Het is nu di maart 19, 2024 11:49 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Unternehmen Seelöwe Panzerjäger 
Auteur Bericht
reinaart
Bericht Unternehmen Seelöwe Panzerjäger
Voor operatie Seelöwe moesten waar mogelijk wapensystemen ingezet worden met grote slagkracht. Dit betekende dat ook wapens ingezet zouden worden die nog niet eerder (bij Fall Gelb) waren gebruikt. Tot deze categorie hoorden de Flammpanzer van Pz.Abt.100 (F) en ook de nieuwe Nebelwerfer, die zes 15cm raketten konden afvuren. Verder zouden ook Sturmgeschütze en Panzerjäger (gemechaniseerd ant-tank geschut) worden ingezet, deze hadden bij de verovering van België en Frankrijk al wel in kleine aantallen aan de strijd deelgenomen. Ik wil me hierbij beperken tot de Panzerjäger ofwel de 4.7cm Pak Sfl (Selbstfahrlafette). Het betrof hier 4.7cm Tsjechisch anti-tank geschut op het onderstel van de Duitse Panzerkampfwagen I of de Franse Renault R 35. Dit kanon was effectiever dan het gebruikelijke 3.7cm Pak geschut van de Duitsers. Van de Panzerjäger op het Renault onderstel zijn mij geen foto's van Seelöwe oefeningen bekend, de verklaring is waarschijnlijk dat deze pas gereed waren toen Seelöwe feitelijk al afgeblazen was.

De 4.7cm Pak Sfl waren ingedeeld bij zelfstandige Panzerjäger Abteilungen. Bij de landingsoperatie zouden ze overigens wel in afzonderlijke compagnies en peletons worden opgedeeld (bij de eerste landingsgolf kreeg elke divisie 1 compagnie en elke Panzerjäger Abteilung 1 peleton toegewezen). De volgende foto's stammen overwegend van Pzjg.Abt. 521 en Pzjg.Abt. 670, de twee regimenten die ook in de strijd om Frankrijk serieus zijn ingezet (een aantal andere waren toen nog niet gereed voor inzet).

Aan de Panzerjäger Abteilungen waren Sdkfz.10 Halbketten toegevoegd, onder meer voor het trekken van munitietrailers :

Afbeelding

Een Sdkfz.10 van Pzjg.Abt. 521:

Afbeelding

De manschappen droegen het gebruikelijke zwarte Panzeruniform:

Afbeelding

Het embleem van 521 was een hertengewei met daarin een schild. Het gewei had verschillende kleuren die de verschillende compagnies aangaven (ben vergeten welke kleuren). Het embleem met misschien een rood gewei :

Afbeelding

Seelöwe oefeningen:


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Panzerjäger van Pzjg.Abt. 670 zijn te herkennen aan de namen van garnizoenssteden, hier "Linz":

Afbeelding

Haven Rotterdam, hier staat waarschijnlijk geen naam op het voertuig:

Afbeelding

Misschien ook Rotterdam:

Afbeelding

Frankrijk:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Onbekende Abteilung, deze zou bij Katwijk gemaakt zijn :

Afbeelding

Geheel onbekend (Abteilung/locatie):

Afbeelding
Afbeelding

Waarschijnlijk een voertuig van Pzjg.Abt 643 bij Le Havre:

Afbeelding



Arjan


zo nov 22, 2015 3:34 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Unternehmen Seelöwe Panzerjäger
Knappe reeks Arjan

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo nov 22, 2015 6:28 pm
Profiel
reinaart
Bericht Re: Unternehmen Seelöwe Panzerjäger
Nog wat plaatjes van Flammpanzer en Stugs. Flamingo van Pz.Abt. (F)100, 2 foto's te Oostende en 1 te Duinkerke :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stug Rotterdam:

Afbeelding

Onbekende locaties :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Arjan


wo jan 06, 2016 2:44 pm
reinaart
Bericht Re: Unternehmen Seelöwe Panzerjäger
Ik ben er intussen achtergekomen dat de tweede Stug foto in Calais genomen is. Deze foto met Cruiser A13 is ook in Calais genomen, misschien is er een link (zelfde oefening?).

Afbeelding

Ik heb ook nog deze foto gevonden waarop de achterzijde van een Stug te zien is. Opmerkelijk is dat het hier dezelfde locatie betreft als die van de eerste Flammpanzer foto, als mijn info klopt zou dat dan ook in Oostende moeten zijn (misschien zijn er mensen die dit kunnen bevestigen):

Afbeelding


Arjan


do jan 07, 2016 2:02 pm
reinaart
Bericht Re: Unternehmen Seelöwe Panzerjäger
Ik heb vandaag de laatste Stug foto in een fotoalbum van Sturmgeschütz Batterie 666 gevonden en het onderschrift vermeldt "Dünkirchen". Dit betekent ook dat alle drie de Flammpanzer foto's in Duinkerke gemaakt zijn. Een mooi album met een stel plaatjes uit België :

http://www.hl-barbara.de/index.php/die- ... tterie-666

Arjan


vr jan 08, 2016 3:20 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Unternehmen Seelöwe Panzerjäger
Bedankt voor het delen Arjan

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr jan 08, 2016 5:27 pm
Profiel
reinaart
Bericht Re: Unternehmen Seelöwe Panzerjäger
Naar aanleiding van Zottegem nog dit gevonden :

https://wereldoorlog2indevlaamseardenne ... -mei-1940/

Arjan


za jan 09, 2016 11:50 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group