Het is nu di apr 16, 2024 12:39 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
landkaart Normandië FUSAG 
Auteur Bericht
jw1985
Bericht landkaart Normandië FUSAG
Hallo mensen, ik vond een afbeelding van een landkaart die de vorderingen van de geallieerden in Normandië aangeeft op 6 juni om 24:00 uur.

De kaart draagt een stempel getiteld: "Division of Maps Nov 1 1944 The library of congress".

Wat ik echter niet begrijp is het volgende: de titel van de kaart luidt:
"SITUATION -2400 HRS 6 JUNE 1944 HQ. FUSAG".

Nu heb ik altijd begrepen dat FUSAG staat voor "First United States Army Group", een naar mijn weten fictieve legergroep die zogenaamd onder leiding stond van generaal Patton, maar in werkelijkheid niet bestond omdat ze gebruikt werd om de Duitsers om de tuin te leiden.

Waarom wordt op een stafkaart die bedoeld is om aan het amerikaanse congres te tonen dan het hoofdkwartier van deze fictieve legergroep gebruikt als bron voor voor de inlichtingen op deze kaart?
Iemand een idee?


wo feb 15, 2012 12:19 am
Jac Engels
Bericht Re: landkaart Normandië FUSAG
Dit kan onderdeel zijn van de misleiding. Alleen de naam FUSAG zal niet voldoende zijn maar er zal ook materiaal beschikbaar moeten zijn. Je zorgt ervoor dat dit in duitse handen komt en ....


wo feb 15, 2012 11:58 am
jw1985
Bericht Re: landkaart Normandië FUSAG
Jac, je antwoord is plausibel, maar voor mij niet bevredigend. Uit het stempel waarnaar ik in de openingspost al verwees meen ik op te mogen maken dat deze kaart op 1 november 1944 is ingediend, of althans is besproken in het amerikaanse congres. Op dat moment was het mijns inziens niet meer noodzakelijk om het bestaan van FUSAG te suggereren richting de duitsers, omdat Normandië op die datum al bevrijd was.

Nogmaals, het kan zijn dat je gelijk hebt, maar ik heb het gevoel dat er meer achter zit.


do feb 16, 2012 2:26 am
paul van de weg
Bericht Re: landkaart Normandië FUSAG
landkaarten, of liever stafkaarten van normandië kan je hier vinden.

andere sites waar ik snuffel zijn:

http://www.dean.usma.edu/history/Atlase ... urope.html

http://www.deutschlanddokumente.de/krtSammlung.php

http://www.wehrmachtslexikon.de/Kaserne ... rung-R.htm


ma feb 20, 2012 9:04 pm
Johan WILLAERT
Bericht Re: landkaart Normandië FUSAG
De datum verwijst hoogstwaarschijnlijk naar de dag dat de kaart werd opgenomen in de inventaris van de Library of Congress... Dit wil niet zeggen dat de kaart aan het congres getoond of besproken werd...
De Library of Congress is een bibliotheek die al wat gedrukt wordt in en voor de VS opslaat....

Om te weten of de kaart deel uitmaakte van het afleidingsplan kan je de situatie op die kaart misschien vergelijken met de werkelijkheid van middernacht in de nacht van 6 op 7 juni...


di feb 21, 2012 11:22 am
jw1985
Bericht Re: landkaart Normandië FUSAG
Ik heb de situatie op de kaart vergeleken met de werkelijkheid en die komt voor zo ver ik kan zien overeen.
In elk geval zijn de beschreven regimenten correct.


di feb 21, 2012 6:20 pm
Johan WILLAERT
Bericht Re: landkaart Normandië FUSAG
Kan je misschien eens een foto posten waarop de US stranden te zien zijn?


do feb 23, 2012 1:53 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht Re: landkaart Normandië FUSAG
FUSAG was volgens mij ook gewoon Bradley's hoofdkwartier voor de planning van Overlord. Wat later dus 12th Army Group werd. Uiteraard ook voor de misleiding van Quicksilver/Fortitude/Bodyguard.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


do feb 23, 2012 9:55 pm
Profiel WWW
paul van de weg
Bericht Re: landkaart Normandië FUSAG
Wat is er echter met die kaart? Is die ook een misleiding, of geeft die een werkelijk bestaande situatie weer?

Vergelijk hem eens met deze amerikaanse stafkaart van 7 juni 1944.


vr feb 24, 2012 1:17 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group