Het is nu di maart 19, 2024 4:01 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Verkenning begin maart 1944 bij Kommerdijk vlakbij Gendt 
Auteur Bericht
maxbo3
Bericht Verkenning begin maart 1944 bij Kommerdijk vlakbij Gendt
Rond 4 maart 1945 zou er een verkenning zijn uitgevoerd vanuit Nijmegen met LCV's (waarschijnlijk DUKW's) over de Waal naar Gendt. Deze zijn geland in 2 golven(4 pelotons) nabij gehucht de Kommerdijk. Deze verkenning was nodig ivm de ophanden zuivering van de Over-Betuwe(Operatie Destroyer). Er hebben huis aan huis gevechten plaatsgevonden bij de Kommerdijk(gehucht bij Gendt). Ook zijn er Duitse krijgsgevangenen meegenomen naar Nijmegen voor ondervraging. Vele boeken gelezen maar dit verhaal is enkel opgetekend in het boek "Tussen 2 bruggen" van Wim Otemann.

vraag wie weet er meer van en wat voor type LCV's(landingsvaartuigen) waren dat?

Alvast dank
Max


wo okt 07, 2015 9:44 pm
maxbo3
Bericht Re: Verkenning begin maart 1944 bij Kommerdijk vlakbij Gendt
Het 16e t/m 19 peloton van de D-cie van Royal Scots Fusiliers kregen deze opdracht omdat de Royal Scots het front bij Haalderen bewaakten. Als je 4 pelotons moet overzetten in 2 golven en ook nog stroomopwaarts dan moet dat gemotoriseerd zijn geweest. Weasels lijkt me niet maar DUKW's lijkt me aannemelijker. Het kunnen ook andere typen zijn geweest.


wo okt 07, 2015 10:00 pm
reinaart
Bericht Re: Verkenning begin maart 1944 bij Kommerdijk vlakbij Gendt
Ik heb op internet niets kunnen vinden over deze actie. Ik kan alleen maar gissen of er amfibische voertuigen (Dukw of LVT II/LVT IV, laatstgenoemde 2 bekend onder verzamelnaam Buffaloes) of landingsvaartuigen (LCV(P) of LCA) zijn ingezet. Toevallig is er een mooie serie foto's (jou misschien al bekend ?) van de fotograaf George Silk die plaatjes gemaakt heeft van de evacuatie van Canadese soldaten uit ondergelopen dorpen in de buurt van Leuth. Foto's schijnen in februari 45 te zijn gemaakt. De getoonde amfibie voertuigen zijn overwegend van het type LVT II (het type zonder de laadklep). Voor de Dukw gold overigens dat ie eigenlijk alleen gebruikt werd in redelijk goed begaanbaar terrein d.w.z. niet te steile overgangen van water naar land en geen diepe blubber (waar ie in vast zou komen zitten). Foto's zijn hier te vinden:

http://images.google.com/hosted/life/b5 ... 161a4.html

Nog een link m.b.t. Leuth in 45 :

http://ernestharrison.weebly.com/pictures.html

Groet,

Arjan


do okt 08, 2015 11:57 pm
maxbo3
Bericht Re: Verkenning begin maart 1944 bij Kommerdijk vlakbij Gendt
Reinaart bedankt voor je antwoord. Dukw laat ik maar een beetje want het was na de onderwaterzettingen niet makkelijk om met een Dukw het Over-betuws landschap te doorkruisen. gezien het grote aantal Engelsen die zijn overgezet zal het wel een LCV of LCA zijn geweest.

Wie heeft daar mooie plaatjes van voor een WOII herinneringspaneel die in april 2016 onthuld gaat worden waarschijnlijk aan de Kommerdijk te Gendt.

alvast dank

Max


zo okt 18, 2015 12:09 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group