Het is nu do maart 28, 2024 9:02 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Vliegvelden Normandië 
Auteur Bericht
struyf
Bericht Vliegvelden Normandië
Hallo,

weet er iemand waar ik de exacte locaties van de vooruitgeschoven Britse vliegvelden in Normandië kan vinden. Ben in het bijzonder op zoek naar de coördinaten van B10 Plumetot.
Ik heb wel een idee, maar je zou verwachten dat je van een verharde strip nog wel iets terugvindt in het landschap, ook al is alles ondertussen weer akkerland geworden...

Alvast bedankt!
Tim


do jul 14, 2011 6:15 pm
Johan WILLAERT
Bericht 
Ik veronderstel dat je dit wel al gezien hebt, maar indien niet, hier is een Google Earth referentie. Klopt deze met jouw info?

http://spitfiresite.sc12.co.uk/download ... umetot.kmz

The Mathieu / Plumetot / Cresserons aerodrome has since reverted back to its former use as farmland and an apple orchard.


do jul 14, 2011 7:16 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Ik was even bang dat ik iets gemist had... maar valt gelukkig binnen Sword Beach :wink:

Ik kan er weinig over vinden op de kaartjes die ik heb van Juno en zo. Kom af en toe wel wat referenties tegen maar erg weinig. Lag tussen Plumetot en Mathieu naar het schijnt. Via Google Maps is er in ieder geval niks meer van te zien...

Hier trouwens de andere:
B1 Asnelles
B2 Bazenville
B3 Sainte-Croix
B4 Bény-sur-Mer
B5 Camilly
B6 Coulombs
B7 Martragny
B8 Sommervieu
B9 Lantheuil
B10 Plumetot
B11 Longues
B12 Ellon
B14 Ambliue
B15 Ryes
B16 Villons-les-Buissons
B17 Carpiquet
B18 Cristot
B19 Lingèvres
B21 Sainte-Honorine-de-Ducy

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


do jul 14, 2011 7:20 pm
Profiel WWW
struyf
Bericht 
Johan, die had ik inderdaad al gezien en ik heb ondertussen al ergens anders bevestiging gevonden. Ik had alleen gehoopt dat er toch nog iets van te zien zou geweest zijn, aangezien het de enigste landingsstrip was die geasfalteerd was.
Ik ga er binnenkort toch eens een kijkje nemen.
Bedankt voor het meezoeken!

Tim


do jul 14, 2011 9:55 pm
struyf
Bericht Re: Vliegvelden Normandië
Ik heb hier ondertussen nog een vervolgvraagje op.
Weet er iemand waar het toenmalige verzamelgebied voor troepen die van Gold Beach (Goldsmith?) afkwamen, zich bevond?

Grt
Tim


zo sep 04, 2011 5:35 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht Re: Vliegvelden Normandië
Ik ben niet zo'n Gold expert, maar verschilt dat niet per eenheid en substrand? Oftewel, zoek je ze allemaal of van een specifieke eenheid?

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo sep 04, 2011 6:29 pm
Profiel WWW
struyf
Bericht Re: Vliegvelden Normandië
Op D-Day en de daaropvolgende dagen zal iedere eenheid inderdaad wel zijn eigen gebied hebben gehad, maar ik vraag mij af hoe het zat op bvb D-Day+50, toen het bruggenhoofd al was uitgebreid?

Grt
Tim


zo sep 04, 2011 7:49 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht Re: Vliegvelden Normandië
Hangt nog steeds van de eenheid af vermoed ik. Dat zou het in ieder geval makkelijker zoeken maken...

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo sep 04, 2011 8:28 pm
Profiel WWW
struyf
Bericht Re: Vliegvelden Normandië
Ik had graag willen weten waar het Armoured Cars Squadron van de Brigade Piron verbleef tussen hun ontscheping bij Arromanches en hun bivak bij B10. Ze zullen daar ongeveer een dag verbleven hebben.


ma sep 05, 2011 12:02 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Vliegvelden Normandië
De voorhoede:
Citaat:
July 31, 1944 in the evening, a group comprised of elements of each Motorised Unit (Section of Lt THUMAS - 3rd MU, Section of Lt ROGGE - 2nd MU and Section of Lt LUYCKX - 1st MU) embarks on a Landing Ship Tank ('LST') in Tilbury. They cross the Channel and land in the port of Arromanches (made famous as on D-Day as 'Gold Beach'). These men are an Advance Party to prepare for the arrival of the Group.

On August 2, Captain DIDISHEIM (intelligence officer) and Captain HOWELL (Artillery Battery), accompanied by thirteen men leave England by plane. At 1130hrs., they land in Amblie, an RAF forward airfield situated about 10 kilometres South of Courseulles and adjacent to the 1st Canadian Army's Staff. They have a reconnaissance and liaison mission.


De ontscheping:
Citaat:
Bij een prachtig weer vertrekt de colonne naar Tilbury, waar op 3 en 4 augustus 1944 de ongeveer 500 voertuigen worden ingescheept op drie ‘Liberty Ships’: de ‘Henri Austen’ voor de Staf van de Groepering, de 2de Gemotoriseerde Eenheid en de Liaison; de ‘Finlay’ voor de 3e Gemotoriseerde Eenheid; de ‘Paul Benjamin’ voor het Pantsereskadron. De 1ste Gemotoriseerde Eenheid en de Batterij schepen in op een Britse cargo: de "Empire Gladstone". De schepen voegen zich bij het Geallieerd konvooi ter hoogte van Whitsable.
Om 18.15 uur vertrekt het konvooi naar Frankrijk, waar het de 7de augustus 1944 aankomt in de kunstmatige haven van Arromanches. De overtocht van de Brigade verloopt zeer vlot. Het weer is prachtig en het geallieerde luchtoverwicht is zo overweldigend, dat geen enkel vijandelijk vliegtuig het aandurft de overvaart te storen. Het geheel lijkt meer op een plezierreis. De ontscheping van de Brigade Bevrijding gebeurt op 08 augustus. Het eerste contact met het bruggenhoofd overtuigt iedereen van het enorme werk dat hier gepresteerd werd. De ontscheping verloopt vlot. Agenten van het ontschepingscomité hebben de organisatie in handen. Ze leiden de Brigade naar enkele boomgaarden, waar het voetvolk zijn tenten opslaat om er het zwaar materieel op te wachten, dat ontscheept wordt in de haven van Arromanches. In de avondschemering volgt een lange, dicht aaneengesloten colonne de smalle kronkelende Normandische wegen en bereikt te middernacht de boomgaarden van Plumetot, waar het bivak georganiseerd wordt. De volgende dag zal Kolonel Piron contact opnemen met de staf van de 6e Airborn Division (Generaal Gale), onder wiens bevel de brigade geplaatst is, voor het verkrijgen van zijn verdere orders

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma sep 05, 2011 10:25 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group