Het is nu do maart 28, 2024 2:13 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
lokatie 64th medium art regt 7km ten zuiden van Nymegen 
Auteur Bericht
garden 1944
Bericht lokatie 64th medium art regt 7km ten zuiden van Nymegen
Dit regt schoot op Oosterbeek met de bedoeling de Duitsers op afstand van de perimeter te houden.De locatie wordt door Middlebrook beschreven op 7km ten zuiden van Nymegen.Dat zou volgens my dan Malden moeten zyn.Echter: andere bronnen vermelden het voetbalveld by het Waterkwartier in Nymegen (dichtby de Waal en de Centrale waar de oversteek plaats vond) Dat voetbalveld ligt op een plaats genaamd de Biezen waar destyds ook Engels gechut stond zo ook op de Goffert by het stadionMyn vragen zynWelke bewering is(ook)juist?Waar in Malden stonden ze dan?Zou het huidige zweefvliegveld kunnen zyn.Just a guess.Wie helpt me op weg?


wo mei 15, 2013 10:13 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: lokatie 64th medium art regt 7km ten zuiden van Nymegen
Probeer de War Diary te pakken te krijgen, daar staan veelal de exacte locaties vermeld.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo mei 15, 2013 11:53 am
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: lokatie 64th medium art regt 7km ten zuiden van Nymegen
http://www.pegasusarchive.org/arnhem/war_64med.htm
De coördinaten vinden zal moeilijker zijn, al weet ik dat ze ergens op het net staan.

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo mei 15, 2013 12:10 pm
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: lokatie 64th medium art regt 7km ten zuiden van Nymegen
http://www.echodelta.net/mbs/eng-translator.php
Als je de coördinaten van 21st September 1944 ingeeft 6659. qE is omgevingscode
Neem Nord de Guerre grid
vul qE6659 in en convert
Dan staat dat voor Meijhorst.

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo mei 15, 2013 12:43 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht Re: lokatie 64th medium art regt 7km ten zuiden van Nymegen
Coördinaten vinden is niet zo heel moeilijk, als je weet hoe het werkt. Ik heb in het verleden eens een korte beschrijving geschreven van hoe dit moet: click, (sroll tot onderaan de pagina). In combinatie met de kaarten 6 SW NIJMEGEN en 12 NW GROESBEEK, moeten de coördinaten zoals die in het War Diary staan te vinden zijn.

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


do mei 16, 2013 8:55 am
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: lokatie 64th medium art regt 7km ten zuiden van Nymegen
Zo goede bijdrage Jeroen ik denk dat de cirkel rond is nu. Als garden 1944 hier tevreden mee is natuurlijk.

_________________
Ni dieu, ni maitre


do mei 16, 2013 10:33 am
Profiel
garden 1944
Bericht Re: lokatie 64th medium art regt 7km ten zuiden van Nymegen
het 64th medium schoot nu en dan IN de perimeter en daarom moesten kanonnen naar voren worden geplaatst op een plek waar eigenlyk geen ruimte was om te manoeuvreren.In de septemberdagen 44was nymegen net bevryd en de locatie waar ze stonden was zeker niet optimaal maar ze deden het ermee anders zouden ze verplaatst zyn.Echter een locatie op 7km ten zuiden van Nymegen was nog verder weg van de perimeter zodat een medium kanon die afstand al helemaal niet kon overbruggen.Ennuh...nog wat:op 7km ten zuiden van Nymegen zou in alle gevallen ruimte zat geweest om te manoeuvreren of dat nu Malden of Meyhorst zou zyn geweest.Zodat ik eigenlyk denk dat Martin M een foutje maakte hier.De kanonnen die in het Waterkwartier stonden waren in ieder geval van het medium type gezien de grote vertikale schokbrekers die op afbeeldingen goed te zien zyn (De Groot)Het voetbalveld daar bood weinig manoeuvre ruimte dus opteer ik voor die plek.Maar ik heb de wysheid zeker niet met lepels gegeten kan echter redelyk denken.Wie het weet mag het zeggen.


vr mei 17, 2013 2:58 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: lokatie 64th medium art regt 7km ten zuiden van Nymegen
Heb je de War Diary van het regiment al gelezen? Daar staan de diverse locaties in. In de War Diary wordt van alle battrijen de diverse locaties gegeven en zelfs op welke coördinaten ze schoten. Zo kan je zien dat bijvoorbeeld om 12.47 uur vuur is afgegeven op Oosterbeek. Zo staat de War Diary vol met diverse schoten op ook dat gebied. Ook kan je zien dat het Regiment niet alle batterijen op dezelfde plaats had staan.
Een medium gun kan tussen de 13 km/18 km (4,5 inch gun) schieten, afhankelijk van de gebruike munitie. Ze schoten dus wel op het uiterste van hun kunnen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr mei 17, 2013 3:42 pm
Profiel WWW
garden 1944
Bericht Re: lokatie 64th medium art regt 7km ten zuiden van Nymegen
Wilco_Vermeer schreef:
Heb je de War Diary van het regiment al gelezen? Daar staan de diverse locaties in. In de War Diary wordt van alle battrijen de diverse locaties gegeven en zelfs op welke coördinaten ze schoten. Zo kan je zien dat bijvoorbeeld om 12.47 uur vuur is afgegeven op Oosterbeek. Zo staat de War Diary vol met diverse schoten op ook dat gebied. Ook kan je zien dat het Regiment niet alle batterijen op dezelfde plaats had staan.
Een medium gun kan tussen de 13 km/18 km (4,5 inch gun) schieten, afhankelijk van de gebruike munitie. Ze schoten dus wel op het uiterste van hun kunnen.
Dank aan allen.Op welke locatie onderafdelingen van het 64th medium ook gestaan mogen hebben moet gezien hun mogelykheden (afstand elevatie munitie) de voorste afdeling toch in Nymegen hebben gestaan (anders haalden ze de afstand niet) EN DUS NIET OP 7KILOMETER TEN ZUIDEN VAN DIE STAD en dat was wat te bewyzen was.Eventueel zou LENT nog een optie kunnen zyn,maar daar stonden de mannen van de ESSEX YEOMANRY en die behoorden weer niet tot het 64th medium. Op het war diary wyzen brengt my niets aangezien ik het niet heb en niemand ken die me inzage geeft maar een fotokopie van lokaties is ruim voldoende het gaat me alleen om kennis uit te breiden en niet om het grote gelyk van wie dan ook.De begeerte naar bezit is gelukkig een beetje over by me,zolangzamerhand komt de tyd de bezittingen over te dragen aan de ware liefhebber en die vind ik zeker niet in het museum.Nogmaals dank maar het verlossende woord moet nog komen


di mei 21, 2013 9:02 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: lokatie 64th medium art regt 7km ten zuiden van Nymegen
Maar wat is 7 km ten zuiden van de stad. Het centrum? Nijmegen was toen een stuk kleiner. Hemelsbreed is de afstand van de locaties die vast staan in de War Diary toch echt zodanig dat Oosterbeek bereikbaar was. De War Diary staat op internet, er is zelfs in deze topic de link ervan gegeven. Tevens is in deze topic een link gegeven waar je de coördinaten kan invoeren en die je precies de locaties op een kaart geven. Je kan dan de diverse locaties op een kaart intekenen en precies bepalen hoever ze van welk punt in Nijmegen lagen. De 7 km zal dan bijvoorbeeld van het centrum of de brug niet eens zo gek blijken te zijn.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di mei 21, 2013 9:15 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: lokatie 64th medium art regt 7km ten zuiden van Nymegen
21 september 1944:
0625 - Moved off again. 2 i/c to recce harbour area 6659.
0845 - Regt to go into action in area 6659.
Place: Nijmegen 6659
Dit is locatie aan de Meijhorst in Dukenburg.

1035 - 211 ready: - A Tp 668593 : iets verderop aan de huidige Lankforst
- B Tp 663591 : aan de Meijhorst

Station PSC (FOO control of RA 1 A/B Div) immediately ordered ranging on MZ1 - 686774 NW200 S300. Sc. 10.: Dit is opdracht te vuren op gebied net ten westen van Oosterbeek.

1130 - Tgts ordered by FOO control to be engaged in rotation. Sc. 1.:-

MZ 2

3

4

5

6

7

8

9

10
676772

684772

687771

680766

674767

677784

684786

687783

683783

Dit allen zijn coördinaten bij Oosterbeek

En zo kan je alle locaties afgaan. Dus volgens de War Diary zijn de eerste schoten op 21 september 1944 al vanaf her gebied rond de Meijhorst afgegeven op Oosterbeek. Dit is een afstand van rond de 18 a 2o km hemelsbreed, dus het maximale dat de eenheid kon vuren. De afstand van Meijhorst tot bijvoorbeeld Oranjesingel, centrum Nijmegen is precies 7 km. Dus in mijn ogen was Middlebrook correct.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di mei 21, 2013 9:57 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group