Het is nu di maart 19, 2024 1:54 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Mijnenmagazijn Veere 
Auteur Bericht
Mia
Bericht Mijnenmagazijn Veere
Wie weet iets van de geschiedenis van het mijnendepot in Veere tijdens de Tweede Wereldoorlog?
Er is niet echt wat te vinden over de functie van het depot in de oorlogsjaren en die is er wel volgens mij.
Wat mij nu bekend is:
Onderstaande info is van Geschiedenis Zeeland:
In 1916 is het door de ministerie van Marine gebouwd.
Tussen 1919 en 1926 worden in Veere Fokker F-3 toestellen en watervliegtuigen in elkaar gezet in loodsen die eerder door de marineluchtvaart werden gebruikt. In 1921 bouwt Fokker hier twee F-4 toestellen die aan Amerika worden verkocht. De Fokker 4 is het eerste vliegtuig dat in 26 uur non-stop van New York naar San Diego vliegt. In 1923 doopt Fokker zijn bedrijf om tot de Atlantic Aircraft Corporation of America en gaat hij zijn vliegtuigen in Amerika produceren.

Info van de Provinciale Zeeuwse Courant:
Oorspronkelijk sloeg het ministerie van Marine er (gebruikte) zeemijnen op. Vanwege de bijzondere betonconstructie is het in 1918 gebouwde pand aangewezen als monument. Erachter, in het weiland liggen nog twee kleine bunkertjes van drie bij drie meter. Samen vormen ze een geheel. ,,Er kan van alles mee'', zegt Joost Magis van Domeinen. Tegelijkertijd geeft hij aan dat het mijnendepot niet makkelijk te verkopen is. ,,Het is vanwege de ligging en de monumentenstatus een lastig object.''

Info: www.veere.nl
In 1916 door het ministerie van Marine gebouwd. Het werd in monoliet gewapend beton opgetrokken. Het bestaat uit een driebeukige hal met verhoogde middenbeuk. De E-vormige aanlegsteiger, ook in gewapend beton uitgevoerd, is uniek in Nederland. Het naastliggende pand (Kanaalweg Oostzijde 3) is het kantinegebouw van het marinepersoneel

Mijn vraag:
Voor WO2 werd het dus door de Marine gebruikt als opslagplaats voor mijnen maar wat deed de bezetter met de loodsen, opslagplaatsen en aanlegsteiger? Van een medewerker van de Provincie Zeeland weet ik dat er onder de loodsen nog een grote ruimte is. In de omgeving zijn er 3 tobruks te vinden, een schuilplaats, een kabelbunkertje en nog een bouwseltje waarvan niet bekend is waarvoor het diende.
Ik weet vrijwel zeker dat het door de bezetter in gebruik is geweest.


di jan 04, 2011 5:58 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik zal morgen eens even in de boeken duiken Mia, volgens mij moet ik nog wel iets aan data hebben.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jan 04, 2011 9:17 pm
Profiel WWW
Mia
Bericht 
Geweldig Wilco, foto's heb ik al en misschien kan ik er een entrie van maken...mits het ook WO2 gerelateerd is natuurlijk.


di jan 04, 2011 9:24 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De basis zelf is mei 1940 in ieder geval gebruikt door de MLD.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jan 04, 2011 9:50 pm
Profiel WWW
Mia
Bericht 
Zefs dat kon ik niet terug vinden. Een begin :)


wo jan 05, 2011 10:18 am
racefiets
Bericht 
Misschien dat je Hans Sakkers eens kan benaderen. Best kans dat hij er info over heeft gezien zijn vorige uitgaves over de bunkers en verdedigingslinies in oa Zeeland.


wo jan 05, 2011 11:09 am
IA010
Bericht 
Veere was een steunbasis voor de MLD. Er was slechts sprake van een afmeerplaats (voor watervliegtuigen), een steiger en een loods, naast enkele kleine functionele gebouwtjes.

Er waren op 10 mei 1940 vier operationele en twee niet operationele watervliegtuigen Fokker C-XIV-w gestationeerd. Marinetroepen konden de basis verdedigen voor het geval ze werd aangevallen vanaf landzijde. Een peloton luchtdoelmitrailleurs van de landmacht alsmede een peloton marine luchtdoelgeschut met drie Hispano-Suiza 2 cm luchtdoelkanonnen was voor de luchtafweer aanwezig. In totaal waren er 3 officieren en 120 man op de basis.

Op 10 mei werd door de luchtafweer rond de basis een Nederlandse T-V bommenwerper [No. 858] beschoten (en geraakt). Het toestel was eerder geland op het vliegveld bij Vlissingen (Souburgh). Had daar opnieuw brandstof ingenomen en was op weg gegaan naar Schiphol. Schade door eigen vuur van de grond dwong het vervolgens een noodlanding te maken op het vliegveld Haamstede (Schouwen-Duivenland), waardoor het kon worden afgeschreven.

Op 12 mei werd Veere aangevallen door enkele He-111 bommenwerpers. Rond 1500 uur was er een Kette Heinkels die neerdook op de aan de afmeerplaats gelegen watervliegtuigen. Eén werd er volledig vernield, een ander raakte zwaar beschadigd. In de avond vond er weer een tragisch eigen vuur incident plaats. Een patrouille keerde terug naar de basis maar werd beschoten, waarbij een sergeant en matroos werden gedood. De wachtposten waren in de veronderstelling dat de immer aanwezige parachutisten aanvielen ...

Op 14 mei werd de basis geëvacueerd. De vier nog vliegwaardige Fokker C-XIV-w watervliegtuigen werden overgevlogen naar Frankrijk. Later zouden ze via Cherbourg naar het VK worden overgevlogen en op termijn per schip naar Nederlands Indië vertrekken. Alle (resterende) Fokker C-XIV-w zouden daar tijdens de strijd of als gevolg van vernieling door eigen mensen verloren gaan. De basis Veere werd, met uitzondering van het vliegend materieel en personeel, bezet gehouden door de circa 100 man marinetroepen. Op 17 mei - na nog enkele aanvallen van Duitse vliegtuigen te hebben verwerkt - deelde Veere in de capitulatie van Walcheren in de vroege avond.

De Duitsers gebruikten Veere eveneens als steunpunt, niet als hoofdbasis. Er werden soms toestellen waargenomen van de Seenotdienst (zeereddingsdienst), meestal een Do-18, He-59, He-115 of een Do-24. Ook meteodiensten maakten incidenteel gebruik van het vliegveld. De hoofdbasis in Zeeland was echter Vlissingen. Veere was duidelijk slechts een steunpunt.

Van enige andere actieve gebruikmaking door de Duitsers heb ik geen bewijs. Wel van het gebruik van Vlissingen. Dat de positie onderdeel zou vormen van de Atlantikwall defensie lijkt me voor de hand te liggen. Het was immers de toegang tot het kanaal door Walcheren. Een belangrijk steunpunt was het ook daar niet voor, want op geen voorname kaart zie ik het gemeld. Hoe en of wat de Duitse landmacht er verder uitvogelde is me onbekend.

Qua bunkers was er een zgn Tobruk bunker voor een tankkoepel in de oude wal van het Fort Veere, een Tobruk voor een 5 cm tankkanon op de kop van de kanaalingang, met een tweede bij de dijk aan de oude vissershaven. Er was ook een kabelversperring tussen Noord Beveland en Walcheren, waarvan de zuidelijke spanner op de kust bij Veere stond. Uit dit alles blijkt wel dat Veere geen voornaam verdedigingspunt was.


wo jan 05, 2011 1:00 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Je bedoeld vliegbasis Souburg bij Vlissingen Allert? Ik weet dat die nog gebruikt is door Duitse jagers. Vlissingen zelf was een belangrijk steunpunt in de Atlantikwall.

Bij de Luchtbeschermingswet van 1936 was Veere ingedeeld tot de eerste (hoogste) gevarenklasse (met Vlisisngen de enige twee in Zeeland), vanwege de watervliegtuigloodsen en de mijnenloods.

Tijdens de mobilisatie lag in Veere het zogenaamde Detachement Veere, opgebouwd uit twee secties van een Marinecompagnie. Deze hadden de taak van de verdediging van Veere. Het Marinevliegkamp, het aanwezige mijnenmagazijn en de sluizen naar het Kanaal door Walcheren werden voor luchtaanvallen beschermd door het 76ste Peloton Luchtdoelmitraileurs met als ondersteuning drie 20mm Hispano Suiza geschut en een vliegtuigmitrailleur van het Vliegkamp.
Volgens de Bree (Zeeland 40-45) vertrokken op 14 mei zes watervliegtuigen vanaf het Vliegkamp. Van de meidagen zijn drie slachtoffers bekend onder de Nederlandse Militairen rond het vliegkamp en wel Sgt. Jacobus Gradus Bosman en Zeemil. Volkert Mijndert Deen (Bosman en van Deen waren de slachtoffers van eigen vuur op 12 mei) bij het lviegkamp zelf en Zeemil. Johannes Marinus de Vos in Arnemuiden. De op 12 mei vernielde Fokker C-XIVw was de F-24, de beschadigde F-22 werd eveneens afgeschreven.

In 1941 werden in Veere vijftien vaartuigen van de Rheinschutzflottille gestationeerd. Deze Flottille vertrok pas weer eind oktober 1944, vlak voor de bevrijding.
Eind 1942, begin 1943 lag in Veere een compagnie van het Grenadier-Regiment 146.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo jan 05, 2011 3:27 pm
Profiel WWW
IA010
Bericht 
Mooie aanvulling Wilco. Ik bedoelde inderdaad Souburg bij Vlissingen.

Denk overigens dat de Bree ernaast zat. Volgens mij waren er in totaal zes watervliegtuigen (vier operationeel, twee depot), waarvan er vier konden vertrekken op 14 mei. Maar enfin, het is maar een statistiek.

Ik vraag me overigens af of de mijnenloods in mei 1940 nog in gebruik was bij Veere. Volgens mij niet, maar ik zou het wel leuk vinden om hier te horen of dit alsnog wel zo was.

Het Rheinschutzflottille was al in de meidagen naar Nederland gekomen. In feite bestond het uit twee flotieljes kleine motorboten. Het was eind mei 1940 met de meeste Duitse troepen meegetrokken naar het zuiden.


wo jan 05, 2011 3:47 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik denk dat je gelijk hebt Allert.
In 1936 werd de mijnenloods in ieder geval nog als belangrijk genoeg ervaren. Maar of het inderdaad nog in gebruik was voor dat doel betwijfel ik ook. Volgens mij was het hele mijnengebeuren in die tijd voor die regio al geconcentreerd in Vlissingen. Ik kan me wel voorstellen, aangezien het vliegkamp nog wel in gebruik was, dat de mijnenloods in 'shape' werd gehouden voor noodgevallen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo jan 05, 2011 6:20 pm
Profiel WWW
IA010
Bericht 
Ik denk dat de mijnenloods in gebruik was voor opslag van torpedo's voor de MLD, Wilco. Maar ik heb er nog niets over kunnen vinden tot nu toe. Mijnen werden volgens mij in de sector in Vlissingen en aan het Haringvliet (Hellevoetsluis) opgeslagen. Vervelend is dat ik net dit deel van het Marinestaf stafwerk niet in copy heb. Anders had ik het direct even na kunnen kijken. Nu lijk ik vast te lopen, omdat ik geen informatie heb die het een of het ander ondersteunt.


wo jan 05, 2011 6:40 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik heb de vraag neergelegd op het DutchFleet forum, mogelijk dat daar iemand meer weet.
Vlissingen had inderdaad voor aanvang Wo2 al een mijnendienst.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo jan 05, 2011 7:29 pm
Profiel WWW
Mia
Bericht 
Heren, mag ik jullie allemaal hartelijk danken voor de moeite om deze gegevens (tot nu toe) door te geven. Ik wacht even verder af wat Wilco nog aan gegevens heeft. Er is dan wel degelijk een relatie met WO2 en dus input voor een entrie op OM. Dit mijnenmagazijn heeft me zo wie zo altijd al bezig gehouden, alleen al om die bijzondere aanlegsteiger te zien.
Een stille hoop dat men wel iets met dit monument gaat doen en het niet verder laat verpauperen zoals nu het geval is.


wo jan 05, 2011 8:11 pm
reinaart
Bericht 
Er zijn een aantal verwijzingen op het internet te vinden naar het bestaan van een Sperrwaffenkommando in Veere. Sperrwaffen zijn mijns inziens mijnen.

Groet,

Arjan


wo jan 05, 2011 11:48 pm
Mia
Bericht 
Bedankt voor de tip Arjan. Morgen eens verder zoeken.


do jan 06, 2011 12:01 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group