Het is nu di maart 19, 2024 8:08 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 
Schade/branden in Arnhem na Market Garden. 
Auteur Bericht
ErnstJan
Bericht Schade/branden in Arnhem na Market Garden.
Ik heb onlangs het boek 'De verschrikking van de nacht, ooggetuigen van de slag om Arnhem' geschreven door Tony Sheldon gelezen. Een erg prettig te lezen boek.

In het boek word op een paar keer aangehaald dat de Duitsers bewust pogingen om de grote branden in de binnenstad van Arnhem te blussen verhinderen. Brandweer en vrijwilligers werden tegengehouden.

Nou vroeg ik me af of dit puur op eigen initiatief gebeurde of dat hier meer een bepaalde gedachte achter zat.
Al snel na nadat de slag bij de brug opgehouden was, werden de inwoners van Arnhem gesommeerd om te vertrekken. (donderdag 21 september einde bij de brug, maandag 26 september 20 uur moesten de inwoners weg zijn). Is het bekend wanneer hier het besluit over genomen is en door wie? Wat was eigenlijk de precieze reden van de evacuatie? Arnhem nu frontgebied of was het ook een strafmaatregel van de Duitsers richting bevolking ivm hulp aan de airbornes? Mij lijkt het dan ook logisch dat het laten afbranden van huizen en gebouwen geen probleem is.


di okt 13, 2015 10:03 am
jw1985
Bericht Re: Schade/branden in Arnhem na Market Garden.
In het boek Te dicht bij de brug die voor anderen te ver was van Frits Berends wordt gesuggereerd dat de evacuatie inderdaad een straf was voor de bevolking omdat ze "te vriendelijk" waren geweest voor de paratroopers. Helaas wordt voor deze stelling geen bron gegeven in dit boek, dus of dit klopt is niet duidelijk.


do okt 15, 2015 6:52 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group