Het is nu do maart 28, 2024 9:20 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Bombarderen spoorlijnen richting KZ's 
Auteur Bericht
Ries
Bericht Bombarderen spoorlijnen richting KZ's
Net zoals de paus vraag ik me af waarom de spoorlijnen richting concentratiekampen niet werden gebombardeerd.

Zie: http://www.thelocal.it/20140614/pope-sl ... ne-failure


za jun 14, 2014 8:45 pm
Stephanvw
Bericht Re: Bombarderen spoorlijnen richting KZ's
Ook hier geen flauw idee waarom ze de spoorlijnen nooit hebben gebombardeerd, zeker na het uitkomen van het Vrba-Wetzler rapport. Het uitbrengen van dit rapport heeft ook een tijd op zich gewacht, wellicht had dit het leven van 437.000 Hongaarse joden kunnen redden. Pas nadat dit rapport bij de wereldleiders (en de Paus) was terecht gekomen werden de transporten vanuit Hongarije gestopt. Ondanks de vertragingen heeft dit rapport waarschijnlijk het leven van ruim 100.000 Hongaarse joden gered.

Dus niet door het bombarderen van de spoorlijnen maar vanwege het aandringen van wereldleiders aan het adres van de Hongaarse leider Horthy zijn er transporten (richting Auschwitz) gestopt.

Iemand bronnen waarom de Geallieerden nooit voor het bombarderen van de spoorlijnen hebben gekozen?


ma jun 16, 2014 10:23 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Bombarderen spoorlijnen richting KZ's
De enige zinnige verklaring die ik eens heb gelezen was dat de plaatsen moeilijk te benaderen waren vanwege de afstand in het begin, de eerste vliegtuigen zijn maar eerst in 1944 over Auschwitz gevlogen.
Hier een interesante uiteenzeting op wikki
http://en.wikipedia.org/wiki/Auschwitz_bombing_debate

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma jun 16, 2014 10:39 am
Profiel
Ries
Bericht Re: Bombarderen spoorlijnen richting KZ's
Jean schreef:
De enige zinnige verklaring die ik eens heb gelezen was dat de plaatsen moeilijk te benaderen waren vanwege de afstand in het begin, de eerste vliegtuigen zijn maar eerst in 1944 over Auschwitz gevlogen.


Bedankt voor het linkje!

Ze hoefden niet helemaal door te vliegen om de spoorlijnen aan de poorten van de concentratiekampen te bombarderen, dat kon ook honderden kilometers westelijker.


ma jun 16, 2014 11:13 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Bombarderen spoorlijnen richting KZ's
Men wilde bommenwerpers niet onttrekken aan militaire missies. Prioriteit lag bij het winnen van de oorlog, niet bij het redden van Joden/kampgevangenen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma jun 16, 2014 11:52 am
Profiel WWW
Eisbein
Bericht Re: Bombarderen spoorlijnen richting KZ's
Met de conclusie van Kevin ben ik het 100% eens.

Een bewijs daarvoor is die luchtfoto waar een industrieel complex vlak bij/naast het kamp gelegen gebombardeerd werd.

Bij een kleine wijziging van de stuurknuppel had het spoorweg knooppunt voor enige tijd uit bedrijf geweest.

In oorlogstijd gaat het grote belang altijd voor het belang van de kleine aardwurmpjes van welke nationaliteit dan ook.


ma jun 16, 2014 2:17 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Bombarderen spoorlijnen richting KZ's
Ik raad jullie aan om het wiki artikel toch eens goed te lezen en onderstaande artikels.
De spoorknooppunten honderden km van de kampen af werden wel degelijk gebombardeerd, weliswaar niet om de kampen stil te leggen maar om militaire redenen , maar het resultaat blijft hetzelfde. Bekijk ook eens het jaartal wanneer men voor het eerst over Auschwitz vliegt:

https://eview.anu.edu.au/cross-sections ... f/ch04.pdf

Citaat:
One must look at the USAAF bombing mindset in particular to gain a
more accurate picture of the priority system attached to targets and how
it affected any decision to bomb Auschwitz-Birkenau. This is because
the USAAF Fifteenth Air Force based in Italy is considered to have been
the only force that was capable of striking Auschwitz-Birkenau at the time.


Bekijk het standpunt eens uit Jerusalem:

Citaat:
In fact, on June 11, 1944, the Jewish Agency in Jerusalem, during a meeting chaired by David Ben-Gurion, voted against requesting that Auschwitz be bombed. Their reasoning: "It is forbidden for us to take responsibility for a bombing that could very well cause the death of even one Jew

https://www.jewishvirtuallibrary.org/js ... ombau.html

_________________
Ni dieu, ni maitre


di jun 17, 2014 8:05 am
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Bombarderen spoorlijnen richting KZ's
Jean je schrijft:
De spoorknooppunten honderden km van de kampen af werden wel degelijk gebombardeerd, weliswaar niet om de kampen stil te leggen maar om militaire redenen , maar het resultaat blijft hetzelfde.

Jean, misschien lees ik het verkeerd, maar de laatste 5 woorden geven precies weer dat alle bombardement moeite de constante aanvoer naar de kampen niet vertraagde noch stopzette.
Door slimme omleidingen van het treinverkeer en de razendsnelle reparaties, ook met gebruik van KZ-gevangenen, bleef de aanvoer van allerlei hoogstnoodzakelijke zaken naar alle delen van de bezette gebieden “wie üblich” doorgaan.

Je schrijft ook :
Bekijk ook eens het jaartal wanneer men voor het eerst over Auschwitz vliegt.

Dat is op zich niet belangrijk voor de KZ-gevangenen want volgens de Joodse opvattingen (zie het aangehaalde website bericht) mocht geen Jood een haar gekrenkt worden. Het kamp platgooien was dus niet de bedoeling.

Het geeft allen weer de haalbare reikwijdte van de bombardementsvliegtuigen en hun mogelijkheid om vitale fabrieken plat te gooien die bijna geheel draaiden op de werkkracht van de KZ-ers.

Bij verder nadenken kom je dan tot de cynische conclusie dat dan eventueel deze KZ-ers niet meer nodig waren en hun lot bezegeld.

Alle mooie en verhullende rapporten ten spijt blijf ik bij de Kevin conclusie.

Ries heeft misschien de hoop dat de nieuwe paus opdracht geeft om de Vaticaanse archieven over dit onderwerp open te stellen. ( zie zijn de verwijzing naar de website)
Dat kan hij en ik wel vergeten daarvoor ligt de zaak te gevoelig.


di jun 17, 2014 2:53 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Bombarderen spoorlijnen richting KZ's
Op zich klopt het dat de prioriteit naar het winnen van de oorlog ging.
Maar er is wel degelijk nagedacht over bombardementen, maar wegens practische reden onuitvoerbaar. Dit is iets heel anders dan jullie stelling. In het wikki artikel staan genoeg voorbeelden, op alle niveaus, van dergelijke denkpistes.
Het jaartal bewijst dat men toen maar kon ingrijpen, midden 1944 ( enkel voor Auschwitz-Birkenau) een ogenblik dat Europa al bijna judenfrei (sic) en welk nut hadden die spoorwegbombardementen? uw stelling dat ze eventjes wat omwegen maakten klopt voor de periode van voor '44 maar niet meer daarna, gelieve de doodsmarsen eens te bekijken, die werden georganiseerd omdat er geen vervoer meer was, dus joegen ze iedereen te voet door het land.
Wat moest men doen, enkel Auschwitz bombarderen en de duizenden andere kampen-werkplaatsen niet, wist men zelfs van die hoeveelheid op dat ogenblik?
Neen ik nuanceer de stelling door te zeggen dat men er over heeft nagedacht maar eigenlijk niets kon ondernemen vanuit de lucht, dat is iets heel anders dan dat
Citaat:
de Prioriteit lag bij het winnen van de oorlog, niet bij het redden van Joden/kampgevangenen.

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo jun 18, 2014 10:37 am
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Bombarderen spoorlijnen richting KZ's
Jean.

Je schrijft het netjes, maar het is wel cynisch dat er alleen maar “gepraat” werd over mogelijkheden.
Zelfs over mogelijkheden als het bombarderen van Auschwitz, weliswaar werd dan bedoeld de gaskamers en crematoria, kwam men met de slechte ervaringen van precisie bombardementen, niet tot een beslissing.
Bij missers zou dat een gigantische Duitse propaganda campagne tot gevolg hebben.
Je opmerkingen over de dodenmarsen zijn niet relevant in de discussie over het pauselijk en geallieerde wel of niet verwijtbaar gedrag.
Op dat tijdstip was het gros van de Europese joodse bevolking al geëlimineerd.
De samenstelling van de colonnes bestond dan ook uit politieke, criminele of anderszins geclassificeerde gevangenen uit de te ontruimen kampen.
Soms was er wel degelijk treintransport, denk daarbij bv. aan Neuengamme (gedeeltelijk).
Persoonlijk wil ik het hierbij laten.


wo jun 18, 2014 9:19 pm
Ries
Bericht Re: Bombarderen spoorlijnen richting KZ's
Jean schreef:
Maar er is wel degelijk nagedacht over bombardementen, maar wegens practische reden onuitvoerbaar.


Ik twijfel sterk aan het laatste, zeker als ik denk aan de langeafstandsbombardementen die de Amerikanen in de Pacific uitvoerden.

De Russen hadden de kampen sowieso kunnen bereiken, maar ik vermoed dat Stalin amper afkeurde wat de Duitsers uitvraten. Toch vraag ik me af of de USA en GB enige druk op Stalin hebben uitgeoefend, of zelfs dat niet.


wo jun 18, 2014 10:48 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group