Het is nu di apr 16, 2024 8:51 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Inval Sovjet-Unie woensdag 70 jaar geleden. 
Auteur Bericht
ErnstJan
Bericht Inval Sovjet-Unie woensdag 70 jaar geleden.
Het begin van WOII is bekend,(de plek waar de eerste schoten vielen.) is dit eigenlijk ook bekend van Operatie Barbarossa? Waar vielen de eerste schoten/bommen?

EN word bij dit feit eigenlijk woensdag ook ergens stil gestaan?


ma jun 20, 2011 9:14 pm
ErnstJan
Bericht 
Weet niemand waar het begonnen is?(ik bedoel waar ging men als eerste de grens over of ging dat over de hele grens gelijk).


do jun 23, 2011 9:57 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
De aanval begon gelijktijdig over een grondgebied situerend tussen de Baltische -en Zwarte zee.

Link

_________________
Ni dieu, ni maitre


do jun 23, 2011 10:18 am
Profiel
Schwedler18
Bericht Re: Inval Sovjet-Unie woensdag 70 jaar geleden.
Jean schreef:
De aanval begon gelijktijdig over een grondgebied situerend tussen de Baltische -en Zwarte zee.

Link
De divisie Leibstandarte (Waffen SS) zette op 27 juni 1941 zich in beweging met het oversteken van de rivier de Wisla (Weichsel),
ten zuidwesten van Zamosc. Kort na een enorme Duitse omsingeling door de 1e pantsergroep kwam men dieper in Sovjetgebied. Generaal von Mackensens (3e pantserkorps) werd afgesneden bij Rovno. Hierop kwam de Leibstandarte in gevecht om hun te ondersteunen, met enorm succes! De sovjettanks werden al snel uitgeschakeld nabij Klevan.

SS-Wiking kwam op 29 juni in aktie en trok door het Russische gebied van oostelijk Polen. Bij Lemberg kwam men in gevecht met sovjeteenheden hier men zwaar tegengewicht kreeg. De vooruitgeschoven tanks van Wiking kwamen hierop terug en vernietigden de Russen. De Wikingdivision staken de rivier Slucze over en was in dit gebied weer in hevig gevecht. De 1e bergdivision van het Duitse leger ontzette hun hierbij. Uiteindelijk na dagen strijd versloeg het sterke Wikingdivision hun tegenstanders.

Deze info. heb ik trouwens van mijn eigen (reeds overleden) Duitse vader. Hij was lid van de 5e SS- Panzerdivsion Wiking.
Hopelijk heeft u hiermede enige betrouwbare informatie
Groet Schwedler18


ma sep 17, 2012 6:01 pm
reinaart
Bericht Re: Inval Sovjet-Unie woensdag 70 jaar geleden.
Schwedler18 schreef:
De vooruitgeschoven tanks van Wiking kwamen hierop terug en vernietigden de Russen.


Ik kan me natuurlijk vergissen maar volgens mij beschikte Wiking in 1941 nog niet zelf over tanks (een Panzer Abteilung). Wiking kreeg pas in 1942 een eigen Panzer Abteilung.

Arjan


wo sep 19, 2012 1:59 pm
Schwedler18
Bericht Re: Inval Sovjet-Unie woensdag 70 jaar geleden.
Inderdaad dat is correct van u. Het betrof een verkenningseenheid van tanks, deze van het reguliere leger was.


do sep 20, 2012 6:24 am
Schwedler18
Bericht Re: Inval Sovjet-Unie woensdag 70 jaar geleden.
Trouwens, ben benieuwd of er personen aanwezig zijn die ook n vader of naaste familielid hebben die toentertijd hebben gevochten tijdens de eerste inval van 1941 (sowjetunie) ? Welke SS Division of Kämpfgruppe waren zij ingedeeld bij deze eerste grensoversteek?


vr sep 21, 2012 11:50 pm
Schwedler18
Bericht Re: Inval Sovjet-Unie woensdag 70 jaar geleden.
Schwedler18 schreef:
Trouwens, ben benieuwd of er personen aanwezig zijn die ook n vader of naaste familielid hebben die toentertijd hebben gevochten tijdens de eerste inval van 1941 (sowjetunie) ? Welke SS Division of Kämpfgruppe waren zij ingedeeld bij deze eerste grensoversteek?
Wie kan mij informatie verschaffen over Nederlanders die dienst hebben gedaan tijdens de noordelijke aanval nabij Narva (Kampfgruppe Nord)?


za sep 22, 2012 6:33 pm
Ries
Bericht Re: Inval Sovjet-Unie woensdag 70 jaar geleden.
De vraag van ErnstJan was waar het eerste schot viel.
Ik ben een hele tijd bezig geweest om het volgende verhaal te kunnen verifiëren, is me niet gelukt. M.a.w.: ik weet niet waar ik het vandaan heb. Maar goed, wat mij betreft en met enige fantasie zou je de volgende gebeurtenis als ‘het eerste schot’ kunnen interpreteren.

Het schijnt zo te zijn dat een Duitse soldaat, met duidelijke sympathie voor het communisme en de Sovjet-Unie, enkele uren voordat Operatie Barbarossa begon, naar de Russen overliep en vertelde over de ophanden zijnde overval. Hij werd vrijwel meteen, en – voor zover ik me kan herinneren - op persoonlijk bevel van Stalin, geëxecuteerd wegens het verspreiden van desinformatie.

Waar daarna precies 'het eerste' (of als mijn verhaal klopt tweede) schot viel, zal nooit achterhaald kunnen worden omdat gelijktijdig over een enorm breed front werd aangevallen.


za sep 22, 2012 11:49 pm
Ries
Bericht Re: Inval Sovjet-Unie woensdag 70 jaar geleden.
Trouwens. Zelfs als mijn anekdote niet zou blijken te kloppen, dan nog is het behoorlijk illustratief voor de toestand waarin de Russen zich de eerste dag(en) na de aanval bevonden.


zo sep 23, 2012 12:09 am
zoon van piet
Bericht Re: Inval Sovjet-Unie woensdag 70 jaar geleden.
Dat een Duitse soldaat vlak voor de inval overliep, klopt. Wat er met de man gebeurd is, weet ik niet. Al zou het heel goed kunnen dat papa Joe hem liet fusileren. De Russen hadden wat dat betreft een eigenaardig soort van humor, de delegatie van Poolse opstandelngen die vanuit Warschau naar de Russische linies waren gekomen, zal daar niet om gelachen hebben, toen ze voor een vuurpeloton stonden...

Ontopic: de allereerste Duitsers die de grens overstaken waren van het regiment Brandenburg. (Deels?) Gekleed in Russische uniformen hebben ze enkele bruggen bezet in het door de Russen bezette deel van Polen. Daarbij is gevochten en het eerst schot moet welhaast daar gevallen zijn.


do sep 27, 2012 3:42 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group