Het is nu vr apr 19, 2024 5:41 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Slag om Arnhem : Lonsdale Force in N.H. Kerk te Oosterbeek 
Auteur Bericht
Danny Wennekes
Bericht Slag om Arnhem : Lonsdale Force in N.H. Kerk te Oosterbeek
Geachte lezers,

Dit najaar zal ik van start gaan met een nieuw modelbouwproject. Ieder modelbouwproject dat ik opstart (groot en klein) gaat gepaard met een voorbereidende fase waarin veel research wordt gedaan. Afhankelijk van de mate waarin er materiaal beschikbaar is, neem ik de beslissing of een idee gerealiseerd kan worden.

Het ligt in mijn bedoeling om een diorama te maken van de (gevechts)handelingen van de Londsale Force bij de N.H. Kerk in Oosterbeek. Dit zal een behoorlijk groot project worden, waarbij een groot deel van de kerk, de "voortuin", en een stukje van de hiervoor gelegen weg in schaal 1/35 zal worden nagebouwd. Als ik over voldoende referentiemateriaal kan beschikken, zal zelfs het interieur van de kerk aan bod komen. Het gehele diorama zal historisch correct en natuurgetrouw afgewerkt worden. Je zult begrijpen dat ik hiervoor heel, ja, heel erg veel referentiemateriaal nodig heb. Zonder dit referentiemateriaal is het onmogelijk om een realistische scene te recontrueren.

Concreet ben ik op zoek naar alle informatie, tekeningen, schetsen, verhalen, foto's en dergelijke die te maken hebben met de (gevechts)handelingen van de Lonsdale Force in en om de Kerk in Oosterbeek.

Wie kan me hierbij helpen ? Alles is meer dan welkom : Of het nou verhalen, tekeningen, schetsen, foto's, internetlinks, gegevens omtrent zaken die in het verleden rondom de kerk zijn opgegraven, of weet ik wat ...alles is bruikbaar. Zie het als een soort puzzlestukken die je me kunt geven, waarbij ik de puzzle in elkaar mag zetten.

Dus mocht je iets weten of iets in je bezit hebben dat nuttig kan zijn om dit project te realiseren, laat het me s.v.p. weten. Iedere hulp, hoe klein dan ook, wordt zeer op prijs gesteld.

Naar verwachting zal het project ruim een jaar in beslag nemen. Na voltooiing zal ik het (als er interesse voor is) belangeloos ter beschikking stellen aan een museum of een andere instantie die de herdenking aan de Slag om Arnhem levend kan houden.

Ik hoop dat jullie bij kunnen dragen aan de realisatie van dit project. Mocht je relevante informatie hebben, kun je het sturen naar :
staff_danny@armorama.com

Alvast bedankt voor de medewerking, hoe klein of hoe groot dan ook !


di sep 28, 2004 8:27 pm
Philip,ABRG
Bericht 
Zal wel eens kijken wat ik kan vinden, kom je naar de Stiwot dag?, hopelijk kan je dit musem wel vinden.haha


di sep 28, 2004 8:30 pm
Danny Wennekes
Bericht 
Citaat:
kom je naar de Stiwot dag?, hopelijk kan je dit musem wel vinden.haha


auw...die doet pijn :lol:


di sep 28, 2004 8:31 pm
IA002
Bericht 
rond de kerk zelf? ... richt je onderzoek dan o.a. op South Staffords en Artillery Regiment.... concrete info kan je vast vinden via het Geldersarchief te Arnhem... daar zit ook Geert Maassen, die was voorheen gemeentearchivaris van Renkum (slag om Arnhem is denk ik wel een van zijn specialiteit en hij zal je wel op weg kunnen helpen naar b.v. bouwtekeningen etc van de kerk...)
Ik zie Geert vrijdag weer, als ik het niet vergeet zal ik hem vragen of hij info heeft


di sep 28, 2004 9:57 pm
Danny Wennekes
Bericht 
Dat zou toppie zijn Piet !! Alvast bedankt.


di sep 28, 2004 10:43 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Hé Danny, als ik meer meer vrije tijd tot mijn beschikking heb zal ik eens even gaan kijken wat ik voor je kan betekenen...

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


wo sep 29, 2004 9:40 pm
Profiel WWW
Danny Wennekes
Bericht 
Update :

Buiten een paar (over het algemeen) bekende foto's en verhalen van de gebeurtenissen rondom de kerk en referentiemateriaal t.b.v. de juiste grondkleur is er tot op heden nog niet echt iets binnengekomen waardoor ik een beter beeld kan krijgen van de gebeurtenissen en de scene zoals deze waren in 1944.

Ik heb m'n hoop gevestigd op wat contacten die in het weekend nog wat activiteiten ontplooien die kunnen leiden tot nieuwe informatie, maar als dit op niets uitloopt, is het diorama gedoemd te stranden in de voorbereidingsfase......

Hierbij dan ook een herhaalde oproep : Mochten jullie nog beschikken over relevante informatie......vergeet me dan niet !


do sep 30, 2004 8:57 pm
David
Bericht 
Er staat nog een stuk originele kerkdeur in het museum in Oosterbeek als ik mij niet vergis.

Sorry maar meer weet ik ff zo snel niet... :?


do sep 30, 2004 9:02 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Ga naar de kerk, en kijk aldaar in het fotoboek. Meenemen zal niet mogen, maar misschien helpt het bij je beeldvorming. Misschien een idee, als je toch de tuin en weg meeneemt, om ook het huis van Ter Horst mee te nemen? Staat er toch naast...

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


do sep 30, 2004 9:03 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Ik weet dat het voor jouw wat lastiger hier te komen is, dan menigeen die in de buurt woont, maar zoals Jeroen al zei, het is zeker de moeite waard er eens naar toe te gaan. Je kunt dan ook het kerkje van binnen zien, en de omgeving eens even goed bespeuren. Zeker een aanrader!
Ze hebben daar zeker wel een paar hele interessante foto's en ander materiaal. In het Airborne Museum en het het archief van de Gemeente Renkum (waar Oosterbeek onder valt) kun je ook nog goed terecht. Kortom, en zijn wel degelijk een paar zeer goede bronnen die je eens aan zou kunnen boren. Daarnaast ben ik ook eens even in de boeken aan het kijken, wat ik voor je kan doen...
Wordt het trouwens een kerkje mét of zónder dak?

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


do sep 30, 2004 9:21 pm
Profiel WWW
Yorick
Bericht 
David schreef:
Er staat nog een stuk originele kerkdeur in het museum in Oosterbeek als ik mij niet vergis.

Sorry maar meer weet ik ff zo snel niet... :?


die deur is er inderdaad.
MAAR deze deur is niet van de slag zelf, die is NA de slag gebruikt tijdens opnames van 'Theirs is the Glory', hier stond de tekst op van de beroemde speech van Lonsdale, de acteur die hem naspeelde had deze deur voor zich liggen en las daar de speech zo van op!
(af en toe zul je hem in de film ook naar beneden zien kijken!)

het verhaal dat deze deur uit de slag stamt is dus onjuist!


do sep 30, 2004 10:22 pm
Danny Wennekes
Bericht 
Citaat:
Ik weet dat het voor jouw wat lastiger hier te komen is, dan menigeen die in de buurt woont


Dat valt wel mee....alleen al dit jaar ben ik er al drie keer geweest. Ik wist echter niet dat ze in de kerk zelf ook een fotoboek hadden...da's zeker een gouden tip voor tijdens m'n volgende bezoek

En het huis van Kate ter Horst meenemen....pfew dude.... het was al groot en met zo'n extra huis en alles wat daar zich om en in afspeelt.... groot groter grootst. Ik zal het echter eens serieus overwegen...het voegt wel een extra dimensie toe.

De deur en het verhaal erachter (en de scenes uit Theirs Is The Glory) zijn bekend. Daar heb ik inmiddels foto's van (van de deur). Hoewel deze tekst inderdaad niets met de echte gevechten te maken heeft, is de deur als zodanig best een aardig goed stuk referentie. Op basis hiervan ben ik redelijk in staat te bepalen hoe het houtwerk er in die dagen uitgezien moet hebben. Dus hoe onbelangrijk deze deur voor sommige mag lijken, hij is kenmerkend voor de details en puzzlestukjes die ik nou juist nodig heb om hier een goed diorama van te maken.

Als er iemand een schets / plattegrond op tafel kan toveren van hoe de situatie in september 1944 eruit zag rondom de kerk, zou je me dolgelukkig maken.

Onderstaande foto zal als basis dienen voor het diorama, maar op basis hiervan kan ik nog niet exact bepalen waar de bomen en struiken stonden, de weg liep en... de schuttersputten en -sleuven lagen...

Afbeelding

Bron : http://www.extraplan.demon.co.uk/PicChurchExterior.jpg

Ook laat deze foto niet veel zien van een eventuele muur rondom het terrein, zoals dat er nu staat.

Jullie zien hier wel dat echt alle details voor mij belangrijk zijn. Ik zie dat jullie je best doen om te helpen.... geloof me dat waardeer ik ten zeerste !!

Inmiddels ben ik al weer een dagje Oosterbeek aan het plannen...de bezoekjes aan het museum, de kerk en het gemeentearchief zullen hier deel van uitmaken !

Nogmaals bedankt voor jullie inzet tot zover !!


Laatst bijgewerkt door Danny Wennekes op di okt 05, 2004 9:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



do sep 30, 2004 10:48 pm
Philip,ABRG
Bericht 
Laat mar even weten wanneer je deze kant uitkomt, kunnen we even afspreken, als ik iets gevonden hebt, is makkelijker dan opsturen, ik heb zoal 5 ansichtkaarten waar ik kopietjes van kan maken
1 genomen van voor de slag vanaf de weg
1 genomen van voor de slag vanuit het weiland
1 genomen in 45/46 vanuit het weiland
1 genomen jaren 50 met de herdenkingcontainer er nog op
van af de linker zijde zonder kerk spits
1 genomen jaren 50 met de nieuwe kerkspits


do sep 30, 2004 11:45 pm
Danny Wennekes
Bericht 
Philip,

schitterend aanbod !! Dit soort dingen zijn voor mij als modelbouwer van onschatbare waarde. Ik zal je zeker laten weten wanneer ik die kant uit kom. Ik ben deze week lid geworden van de Vrienden van het AB museum. Zodra de lidmaatschapspas binnen is, prik ik een datum en zal ik contact met je opnemen.

Nogmaals bedankt voor dit schitterende aanbod !


vr okt 01, 2004 8:54 am
David
Bericht 
Het lijkt mij dat deze deur wel degelijk de slag heeft meegemaakt. Theirs is the glory is een jaar na de slag opgenomen en er was nog niets verbouwd aan de kerk, en het lijkt mij sterk dat ze een brok hout hebben meegenomen uit Engeland. Dat die deur is gebruikt om een speech op te zetten -wat mij bekend was- doet niets af aan het gegeven dat Danny zo kan bekijken welke materialen en kleuren hij kan gebruiken voor zijn diorama.


vr okt 01, 2004 11:43 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group