Het is nu vr maart 29, 2024 12:18 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 
Nijmegen 1944 / op zoek naar verslagen 82 Airborne 
Auteur Bericht
Nijmegen1944
Bericht Nijmegen 1944 / op zoek naar verslagen 82 Airborne
Goede morgen,

Op het moment ben ik bezig om een webpage te maken over de strijd in en rond Nijmegen in september 1944. De webpage zal de strijd gaan beschrijven van af de Duitse kant.

Waarom een webpage van uit Duits oogpunt?

Van de Geallieerde troepen zijn veel verslagen en verhalen bekend. Echter om een 'slag' goed te kunnen begrijpen dient men deze m.i. altijd van twee kanten te bekijken anders krijg je een eenzijdig beeld.

De battle order van de Duitse troepen in en rond Nijmegen was/is complex. Er zijn dan ook nog vele stukjes van de puzzel die nog geen plaats hebben gekregen, en andere stukjes zijn nog zoek.

Het voordeel van een webpage is dat andere mensen die informatie bezitten hopelijk deze info willen delen als ze zien dat het onderzoek serieus wordt genomen. De webside van Scott Revell 'Defending Arnhem'over de strijd van de Duitse troepen in Arnhem is een goed voorbeeld. Scott heeft door zijn webpage veel informatie en hulp ontvangen van andere onderzoekers. Hopelijk pakt dit voor dew webpage mbt Nijmegen eveneens goed uit. Na gelang informatie beschikbaar komt zullen dus updates worden uitgevoerd.

Er is op het gebied van de strijd rond Nijmegen in verhouding tot Arnhem nog weinig gepubliceerd en wat ik tegen kom blijkt meestal niet te kloppen of is verre van volledig. Ik zie dat andere onderzoekers /schrijvers elkaar vaak over zonder zelf eerst onderzoek te doen of bronnen wel juist zijn.
Zo concludeer ik kan het boek 'Its Never Snows in September', welke vaak als bron wordt genoemd mbt de Duitse kant van de gevechten de prullenbak in kan.

Ondanks dat ik reeds over enige informatie beschik ben ik natuurlijk op zoek naar andere bronnen.

Eén van de stukken waar ik nu vooral naar op zoek ben zijn verslagen/gevechtsrapporten van de 82 Airborne Divisie waar men infomatie geeft over Duitse sterkte, eenheden en posities.
Dit zullen m.i. vooral de verslagen zijn opgemaakt door de S-2 op bataljons, Regimenten en Divisie nivieu, informatie welke men heeft verkregen uit verkenningen.

Om een voorbeeld te noemen: 1st Lt James Goethe, 504/1 Bn maakt nav een verkenning melding :
four German armoured cars located near coörd 717628. An old Dutch fortress is located at coörd 703643; German artillery in position there. Near Nijmegen railway station coörd 703625 lie mines. Infantry with a gun on coörd 693638 on the Waal.

Een ander voorbeeld is de melding in het S-1 Journal van de 504:- A German prisoner declared he was from 1st Battalion Home Guard, a recently formed Battalion; strength about 200 men; the battalion is equiped with eight light machineguns....

(beide voorbeelden komen uit het boekje: Waaloversteek o.a. samensgesteld door dhr. Thuring... de orginele bronnen bezit ik helaas nog niet)

Mocht er iemand zijn die over de gezochte verslagen beschikt en deze wil delen, dan wel mensen die me kunnen adviseren waar ik de verslagen in Nederland ergens kan inzien dan verneem ik dit graag.

Ik weet overigens dat de verslagen o.a. in het bezit zijn van het National Archive in Washington. Mocht iemand weten welke dossier nummers ze daar hebben dan verneem ik ook graag zodat ik ze eventueel daar kan opvragen.

Bij voorbaat dank voor een ieder die informatie kan aanleveren,

m.v.g.

Peter Vrolijk


za dec 24, 2011 12:59 pm
Leo
Bericht Re: Nijmegen 1944 / op zoek naar verslagen 82 Airborne
http://www.history.army.mil/books/wwii/ ... ied-fm.htm

Charles B. MacDONALD heeft het uitgebreid over Nijmegen hierin, ook met bronverwijzingen.


za dec 24, 2011 4:57 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group