Het is nu vr maart 29, 2024 2:15 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 
Bombardement Gouda 6 en 26 november 1944 
Auteur Bericht
Erik K.
Bericht Bombardement Gouda 6 en 26 november 1944
Beste mensen,

Ik ben bezig met een onderzoek naar het bombardement op het station van Gouda op 6 en op 26 november 1944.
Hiervoor wil ik graag weten wat in het boek "En nooit was het stil" van G.J. Zwanenburg op pagina 438 en 439 staat geschreven over dit voorval.
Het boek is niet meer verkrijgbaar.
Wie heeft het boek en kan/wil mij over Gouda verder helpen?

Daarnaast ben ik op zoek naar de squadrons die bij de aanvallen betrokken zijn. Inmiddels weet ik dat het 164 en 609 squadron van 2taf hun lading op Gouda hebben gelost.
Wie kan mij hier in veder helpen?

Alvast bedankt voor je reactie,

Met vriendelijke groet,

Erik


za jan 04, 2014 11:06 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Bombardement Gouda 6 en 26 november 1944
Citaat:
Duitse spoorwegtransporten stonden op het verlanglijstje van 6 november – dit om de Duitse troepenaanvoer te belemmeren. Mony Van Lierde vloog met acht Typhoons van zijn 164 Squadron naar Gouda. Om 9.55 uur startten de mannen van 609 richting de lijn Utrecht-Rotterdam. In het rangeerstation van Gouda beschoten ze met hun kanonnen en raketten meer dan vijftig trucks die op wagons stonden. Een wagon explodeerde met een geweldige knal, en een groot aantal vrachtwagens brandde uit. Ten noordwesten van Dordrecht blafte de Flak in de richting van de Typhoons, maar de piloten hun aandacht werd gevestigd op een ander merkwaardig fenomeen : boven Rotterdam, op een hoogte van wel zeven kilometer, bemerkten ze condensatiesporen die van oost naar west getrokken werden...

’s Namiddags, om 13.40 uur draaiden er weer een dozijn motoren. Wallace leidde de formatie met ondermeer Laforce, De Bueger, De Bruyn, Hue, Crekillie, Fromont, Goblet, Cooreman, Jaspis en Deschamps. Net buiten het spoorwegstation van Woerden zetten ze de aanval in op een diesellocomotief die vijftien passagierswagons trok – een ervan brandde uit. Twee toestellen vielen nog eens het station van Gouda aan, dat reeds die voormiddag in brand geschoten was


http://www.bahavzw.be/database/content/ursel-vliegveld
http://users.telenet.be/Mony/

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo jan 05, 2014 12:41 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Bombardement Gouda 6 en 26 november 1944
Erik.

Hierbij een scan van blz. 438 + 439.


6 november 1944

2nd Tactical Air Force
Algemeen. 66 RAF bommenwerpers uitgestuurd voor een aanval op een brug in Nederland keerden wegens de weersomstandigheden terug. 845 jagers en jabo's opereerden boven het gevechtsterrein, 127 vlogen verkenning.
Resultaten. Bommenwerpers. 48 Mitchells en 18 Bostons uitgestuurd voor een aanval op de brug bij Roermond keerden wegens de weersomstandigheden onverrichterzake terug.
707 vliegtuigen, 409 Typhoons en 298 Spitfires opereerden voornamelijk ter ondersteuning van de grondtroepen in de gebieden Zwolle, Utrecht, Amersfoort, Roermond, Arnhem en Wezel met de volgende claims: vrachtauto's vernield 17, beschadigd 22; locomotieven vernield twee, beschadigd 23; spoorwagons vernield 27, beschadigd 76; flakwagons beschadigd drie; pantservoertuigen vernield één; schepen vernield vier, beschadigd zes en spoorlijnen vernield en onderbroken op 60 plaatsen. Twee Spitfires, één Typhoon en één Mustang keerden niet terug.
73 Tempests en 65 Spitfires zorgden voor luchtdekking boven het gevechtsterrein.
127 Spitfires, Mustangs, Mosquito's en Typhoons vlogen verkenning.

Noot. Bij de Mitchells voor Roermond vloog ook No 320 Squadron mee en noteerde: 6 november A.M. Een opdracht aan 12 Mitchells tot bombardement van de spoorwegbrug bij Roermond. Door zware bewolking werd niet gebombardeerd. Een weinig onnauwkeurig gericht afweervuur van zware batterijen.' Zover 320 Squadron.
Buiten de bovengenoemde werden door jabo's nog een aantal aanvallen gedaan met bommen, waarbij de volgende met name werden genoemd. Vijf aanvallen op het spoorwegemplacement van Gouda door in totaal 149 vliegtuigen, waarbij door 138 vliegtuigen 43,6 ton brisant werd afgeworpen; acht jabo's deden een aanval op de spoorwegen by Hay, doelen op Walcheren en als 'raketdoelen' acht Typhoons de lijn Amersfoort-Zwolle; tien Typhoons Apeldoorn-Amersfoort; 16 Typhoons het gebied Arnhem; acht Typhoons bij Deventer en acht Typhoons bij Zutphen. Zowel de jagers van 84 als 83 Group waren weer druk en die van 84 Group kwamen nu ook meer noordelijk want de Spitfires van 135 Wing gingen naar het gebied rond Utrecht en F/O. Linzel van No 33 Squadron noteerde 'bombing en strafing Utrecht' en zijn Nederlandse collega in het Squadron, W/O. Wansink 'strafing van een trein op de lijn Harderwijk-Zwolle. Veel lichte flak'. De Typhoons van 146 Wing gingen o.a. naar V-2 opslagplaatsen zuidoost van Amersfoort en F/O. Sheward van No 266 Squadron noteerde 'Duikaanval met raketten op spoorwagons met V-2's'. De Typhoons van 124 Wing van 83 Group, waaronder No 181 Squadron, moesten een aanval uitvoeren op een hoofdkwartier bij Isselburg in Duitsland, maar die kon wegens bewolking niet worden uitgevoerd. F/O. Van Zinnicq Bergmann maakte nog een tweede vlucht, een gewapende verkenning in het gebied Venlo, Krefeld, Wezel en Maastricht, waarbij door hem drie vrachtauto's werden geraakt. Ook F/O. Wiersum in No 247 Squadron vloog een gewapende verkenning in het gebied Arnhem.
De Spitfires van 126 (de Canadese) Wing vlogen ook weer als jabo's en die van No 401 Squadron bliezen bij hun aanvallen ten noordoosten van Utrecht een munitieopslagplaats op. Ook de Canadese Typhoons gaven acte deprésence en deden aanvallen in de buurt van Deventer, waarbij er één verloren ging. Deze Typhoon, van No 439 Squadron, met als piloot F/O. Brown, kwam waarschijnlijk te laag in en werd beschadigd door de explosies van de eigen bommen. Met een lekkende koeltank probeerde hij nog de basis te halen, maar hij moest uiteindelijk ten westen van Deventer van zijn parachute gebruik maken. Hij werd gevangen genomen.
Ook een Spitfire van No 127 Squadron met als piloot F/L. Shillitoe keerde niet terug en stortte neer bij Hulshorst. De Mustang die verloren ging was een tactische verkenner van No 430 Canadees Squadron. Deze piloot, F/L. Mcllveen kon zich met zijn parachute redden, kwam neer bij Meyel en werd gevangen genomen.

6 november 1944

Fighter Command
36 Spitfires vlogen weer in secties van vier gewapende verkenning boven Nederland. Hierbij werden ten westen van Utrecht treffers geplaatst op twee stafauto's, tussen Amsterdam en Leiden op een wagen met trailer en een drietons truck en in de buurt van Hilversum op twee andere wagens.
193 Spitfires en 76 Mustangs vlogen escorte voor bommenwerpers van Bomber Command naar doelen in Duitsland en zes Spitfires vlogen verkenning naar Den Helder.

Groet van Eisbein.


zo jan 05, 2014 2:43 pm
Erik K.
Bericht Re: Bombardement Gouda 6 en 26 november 1944
Beste Eisbein en Jean,

Erg bedankt voor deze informatie dat is waar ik naar op zoek ben. Jammer dat er niet meer detail over de betrokken squadrons in het boek genoemd worden.

Toch nog een laatste vraag aan Eisbein, staat er in het boek voor 26 november 1944 ook nog iets vermeld over een tweede aanval op Gouda? Daarbij is onder andere een ziekenhuis ernstig getroffen!

Nogmaals heel erg bedankt beiden,

Met vriendelijke groet,

Erik


zo jan 05, 2014 6:07 pm
Eisbein
Bericht Re: Bombardement Gouda 6 en 26 november 1944
Erik.

Voor 26 november staat vermeld:

26 november 1944

2nd Tactical Air Force

Algemeen. 66 middelzware bommenwerpers werden uitgestuurd voor aanvallen op spoorwegemplacementen en voorraad- en munitieopslagplaatsen en 619 jagers vlogen gewapende verkenning voor de grondtroepen, escorteerden de bommenwerpers en voerden aanvallen uit op versterkingen. 58 vliegtuigen vlogen ver¬kenning.
Resultaten. Alle bommenwerpers voerden aanvallen uit op doelen in Duitsland.
Jagers en jabo's. 427 Vliegtuigen, 223 Typhoons, 196 Spitfires en acht Tempests vlogen gewapende verkenning boven het gevechtsterrein, ondersteuning van de grondtroepen, aanvallen op versterkingen en escorte van de bommenwerpers. Eén Ju-188 en één Me-262 werden neergeschoten, één Ju-88 en twee Me-262's beschadigd tegenover het verlies van vier jagers. In totaal werden tussen 09.45 en 14.40 uur 27 Me-262's waargenomen in het gebied Roermond, Nijmegen en Helmond. Verder zijn er de volgende claims: locomotieven vernield vijf, beschadigd zeven; spoorwagons vernield één, beschadigd 25; schepen beschadigd acht; vrachtauto's beschadigd twee en spoorlijnen vernield en onderbroken op 15 plaatsen.
107 Spitfires, 78 Tempests en zeven Typhoons zorgden voor luchtdekking boven het gevechtsterrein. 58 Mustangs, Spitfires en Typhoons vlogen verkenning. bomaanslagen werden aan beide zijden van de brug waargenomen, doch verondersteld werd dat de brug zelf nog intact was. Middelmatig, nauwkeurig gericht licht en zwaar afweervuur.' Zover No 320 Squadron. Ook bij Deventer was het afweervuur goed gericht want een Mitchell van No 226 Squadron kreeg een voltreffer, brak doormidden en stortte neer. De piloot, F/O. Twining en de drie andere leden van de bemanning kwamen om het leven.
Zou men uit bovengenoemde melding kunnen opmaken dat de aanval op het Gestapo Hoofdkwartier in de Euterpestraat in Amsterdam, ook door de middelzware bommenwerpers was gedaan, in werkelijkheid werd deze uitgevoerd door 36 Typhoons, die bij deze aanval in totaal ruim 14 ton brisant afwierpen.
Evenals die in Dordrecht ruim een maand eerder, werd ook deze aanval, op verzoek van de BS in Amsterdam, uitgevoerd door dezelfde Wing No 146, weer onder leiding van Group Captain Gillam. Oorspronkelijk zou deze op 19 november plaatsvinden, maar het slechte weer kwam er tussen en werd het een week later, zondag de 26ste. Op zondag omdat dan in ieder geval de scholen in deze dichtbevolkte buurt leeg waren en tijdens het middaguur omdat men hoopte dat dan de Gestapo aan de maaltijd zat en dus aanwezig was.
In principe werd bij deze aanval hetzelfde systeem toegepast als in Dordrecht, waarbij na het markeren een deel van de Typhoons zich bemoeide met de flak in de buurt, om de andere zo de gelegenheid te geven aan te vallen.
Door Gr/Capt. Gillam werd het doet met raketten goed gemarkeerd en hij steeg na zijn aanval naar een hoogte van 8000-10000 voet, om van daar de achter hem aankomende Typhoons te instrueren. Het waren de Typhoons van No 263 Squadron die na hem de aanval openden en een van hen was de nieuwe vluchtcomman dant F/L. Sheward. Hij schreef in zijn logboek: 'Nov 25. Typhoon 'B'. Gestapo Hoofdkwartier Amsterdam. 55 minuten. Aanval van de gehele Wing. Vier vliegtuigen (met 1000-ponders 11 sec.). Alle vier voltreffers op het Gestapo HK. Laag, 'nul meter' ingekomen voor die aanval. Goed geraakt. Straaljagers in de buurt, maar ze vielen gelukkig niet aan.' Zover F/L. Sheward en met 1000-ponders 11 sec., bedoelde hij 1000-ponder brisant-bommen, met een vertraagde ontsteking van 11 seconden. Dit laatste om de Typhoons de gelegenheid te geven weg te komen voor die bommen explodeerden en niet door de eigen bommen opgeblazen te worden. Hij had geen moeite gehad het doel te vinden, mede door het goede schaalmodel dat er, o.a. met behulp van de BS, van was gemaakt. F/O. Spragg van No 257 Squadron, die op de 4de alle geluk in de wereld had gehad, toen hij op Zuid Beveland naast een eigen artillerie eenheid een noodlanding kon maken, had als taak het lamleggen van de flak op het vliegveld Schiphol en hij was het o.a. die meldde Duitse straaljagers te hebben gezien.
Direct na de aanval werden door F/L. Eaton, eveneens van No 257 Squadron, foto's gemaakt. Eaton had een opleiding gehad voor tactisch verkenner en was gevraagd door Gillam, om met een Typhoon waarvan een van de kanonnen uit een vleugel was gehaald en daarvoor in de plaats een camera gemonteerd, direct na de aanvallen foto's te maken, zodat die meteen konden worden geëvalueerd en niet pas dagen later nadat de foto's van de verkenningsvliegtuigen binnen kwamen. In zijn logboek schreef hij: 'Sweep over Amsterdam op 3000 voet, met zo'n 450 mph - plenty lichte flak.' Hierbij staat 450 mph voor 450 mijl (720 km) per uur, maar hij maakte voor Gillam de gewenste foto's. Ondanks het laag inkomen, om zo de bommen zo nauwkeurig mogelijk te kunnen afwerpen, vielen er toch weer enkele naast het doel en meldde de Amsterdamse Luchtbescherming dat bij deze aanval 54 mensen het leven verloren, 14 gewond werden en 40 huizen vernield. Jammer genoeg bleef het aantal doden bij de Gestapo beperkt tot vier.
Ook deze dag waren hel niet alleen de Typhoons die aanvallen uitvoerden met bommen, ook de Spitfires deden dat en zowel F/O. Ter Beek, als W/O. Wansink van No 33 Squadron, maakten elk twee vluchten, waarbij met bommen aanvallen werden gedaan op een barakkenkamp in Hilversum en op spoorlijnen ten oosten van Utrecht. Ook de Spitfires van 126 (de Canadese) Wing waren druk en de vier squadrons, No's 401, 402, 411 en 412, maakten deze dag zo'n 100 vluchten waarbij op acht plaatsen spoorlijnen werden onderbroken, één locomotief vernield en vijf beschadigd en aanvallen uitgevoerd op wegtransport en schepen en een vijandelijk vliegtuig neergeschoten. Bij hun vijfde operatie voerden de Spitfires van No 412 Squadron een aanval uit op de brug bij Venlo, waarbij near misses werden geplaatst en op weg terug zagen ze een aantal Fw's, waarvan er een werd neergeschoten door F/O. Murray. Voor zover bekend kwam deze echter niet neer in Nederland.
Buiten de bovengenoemde Mitchell van No 226 Squadron die neerstortte bij Deventer, verloor het squadron er ook een die bij de landing op Eindhoven verongelukte. Een Tempest van No 56 Squadron stortte neer op Volkel, een tweede Tempest, van No 3 Squadron met P/O. Cole als piloot, keerde niet terug van een vlucht boven Duitsland en een Spitfire van No 331 Noors Squadron, met Sgt. Ostevoll als piloot, kwam neer in de buurt van Nijmegen, waarbij Ostevoll het leven verloor. De Mustang die verloren ging was van No 268 Squadron en werd boven Duinkerken neergeschoten.
Voor zover bekend verloor de Luftwaffe deze dag drie Me-262's, twee van 9/JG7 en een van I/KG(J)51, alle boven Duitsland, één waarschijnlijk neergeschoten door Tempests van No 3 Squadron. Een Ju-188 werd geclaimd door de Tempests van No 486 Nieuw Zeelands Squadron, ook boven Duitsland.

26 NOVEMBER 1944

FIGHTER COMMAND

Tussen 08.35 en 16.40 uur werden in totaal 35 Spitfires, in secties van vier, uitgestuurd voor gewapende verkenning naar Nederland. In de buurt van Den Haag werden met bommen - drie ton brisant - en boordwapens, aanvallen uitgevoerd op raketafvuurplaatsen, waarbij vier voltreffers werden geplaatst en andere in het doelgebied vielen. Alle vliegtuigen kregen te maken met een aanzienlijk flakvuur van lichte en zware flak.
Acht Spitfires vlogen weer- en scheepsverkenning bij Antwerpen, Vlissingen en Den Helder.

26 november 1944

Coastal Command

Om 12.05 uur deed een Beaufighter, uitgestuurd voor een zoektocht, bij Schiermonnikoog met boordwapens een aanval op twee aan de grond gelopen vaartuigen, een TLC en een vrachtschip. Na de aanval ontstond op het vrachtschip een grote explosie


Groet van Eisbein


zo jan 05, 2014 10:37 pm
Erik K.
Bericht Re: Bombardement Gouda 6 en 26 november 1944
Beste Eisbein,

Nogmaals hartelijk dank voor de informatie en het werk om het in het bericht te zetten.
Jammer dat Gouda hier niet genoemd wordt, maar ik denk dat ik wel wat aanknopingspunten heb om verder te onderzoeken.

Mocht je in het boek nog ergens iets over Gouda tegen komen dan stel ik het erg op prijs als je dat aan me kan laten weten.

Nogmaals bedankt,

Met vriendelijke groet,

Erik


zo jan 05, 2014 11:25 pm
Eisbein
Bericht Re: Bombardement Gouda 6 en 26 november 1944
Dienstmededeling voor Richard1976.



1 september 1944

8th Air Force

985 bommenwerpers werden uitgestuurd naar W. Duitsland en Frankrijk, met escorte en ondersteuning van 497 P-51's en 38 P-38's.
Twaalf B-24's voor een aanval op de spoorbrug bij Ravenstein (40 mijl NO van Eindhoven), uit te voeren om 19.15 uur.
Tevens werden 162 P-47's uitgestuurd voor laagvliegaanvallen in België en Nederland en 133 P-47's naar Frankrijk, Luxemburg en een vliegveld bij Brussel. Resultaten. Ravenstein. Twaalf B-24's voerden met 21 ton brisant hun aanvallen uit bij 7/10 bewolking, waarbij treffers op of vlak bij het doel werden waargenomen. Er was geen vijandelijke tegenweer en alle vliegtuigen keerden veilig terug.
Jachtbommenwerpers in Nederland en België. Op de grond werden twee éénmotorige vijandelijke vliegtuigen vernietigd en een beschadigd. In totaal 48 ton brisant werd op diverse doelen afgeworpen en de volgende claims worden gedaan: locomotieven, 74 ver- nietigd, 15 beschadigd; spoorwagons, 41 vernietigd, 248 beschadigd; munitiewagens, 5 vernietigd, 25 beschadigd; trucks, 87 vernietigd, 44 beschadigd en tenslotte werd tevens een brug vernietigd.
Noot. De aanval op de brug bij Ravenstein werd weer met AZON-bommen uitgevoerd door B-24's van de 458 Bomb Group. Zij werden geëscorteerd door 15 P-51's. T.a.v. aanvallen op spoorwegen etc., zie de noot onder AEAF.

1 september 1944

AEAF

Tussen 06.25 en 08.32 uur vlogen vier Spitfires patrouille in het gebied tussen Egmond en Meppel. Eén locomotief werd vernietigd en drie beschadigd en in het gebied rond Olst werden tevens enkele wagons van een trein beschadigd.
Tussen 17.15 en 19.55 uur vlogen zes Mustangs escorte voor Beaufighters van Coastal Command, die uitgestuurd waren voor een scheepsverkenning tussen IJmuiden en de Waddeneilanden. Er waren geen bijzonderheden.
Verder vlogen 12 Spitfires en vier Mustangs patrouilles over Nederland, waarbij in de buurt van Epe een locomotief van een goederentrein werd vernield en eveneens aangevallen werden uitgevoerd op schepen in een kanaal bij Sneek.
Noot. Vanaf deze datum zijn, enkele uitzonderingen daar¬gelaten, geen Duitse rapporten meer aanwezig over de luchtaanvallen op doelen in Nederland. Ook de rapporten van de NS over treinbeschietingen zijn tengevolge van de spoorwegstaking later in deze maand, alleen nog aanwezig over de eerste week van september, daarna ook alleen nog in incidentele gevallen.
Voor deze dag, vrijdag de 1ste september meldde de NS de volgende aanvallen: Om 07.20 uur tussen Windesheim en Wijhe trein 4507, één man personeel kwam om het leven, één werd gewond; om 08.45 uur bij Susteren een trein, één man personeel kwam om het leven; om 08.50 uur bij Spaubeek trein 808, twee reizigers werden gewond; eveneens om 08.50 uur bij Beek trein 1708, één reiziger kwam om het leven, twee werden gewond; om 08.53 uur bij Roermond diverse treinen, één reiziger en één man personeel kwamen om het leven en ook van elk één gewond; om 09.10 uur bij Nuth een trein, drie man personeel werden gewond; om 09.55 uur tussen Horst-Sevenum en Blerick trein 1241, één reiziger en twee soldaten werden gewond en tenslotte om 17.11 uur bij de legerplaats Oldebroek trein 4100, één man personeel werd gewond.
Gezien tijd en plaats zijn het de jagers van de RAF geweest die de treinen in het noorden onder vuur hebben genomen en de P-47 Thunderbolts van de 8th Air Force die in het zuiden.

Groet van Eisbein


ma jan 06, 2014 4:40 pm
Ries
Bericht Re: Bombardement Gouda 6 en 26 november 1944
Onder het motto 'alle beetjes helpen':

Ik meen me te herinneren dat ook Wilco Vermeer - ergens in het grijze verleden - informatie over deze bombardementen op dit forum heeft geplaatst. Zo staat me onder andere vaag bij dat ik toen een korte maar nuttige discussie met hem heb gehad over het militaire nut van het bombarderen van spoorwegknooppunten.


di jan 07, 2014 8:53 am
Eisbein
Bericht Re: Bombardement Gouda 6 en 26 november 1944
Ries.

Spoorwegknooppunten en luchtoorlog zijn nou niet bepaald mijn interessegebieden.
Ik reageerde uitsluitend op twee vragen van medeleden die niet in het bezit zijn van de moeilijk te verkrijgen boeken.
Zie het als een praktische uitvoering van mijn goede voornemens om klokke 2400 uur 31-12-2013/01.01.2014.

Uw discussie met Wilco is mij onbekend, moet al lang geleden zijn gevoerd.
Persoonlijk heb ik een grote hekel aan een opeenhoping van spoorweg dingen veroorzaakt door een volkomen fout uitgevoerd bombardement waar ik midden in zat.
Het doel, de spoorwegen, werd niet geraakt maar een hele stadswijk die ver ernaast lag in puin inclusief de daar wonende burgers.
Na terugkeer van de vliegers zal wel weer het gezang "Roll out the barrels" geklonken hebben.

Daarentegen was de aanval op de Philipsfabrieken te Eindhoven redelijk netjes.

Gegroet door Eisbein.


di jan 07, 2014 3:02 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Bombardement Gouda 6 en 26 november 1944
Het gaat over deze topic viewtopic.php?f=34&t=8460&hilit=Station+Gouda&start=15

Maar laat ons nu niet afleiden over het nut van de bombardementen, de vraag gaat over verdere info betreffende 6 en 26 november 1944.

_________________
Ni dieu, ni maitre


di jan 07, 2014 4:26 pm
Profiel
Richard1976
Bericht Re: Bombardement Gouda 6 en 26 november 1944
[quote="Eisbein"]Dienstmededeling voor Richard1976.

Bedankt hiervoor.


di jan 07, 2014 5:57 pm
Erik K.
Bericht Re: Bombardement Gouda 6 en 26 november 1944
Ries,
De discussie daarover heb ik gevonden, maar inhoudelijk geeft dat mij niet meer informatie.

Overigens is gebleken dat het bombardement op het station van Gouda op 6 november een onderdeel was van een grote campagne die dag waarbij (volgens G.J. Zwanenburg) in heel Nederland ca 60 spoorweg doelen zijn aangevallen.
O.a. het station van Utrecht, Woerden, Maasbergen, Amersfoort, Zwolle en tussengelegen baanvakken zijn toen aangepakt.
In die tijd voerde de Duitsers de bombardementen met V1 en V2 wapens steeds verder op.
De bombardementen hadden aan de ene kant tot doel dit te verstoren en aan de andere kant het transport van mensen en materieel naar het oosten van Nederland te blokkeren.

Zoals Eisbein al aangeeft, volslagen nutteloos want gebleken is dat deze operatie en het bombardement op het station van Gouda niet wezenlijk bijdraagt tot het verminderen van het aantal lanceringen van V1 en V2 projectielen vanuit Den Haag. Het aantal verschoten projectielen is in oktober, november, December 1944 en januari 1945 respectievelijk 83, 143, 113, 229 stuks

Erik


di jan 07, 2014 10:12 pm
Ries
Bericht Re: Bombardement Gouda 6 en 26 november 1944
Erik K. schreef:
Ries,
De discussie daarover heb ik gevonden, maar inhoudelijk geeft dat mij niet meer informatie.
Erik


Als ik me op mijn oude dag niet vergis was het in ieder geval een ander topic dan Jean aanhaalde. Volgens mij kwam Wilco ook met een gedenkteken en andere informatie.


wo jan 08, 2014 11:31 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group