Het is nu vr apr 19, 2024 1:36 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Crash sept. 1944 boven Zeeland van Poolse Spitfirepiloot. 
Auteur Bericht
Mia
Bericht Crash sept. 1944 boven Zeeland van Poolse Spitfirepiloot.
Informatie gevraagd over crash Poolse Spitfirepiloot J. Mazurkiewicz:
Wings to Victory en familieleden zijn op zoek naar meer informatie.
Het verhaal wat bekend is van deze crash op 11 september 1944 boven Zeeland:

Op 11 september 1944 werd boven Zeeland een Spitfire neergehaald door Duits luchtafweergeschut. De Poolse piloot crashte om 14.15u. ongeveer 5 kilometer zuidwest van Goes. Gewond aan zijn rug door de crash werd hij gevonden door een jongen die hem naar een nabijgelegen boerderij bracht die bewoond werd door een familie met vermoedelijk zes jongens in het ‘gezin‘. Niet bekend is of onder de zes jongens ook onderduikers waren. Met de hulp van de lokale bevolking en een politieman wist hij uit handen van de Duitsers te blijven. Zo kreeg hij een paspoort op naam van Cornelis Jansen met een adres waarschijnlijk in Nieuwdorp en een stempel van de gemeente s’ Heerenhoek.
Zijn familie zou graag informatie willen hebben over wie hem destijds allemaal hebben geholpen.


do dec 01, 2011 3:09 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Crash sept. 1944 boven Zeeland van Poolse Spitfirepiloot
Hier wat meer info,deze zal al wel bij de Familie bekend zijn, maar kan evt hier als hulpmiddel dienen om verder te zoeken.

http://www.wingstovictory.nl/database/d ... wtv_id=422

_________________
Ni dieu, ni maitre


do dec 01, 2011 3:46 pm
Profiel
Mia
Bericht Re: Crash sept. 1944 boven Zeeland van Poolse Spitfirepiloot
Dat is het punt Jean, de database van Wings to Victory is ook bekend maar deze oproep zou misschien wetende en herinerende burgers kunnen bereiken.
De oproep is ook mede afkomstig van WtV. Het gaat vooral om de helpers van de piloot niet om de crashgegevens.


do dec 01, 2011 4:04 pm
reinaart
Bericht Re: Crash sept. 1944 boven Zeeland van Poolse Spitfirepiloot
Mia schreef:
De Poolse piloot crashte om 14.15u. ongeveer 5 kilometer zuidwest van Goes.


Als de crash site in Nieuwdorp was, is dit toch nogal wat verder van Goes dan 5 kilometer lijkt me :?:

Groet,

Arjan


do dec 01, 2011 5:40 pm
Mia
Bericht Re: Crash sept. 1944 boven Zeeland van Poolse Spitfirepiloot
Er worden twee dingen door elkaar gehaald.
De crash was ongeveer 5 km. zuidwest van Goes.
En let op! De adresvermelding in zijn natuurlijk valse paspoort was waarschijnlijk Nieuwdorp.


do dec 01, 2011 9:04 pm
reinaart
Bericht Re: Crash sept. 1944 boven Zeeland van Poolse Spitfirepiloot
Sorry Mia maar ik begrijp het nog steeds niet. Ik begrijp dat het niet om crashgegevens gaat maar het lijkt me toch van belang te weten waar het ding precies terecht gekomen is (je mag toch ook aannemen dat mensen die vlak bij de crash site woonden wellicht info hebben over de mensen die de piloot geholpen hebben). Ik vind de omschrijving "ongeveer 5 km zuidwest van Goes" wel erg vaag. Zo heb ik als jongen wel een verhaal gehoord van een vliegtuig dat was neergestort in 's-Heer Arendskerke in de buurt van Boomkwekerij van 't Westeinde. Deze locatie zou bv. kunnen beantwoorden aan de vage omschrijving. Nogmaals, moet ik nu uit die vage omschrijving opmaken dat men de exacte crash locatie niet kent? Er liggen overal dorpen en gehuchten ten zuidwesten van Goes dus waarom deze vage omschrijving ?

Arjan


do dec 01, 2011 10:15 pm
Mia
Bericht Re: Crash sept. 1944 boven Zeeland van Poolse Spitfirepiloot
Dat er veel plaatsen en gehuchten in de buurt van Goes liggen ben ik helemaal met je eens, tot aan Eindewege en Sinoutskerke toe :wink:
De vraag wie de Poolse piloot hebben geholpen komt van WtV, de dochter en kleindochter van de piloot. Of de exacte crashlocatie bekend is weet ik niet. In de database van WtV staat idd. Nieuwdorp. De hoop is dat er mensen reageren die het verhaal kennen van de Poolse piloot die uit handen van de Duitsers wist te blijven. De dochter en kleindochter willen graag komen om diegenen te bedanken die hun vader en grootvader hebben geholpen destijds. Mazurkiewicz en zijn vrouw zijn inmiddels overleden.
Het verhaal daar draait het om en volgens mij zou dat verhaal best wel eens rond kunnen gaan op b.v. familiebijeenkomsten.


vr dec 02, 2011 10:01 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Crash sept. 1944 boven Zeeland van Poolse Spitfirepiloot
Misschien een tip:
Volgens de gegevens uit het Verliesregister van Defensie was de crash bij Nieuwdorp dat is dan bijna 10 km ten zuidwesten van Goes. Is denk ik dan wel interessant om erachter te komen of de gegevens over de crash (Nieuwdorp) wel kloppen. De 5 km staat overigens NIET vermeld in het verliesregister, daar spreekt men alleen van Nieuwdorp, ten Zuidwesten van Goes. De 5 km wordt vermeld in Duitse bronnen (Lagebericht an Seekommandant), wat een schattingsafstand is.

Die paar kilometer lijkt onbelangrijk. maar is denk ik wel van belang voor het eventueel achterhalen van getuigen van de crash en de redding van de piloot. Bij 5 km heb je het namelijk over toch wel enkele andere dorpen om te zoeken, Heinkenszand zou dan namelijk meer voor de hand liggen (ligt wel op ongeveer 5km zw van Goes).


Afbeelding
Hij zou overigens op deze foto staan, Jerzy Mazurkiewicz, "B" Flight No. 303 (Polish) Squadron, vierde links in voorste rij. (bron: www.polishsquadronsremembered.com)

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


Laatst bijgewerkt door Wilco_Vermeer op za dec 03, 2011 11:02 am, in totaal 2 keer bewerkt.



vr dec 02, 2011 12:02 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Crash sept. 1944 boven Zeeland van Poolse Spitfirepiloot
De crashplaats op zich lijkt onbelangrijk maar kan juist een sleutel zijn, daarom plaatste ik die link. Wij moeten het namelijk hebben van andere bronnen dan familiebijeenkomsten :wink:
Het gegeven is dat hij zeer vlug moet opgepikt zijn door het verzet, verblijftijd zes weken en al vrij vlug in het bezit van documenten.
Een vlugge zoektocht leverde niet veel verzetsorganisaties op in deze buurt, maar toch moet het allemaal vrij vlug zijn gegaan want , ten eerste waren er veel Duitsers aanwezig in die omstreken en een gecrashte piloot valt snel op,. Toch is hij snel opgevangen.

Het lijkt me gewoon leuk om wat mee te zoeken en volgens mij moet de sleutel ergens bij de dichtsbijzijnde verzetsorganisatie zitten.

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr dec 02, 2011 12:27 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Crash sept. 1944 boven Zeeland van Poolse Spitfirepiloot
Ik ga er overigens wel vanuit dat Wings to Victory middels de archieven het nodige onderzoek heeft gedaan. Bij de data van de crash staat een kaartje met de aangegeven crashlocatie. Die ligt vlakbij Nieuwdorp, maar weerlegd de aangegeven afstand van 5 km ten opzichte van Goes. Dit betekend overigens wel dat vooral in de omgeving van Nieuwdorp gezocht moet worden. Heeft Nieuwdorp e.o geen Historische Vereniging?
Als ik op internet snuffel, zou de Historische Vereniging Arnemuiden ook Nieuwdorp meenemen.
http://www.arnehistorie.com/index.php?o ... 131&id=316
Misschien weten die meer over de pilotenhulp in de omgeving.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr dec 02, 2011 12:55 pm
Profiel WWW
Mia
Bericht Re: Crash sept. 1944 boven Zeeland van Poolse Spitfirepiloot
Die 5 km. staat te lezen in een bericht in de Faam en het is zeker wel de vraag of alles goed is overgekomen bij de verslaggever.
Mooi dat jullie meezoeken!


vr dec 02, 2011 3:23 pm
Mia
Bericht Re: Crash sept. 1944 boven Zeeland van Poolse Spitfirepiloot
Een reactie van Wings to Victory nadat ze de reacties op het forum hebben gelezen:

Dank voor de foto.
Ken deze wel, maar wist niet dat hij daar op stond.
Klopt wel zo te zien.

Kan je deze in JPG sturen?

Groeten,
Wings to Victory

Is dat mogelijk Wilco?


za dec 03, 2011 10:37 am
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Crash sept. 1944 boven Zeeland van Poolse Spitfirepiloot
Foto is al een JPG...


za dec 03, 2011 12:35 pm
Profiel
reinaart
Bericht Re: Crash sept. 1944 boven Zeeland van Poolse Spitfirepiloot
Waarschijnlijk ten overvloede, maar ik vraag me toch af of er over deze kwestie al contact opgenomen is met Dhr. Traas van het Bevrijdingsmuseum in Nieuwdorp .....

Arjan


za dec 03, 2011 1:20 pm
Mia
Bericht Re: Crash sept. 1944 boven Zeeland van Poolse Spitfirepiloot
Wilco en Reinaart: ik heb jullie allebei een PB gestuurd maar die blijven in mijn postvak-uit hangen :?


za dec 03, 2011 3:54 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group