen in handen te krijgen, al op de 18e werden de eerste aanvallen ondernomen, dei allen door de Duitsers werden afgeslagen. Tevens werden op de 18e de eerst Duitse aanvallen ondernomen op de landingsgebieden bij Groesbeek vanuit het Reichswald. Hierbij kwamen zelfs landingsgebieden enige tijd in handen van Duitse troepen.

De voorhoedes van XX.Corps waren de 18e nog maar bij Son, waar ze doordat de brig was opgeblazen werden opgehouden.
Om 09.00 uur op de 19e arrvieerde de eerste voorhoede van de Guards pas bij Grave, nog steeds niet in Nijmegen. Pas om 12.00 uur arriveerde de hoofmacht van XXX.Corps bij Grave. Toen zij in Nijmegen arrvieerden en een aanval op de brig deden, kwamen zij onder andere eenheden tegen van 10. SS Panzer-Division die diezelfde dag bij Pannerden de Rijn waren overgezet. Dus als de brug al eerder was ingenomen, was men deze eenheden alsnog in de Betuwe tegengekomen. Pas op 22 september waren de meeste XXX.Corps eenheden in of rond Nijmegen gearriveerd. Alleen de Guards, die de voorhoede vormden waren er al op de 19e, in de middag. Pas tegen de avond was men het Maas-Waalkanaal gepasseerd. Om 19.00 uur op de 20ste bereikten de Britse tanks de oprit van de Nijmeegse Waalbrug. Echter vielen tegelijk veel Duitse troepen de Britten en Amerikanen aan rond Beek en Berg en Dal waardoor veel troepen gebonden werden in gevechten om Nijmegen open te houden en dus niet mee de Betuwe in zouden kunnen trekken. Mook kon bijvoorbeeld pas in de avond van de 20ste definitief worden ingenomen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za apr 30, 2011 10:55 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
Gavin heeft naderhand gelogen en zijn rol - met zeer veel succes - geminimaliseerd. En dat, vind ik, moet bekend worden.

Beter is het in mijn ogen om nooit dergelijke beweringen koud en kil neer te zetten, maar om de bronnen voor zichzelf te laten spreken. Dit kan je doen door de bronteksten te publiceren met je analyses erbij. Dan nog is het denk ik altijd beter dergelijke analyses voor zichzelf te laten spreken in plaats van plompverloren een dergelijke qualificering te geven.

Durf gewoon je onderdelen van je artikel in discussie te brengen, maar durf daarbij ook tegenargumenten te bediscussiëren met anderen, als je gelijk hebt kan je artikel alleen maar sterker worden. Probeer ook zelf je eigen conclusies te weerleggen met andere bronnen en conclusies. Ook dat kan alleen maar je eigen stuk versterken.

Maar pas vooral op met conclusies trekken over hoe iets anders had kunnen gebeuren. Daarbij wordt te vaak er vanuit gegaan dat de tegenstander zijn zetten gelijk blijven en dat is maar zeer te betwijfelen. Bedenk dat als de Amerikanen de Waalbrug eerder hadden kunnen innemen (of dat gebeurd was is ook nog maar de vraag, ze hadden eerder kunnen aanvallen, maar het is nooit zeker of ze hem dan ook eerder hadden kunnen innemen en ook hadden kunnen behouden), ook de Duitsers hier tegenmaatregelen op hadden genomen. Daarnaast is het gewoon een feit dat de operatie als bij Eindhoven de nodige vertraging had opgelopen.

Ik ben er van overtuigd dat, ook al lijkt het aanvallend, iedereen hier bereid is om je te helpen, maar dan moet je ook open staan voor kritiek en tegenargumenten.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za apr 30, 2011 11:10 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Nog een aantal interessant toevoegingen op het AHF forum...

EKB schreef:
nl11279 schreef:
My point is that 504 PIR and 505 PIR did an excellent job. 508 PIR however did not.


How so? On the first day of Market-Garden, the 82nd Airborne Division achieved all but one vital objective including a bridge over the Maas-Waal canal and another bridge at Grave. The 1st Airborne Division did not accomplish a single mission from its main assault plan. None of the three bridges over the Rhine were taken, and no British troops were moved to the opposite bank.
nl11279 schreef:
They did not even have attack orders (when you examine their Field Order). The first objective was to establish a defensive perimeter. Around 1900 General Gavin decided to send in 2 companies (1st Battalion commander Warren was taken by surprise, by this order). A bit late, already. Surprise was essential.

What makes you think Gavin was at fault? General Browning showed no urgency whatsoever in capturing the main crossing over the Waal until D+2. Until then, Browning made it clear that the Nijmegen bridges must not be assaulted until other missions were completed to his satisfaction.

Browning met with Gavin on D+1 after the second airlift arrived. At that point Browning asked him to prepare a new plan of attack on the bridges at Nijmegen, which Gavin did using parts of the 504th in the middle with the 508th on the flanks. But then Browning changed his mind again, reciting the need to protect the Groesbeek Heights … and that is another reason why there was no attack on D+1, let alone the day before!
nl11279 schreef:
The Waal Bridge could be blown, at any time.


Not if that plan was sabotaged. If Browning chose to stay in England, and Gavin knew in advance that the high ground at Groesbeek was redundant because no threats would develop from the Reichswald forest (the Dutch resistance reported German tanks were seen there) he would have asked Browning to aim for the bridges first. He said this in hindsight many times. You don't need to search "recently declassified material" to tell us what we already know.


zo mei 01, 2011 9:07 am
koos24
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Wat betreft de pogingen om de brug bij Nijmegen in handen te krijgen, al op de 18e werden de eerste aanvallen ondernomen, dei allen door de Duitsers werden afgeslagen. .


Ik denk ook dat de Spähgruppe van Viktor Gräbner nooit omgekeerd
was richting Arnhem als de Amerikanen de brug op de 17e of de 18e
hadden ingenomen, deze eenheid zou vast niet lijdzaam hebben
toegekeken als delen van het XXX korps richting Arnhem waren opgerukt.

Verder vraag ik me af of op de 17e de Duitsers de Waalbrug niet
gewoon opgeblazen hadden bij een eventuele aanval?
De sabotage van Jan van Hoof (mits werkelijk van invloed) vind
plaats op de 18e en ik heb niet kunnen traceren op welke datum
Walter Model het bevel gaf dat de bruggen niet opgeblazen mochten
worden ivm een eventueel tegenoffensief.


ma mei 02, 2011 11:43 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group