Het is nu di maart 19, 2024 8:37 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
The island 
Auteur Bericht
jan o
Bericht The island
In de aftermath van de operatie Market Garden ontstaat er de strijd ten westen van Arnhem. De amerikanen refereren eraan als 'de strijd om het eiland'. Het eiland omdat het gebied ingesloten is door de Waal en de Rijn. Na een inname van het gebied door het 82st en 101ste luchtlandingsdivisie proberen de Duitsers het gebied terug te winnen. Een bloedige en langdurig strijd is het gevolg. Het is een diffuus en warrig verloop, maar in de analen wordt eraan maar kort gerefereerd als: 'Een gruwelijke periode. We zaten 70 dagen vast in de modder. De verliezen waren gigantisch. We verloren hier meer mannen dan in Bastogne.' Op het eiland functioneerde de amerikanen als een bezettingseenheid in loopgraven, een beetje anders dan de glansrijke rol in Normandie en de Ardennen, waar van dag tot dag en van heg tot heg alles is beschreven. Dit mis ik een beetje in 'Het eiland' waar het gebied de ene keer in handen van de duitsers, dan andere keer in handen van de geallieerden is. Bijvoorbeeld de situatie van het gebied in Wamel, waar de duitsers 14 burgers ontvoerd en vermoord hebben, is mij niet geheel duidelijk. En tot waar in de betuwe lag de frontlijn tussen duitsers en geallieerden? Opheusden-dodewaard heb ik gehoord, dan zou 'het eiland' maar een klein doch zeer felbevochten gebied zijn.


zo jun 21, 2015 1:25 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Lennard

Geregistreerd:
do maart 26, 2015 9:29 pm
Berichten: 320
Woonplaats: Utrecht
Bericht Re: The island
Dag Jan,

Een uitgebreid stuk over Wamel staat op http://www.vanvameletotwamel.nl/inhoud/ ... e-fronten/ en daarnaast nog info op http://www.wamel.net/wameldoordetijd/Monument.html. Zo te lezen was de actie het afgeven van een signaal, onder het mom van een eerder vuurgevecht.

Als geboren Tielenaar valt het overigens mij eveneens op dat dit stukje 'niemandsland' wat verder weg van Arnhem/Nijmegen relatief zo slecht beschreven is, met name ten westen van Opheusden. Het warrige verloop zal in ieder geval niet bijgedragen hebben, ook niet voor de oorlogsverslaggevers. Wellicht deed het men destijds te veel denken aan de bloederige moddergevechten van de Eerste Wereldoorlog? Hoe dan ook had Normandië qua verbeelding inderdaad een meer glansrijke betekenis, letterlijk de eerste voeten aan wal. De slag van de Ardennen is naar mijn idee heroïsch geworden door het winterelement, de omsingeling van Bastogne en de timing als laatste grote tegenaanval van de Duitsers.
Overigens weet ik qua frontlinie wel nog toe te voegen dat de Duitsers wat langer in Tiel hebben gezeten, met de geallieerden aan de overkant van de Waal. Hier werd ik jaren later (eind jaren 90) nog herinnerd door de kogelinslagen in mijn voormalige basisschool.

Top tip tot slot: een bezoekje aan het kleine maar zeer verdienstelijke Betuws Oorlogsmuseum (http://nl.tracesofwar.com/museum/286/Be ... 4-1945.htm).

_________________
"Every soldier must know, before he goes into battle, how the little battle he is to fight fits into the larger picture, and how the success of his fighting will influence the battle as a whole." Field Marshal Bernard Law Montgomery


zo jun 21, 2015 4:07 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: The island
Lennard.

Wamel lag niet, als ik mij goed herinner, aan de kant van de Waal waar het "Manneneiland" gesitueerd was.

Dat lag aan de Tielse kant van de Waal.

De Waal was toen de frontlijn.

Misschien kan je als Tielenaar het boek van Victor Laurentius bemachtigen. De titel is "De Betuwe in stelling". Uitgave van Arend Datema Instituut, Kesteren. Osenvorenreeks 65.

Heb ik ooit gekocht bij de Evangelische Boekhandel De Fonteijn in Kesteren ( Stichting Evangelie-Lektuur, Molenstraat 8, Kinderdijk.)

Ook wordt in "De vergeten mannen van de Brigade Piron", auteur Guy Weber, over het "Eiland" geschreven.
Veel doden bij Opheusden.

Van H. Bollen en H. Jansen is bekend het boek "Het manneneiland. Kroniek van de gebeurtenissen in de Over-Betuwe van september 1944 tot juni 1945."


zo jun 21, 2015 9:18 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Lennard

Geregistreerd:
do maart 26, 2015 9:29 pm
Berichten: 320
Woonplaats: Utrecht
Bericht Re: The island
Dag Eisbein,

Ik had het bewust in 2 alinea's gesplitst, aangezien Jan zowel vroeg naar Wamel als The Island, maar wellicht was het niet duidelijk genoeg :wink: . Hoe dan ook: Wamel ligt inderdaad aan de andere kant van de Waal, echter mede door de pontverbinding heeft Wamel wel 'altijd' een sterke verbinding gehad met Tiel. De 14 burgers uit Wamel zijn ook uiteindelijk in Tiel omgebracht, waar de Duitsers gebivakkeerd waren.

Dank voor de tips overigens, zal het eens bekijken :) . De Over-Betuwe is echter wel echt een ander gebied, meer naar het oosten. Ik doelde meer op het westen van Opheusden (lees: Kesteren-Ochten-Tiel tot zeg Waardenburg/A2).

_________________
"Every soldier must know, before he goes into battle, how the little battle he is to fight fits into the larger picture, and how the success of his fighting will influence the battle as a whole." Field Marshal Bernard Law Montgomery


zo jun 21, 2015 10:07 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht Re: The island
Misschien is het boek "Ooievaar brengt zondvloed. De onderwaterzetting van de Betuwe december 1944 - maart 1945" van Ferdinand van Hemmen iets voor je?

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


wo jun 24, 2015 12:09 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group