Het is nu vr apr 19, 2024 12:26 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vraagje voor al die Bastogne experts... 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Dit zou dus zonder meer bevestigen dat op 4 januari een andere Amerikaanse eenheid ten oosten van Bras moet hebben gelegen.

Volgens de kaart ( http://www.army.mil/cmh-pg/brochures/ardennes/p41(map).jpg ) werd de 4th Armored Division op 10 januari teruggetrokken uit hetzelfde gebied waar op 29 december de 6th Armored Division naartoe werd gedirigeerd. Deze beide divisies werden geflankeert door ten westen de 17th Aiborne Division (3januari !!!!) en tenoosten de 35th Infantry Division. Wellicht moet je bij 1 van deze drie (4th AD, 17thAB en 35ID zoeken)

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma sep 27, 2004 11:11 am
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Als ik de bronnen op internet over de 35th ID nalees krijg ik niet de indruk dat die een kandidaat is, hoewel ik daar thuis ook nog wat boeken op na moet slaan. 4th Armoured lijkt wel een mogelijkheid - hoewel 10 januari en 4 januari nogaltijd vrij ver uit elkaar liggen - maar ook daarover zal ik wat meer moeten opzoeken als ik thuis ben.


ma sep 27, 2004 12:10 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Zover ik heb begrepen is de 4th Armored pas op 10 januari teruggetrokken uit het gebied, dus zou deze er op 4 januari wel bij betrokken kunnen zijn, eerder nog dan de 6th AD. Dit zou ook stroken met je eerdere conclusie dat de 6th pas vanaf 10 januari hier is gesignaleerd.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma sep 27, 2004 12:26 pm
Profiel WWW
Jochen S.
Bericht 
Heren,

Ik wil er nog eens op wijzen dat in de periode 31.12.44 tot 11.Januari 45 de US eenheden in en rond Bastogne een meer verdedigende taak hadden, behalve de 6.US AD. Deze trok dwars door de linies van de 4.US AD heen met als toegewezen sector 'ostwärts Bastogne'. Laat dit nu net 't gebied zijn waarin Gustav geinteresseerd is. Op dat moment is BRAS nog een behoorlijk stukje verwijderd van de meer statische verdedigingslijn van de 4.US AD. Welnu, een aanvallende US tankdivisie heeft natuurlijk ook z'n verkennende eenheden :idea: . Verder weten we daarbij ook nog eens dat op of rond 11.Januari de 6.US AD door het genoemde plaatsje BRAS is getrokken. Daarnaast weten we ook nog dat - zeer waarschijnlijk- delen van de AA1 LSSAH als een soort 'brandweer'zijn ingezet achter de linies van de 340 VGD ten NO van BRAS. Laat daar nu net ook de 6.US AD zitten :!:


ma sep 27, 2004 9:35 pm
Harro
Bericht 
Jochen S. schreef:
Ik wil er nog eens op wijzen dat in de periode 31.12.44 tot 11.Januari 45 de US eenheden in en rond Bastogne een meer verdedigende taak hadden, behalve de 6.US AD. Deze trok dwars door de linies van de 4.US AD heen met als toegewezen sector 'ostwärts Bastogne'. Laat dit nu net 't gebied zijn waarin Gustav geinteresseerd is.

...maar alle kaartjes die jij noemde (Tiemann IV/2) tonen dat de 6th Armoured - of om het even welke andere Amerikaanse eenheid - op 4 januari nog lang niet in de buurt van Bras was :(
Jochen S. schreef:
Op dat moment is BRAS nog een behoorlijk stukje verwijderd van de meer statische verdedigingslijn van de 4.US AD. Welnu, een aanvallende US tankdivisie heeft natuurlijk ook z'n verkennende eenheden :idea: . Verder weten we daarbij ook nog eens dat op of rond 11.Januari de 6.US AD door het genoemde plaatsje BRAS is getrokken.

...rest dus voor ons om aan te tonen dat Amerikaanse verkenners van de 6th Armoured al op 4 januari voorbij (namelijk vier kilometer oostelijk) Bras aanwezig was, een volle week voor de hoofdmacht op 11 januari arriveerde. Een week is echt heel veel, ook voor verkenners :(
Jochen S. schreef:
Daarnaast weten we ook nog dat - zeer waarschijnlijk- delen van de AA1 LSSAH als een soort 'brandweer'zijn ingezet achter de linies van de 340 VGD ten NO van BRAS. Laat daar nu net ook de 6.US AD zitten :!:

...maar wederom niet aantoonbaar op 4 januari. Of we moeten de mogelijkheid in oogschouw nemen dat de datum in de brief van de Kompanieführer niet klopt. De Volksbund geeft de sterfdatum echter ook als 4 januari. Aaaargghh, om gek van te worden :shock:


ma sep 27, 2004 10:13 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Waarbij ik derhalve eerder zou constateren dat de 6th Armored Division afvalt en je wellicht je moet concentreren op de andere drie.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di sep 28, 2004 9:07 am
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group