Het is nu vr apr 19, 2024 5:47 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Jongste slachtoffers in de R.A.F. 
Auteur Bericht
Pieter F
Bericht Jongste slachtoffers in de R.A.F.
Gisteren stuitte ik in Chorley's BCL op de volgende informatie:

Citaat:
29 July 1942
Hampden AT113 (408 Squadron)

Operation: Air test

Squadron Leader L. B. B. Price DFC (RCAF) +
Sergeant I. Hughes +
Cadet G. Hughes (ATC) +
Cadet K. R. Cousin Wood (ATC) +

Crashed 1516 while being tested in readiness for the Saarbrücken operation, coming down in a field cropped with oats some 2 miles SE of the airfield. The two Air Training Corps cadets, both aged sixteen, had been taken on the flight for air experience.

Plots vroeg ik mij of of dit de jongste slachtoffers tijdens vliegoperaties van de R.A.F. zouden zijn?


di jul 17, 2012 8:38 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Jongste slachtoffers in de R.A.F.
http://www.edp24.co.uk/news/cambridge_m ... m_1_705534

Harry Clark, staat in ieder geval bekend als het jongste RAF slachtoffer, net geen 17 jaar, echter niet tijdens een vliegoperatie

Overigens tijdens Wo1 is een 14 jarig RAF slachtoffer gevallen (W.A.Sterling RAF died 6th November 1918. He was aged 14.)

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jul 17, 2012 1:43 pm
Profiel WWW
Pieter F
Bericht Re: Jongste slachtoffers in de R.A.F.
Bedankt voor de link Wilco. Ik was ondertussen zover gekomen dat er 58 cadetten van het Air Training Corps inde database van de CWGC staan. Onder hen achttien 17-jarigen, zestien 16-jarigen, acht 15-jarigen en één jongen van 14. Bij sommigen van hen stond ook een Squadron vermeld, dus zij zouden mogelijk al hebben gevlogen. De meesten maakten echter onderdeel uit van grondsquadrons of gewoon het ATC.


di jul 17, 2012 2:06 pm
Pieter F
Bericht Re: Jongste slachtoffers in de R.A.F.
Dit is de jongen van 14 jaar:

BOND, PETER

Rank: Cadet
Date of Death: 08/09/1943
Age: 14
Regiment/Service: Air Training Corps
1180 Sqdn.
Grave Reference: Coll. Grave 395-440.
Cemetery: CHAPEL-EN-LE-FRITH (ST. THOMAS-A-BECKET) CHURCHYARD
Additional Information: Son of George Bond and of Mary Bond, of Chapel-en-le-Frith.


di jul 17, 2012 2:10 pm
Ries
Bericht Re: Jongste slachtoffers in de R.A.F.
Ik vermoed dat Walter Ambrose Sterling niet als slachtoffer ‘gevallen’ is, maar door een ongeluk of ziekte stierf.

Volgens de Commonwealth War Graves Commission is maar één W.A. Sterling bekend die tijdens de Eerste wereldoorlog stierf: Walter Ambrose Sterling, hij diende inderaad bij de RAF, stierf – volgens de CWGC - op 31 oktober 1918, in de leeftijd van 18 jaar. Begraven Shankill Graveyard, Noord-Ierland.

Kijk ik echter op http://en.wikipedia.org/wiki/Shankill_Road dan zie ik een grafsteen is die jouw verhaal lijkt te bevestigen. Alleen de sterfdatum is anders, een dag eerder n.l. 5 november 1918.
Afbeelding
In het artikel beweren ze dat het joch sneuvelde ‘killed in action’. Het laatste lijkt me sterk.

Zeker nadat ik https://sites.google.com/site/ourheroes ... -graveyard heb bekeken, waarin te lezen is dat Sterling op 5 november 1918 in het Blandford Camp Hospital overleed, en gezien zijn leeftijd, vermoed ik dat de jongen in opleiding was en het front nooit van dichtbij heeft bekeken.

Hoe kom je aan 6 november, Wilco?


Hier nog een plaatje waarop de datum en leeftijd wat beter te lezen is:

Afbeelding


di jul 17, 2012 2:49 pm
Ries
Bericht Re: Jongste slachtoffers in de R.A.F.
Peter Bond zal in opleiding zijn geweest en derhalve niet meetellen als jongste slachtoffer van WO2, lijkt me. Tenzij gesneuveld 'in action' of 'while on duty'. Is daar iets van terug te vinden?


di jul 17, 2012 2:59 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Jongste slachtoffers in de R.A.F.
6 november was op een forum over Wo1 genoemd, zullen ze wel verkeerd van dit soort foto's hebben afgelezen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jul 17, 2012 4:07 pm
Profiel WWW
Pieter F
Bericht Re: Jongste slachtoffers in de R.A.F.
Bij Service staat zowel Air Training Corps als 1180 Squadron. Squadrons genummerd in de duizendtallen waren volgens mij Air Defence, Balloon of Anti-Aircraft eenheden rond vliegvelden, maar ik kon zo snel niets specifieks over 1180 Squadron vinden. Maar dan hoeft dit nog geen verband te houden met de doodsoorzaak.

Van de 16-jarigen Clark, Hughes en Cousin Wood is wat dat betreft deze informatie wel bekend.


wo jul 18, 2012 9:16 am
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Jongste slachtoffers in de R.A.F.
Pieter F schreef:
Bij Service staat zowel Air Training Corps als 1180 Squadron. Squadrons genummerd in de duizendtallen waren volgens mij Air Defence, Balloon of Anti-Aircraft eenheden rond vliegvelden, maar ik kon zo snel niets specifieks over 1180 Squadron vinden. Maar dan hoeft dit nog geen verband te houden met de doodsoorzaak.

Van de 16-jarigen Clark, Hughes en Cousin Wood is wat dat betreft deze informatie wel bekend.


8 September 1943

RAAF FATALITIES IN SECOND WORLD WAR AMONG
RAAF PERSONNEL SERVING ON ATTACHMENT
IN ROYAL AIR FORCE SQUADRONS AND SUPPORT UNITS

406992 Flight Sergeant BUXTON, Alfred William

Source:
AWM 237 (65) NAA : A705, 166/6/269 Micro Film No 463 AFH
Commonwealth War Graves records W R Chorley : RAF Bomber Command Losses of
the Second World War, Page 319, Volume 1943.

Aircraft Type: Lancaster
Serial number: JB 153
Radio call sign: PM – D
Unit: ATTD 103 SQN RAF

Summary:

Lancaster JB153 took off from RAF Wymeswold on 8th September 1943, detailed to
carry out an air test. The aircraft at dived into the ground two miles from the airfield and
exploded. The aircraft had appeared to be flying normally straight and level at approx
500 feet and there was no indication of any engine failure or trouble with the aircraft Eye
witnesses stated that the aircraft commenced a gentle turn to port but the nose dropped
and it hit the ground with considerable force.

Crew :

RAAF 406992 Flt Sgt A W Buxton, Captain (Pilot)
RAF Sgt J Leeming, (Flight Engineer)
RAF Sgt N Kidd, (Navigator)
RAF Sgt W S Whalley, (Air Bomber)
RAF Sgt G Sweeney, (Wireless Air Gunner)
RAAF 409668 Fkt Sgt G A J Daldy, (Air Gunner)
ATC Cadet F Bond Age 14 years
ATC Cadet D J Fox Age 17 years
ATC Cadet E L Hall Age 17 years.

All on board the aircraft were killed in the crash.

Flt Sgt’s Buxton and Daldy are buried in the Oxford (Bottley) Cemetery, Oxfordshire, UK.
Sgt Leeming is buried in the Manchester (Philips Park) Cemetery, Lancashire, UK.
Sgt Kidd is buried in the Kirkcaldy (Dysart) Cemetery, Fifeshire,UK,
Sgt Whalley is buried in the Burton-on-the-Wolds Church Cemetery, Leicestershire, UK.
Sgt Sweeney is buried in the Glasgow (St Kentigern’s) Roman Catholic Cemetery, Glasgow, UK.

The three ATC Cadets are all from the 1180 Sqn ATC and they are buried in the
Chapel-Le-Frith (St Thomas A’Beckett) Churchyard, Derby, UK.

Bron:

http://www.awm.gov.au/catalogue/researc ... z005_1.pdf

Page: 96

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


wo jul 18, 2012 10:21 am
Profiel
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Jongste slachtoffers in de R.A.F.
Extracted from
http://www.rafcommands.com/

8.9.43 Highest loss to the Corps in any one aircraft took place on this date. Three cadets from Chapel-en-le-Frith Flight of 1180 (Buxton) Squadron were in camp at RAF Elsham Wolds where two Lancasters bought by the town with money raised during Wings For Victory Week were stationed (N Nuts and E Edward). Cadets P Bond, L Fox and L Hall were taken on a cross-country flight in Lancaster JB153 by Australian Flt Sgt A W Buxton and his crew. The aircraft crashed 2m SE of Wymeswold airfield killing all six crew and the cadets. At 14, Peter Bond became the youngest member of the ATC to lose his life on duty. The three cadets are buried in a collective grave at Chapel-en-le-Frith.

Bron:

http://rafforum.activeboard.com/t623652 ... s/?page=15

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


wo jul 18, 2012 10:24 am
Profiel
Pieter F
Bericht Re: Jongste slachtoffers in de R.A.F.
Bedankt voor deze interessante informatie André. Peter Bond kwam dus wel om het leven terwijl hij 'on duty' was. En volgens mij was het ATC vanaf 1941 officieel onderdeel van de Royal Air Force.


do jul 19, 2012 9:21 pm
Ries
Bericht Re: Jongste slachtoffers in de R.A.F.
Maar niet 'killed on duty'.


do jul 19, 2012 10:12 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group