Het is nu di maart 19, 2024 12:48 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Operatie Portia 
Auteur Bericht
André Jans
Bericht Operatie Portia
Op 11 oktober 1944 werd bij Veenhuizen een Jedburgh team gedropt bestaande uit SGT Michels, Vd Veer, De Koning en Groenewout. Groenewout was een Belgische SAS soldaat en zou later in Friesland opereren voor de rest van de oorlog. Bij de Belgische SAS hete dit later ook operatie Friesland. Helaas kan ik daar verder weinig van vinden. Is er in Friesland nog iets over gepubliceerd?
De operaties Fabian en Gobbo zijn aardig goed beschreven in diverse publicaties maar van Portia is weinig te vinden.

André


vr nov 25, 2016 10:23 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Operatie Portia
Er worden op het net twee operaties gemixt nl: Gobbo en Portia.
Voor Portia
Citaat:
De tweede dropping bij Veenhuizen was wel succesvol. In de nacht van 9 op 10 oktober ’44 werd daar het 4-man sterke S.A.S. team “Portia” gedropt, samen met 15 aluminium containers met wapens en vier paketten17. De K.P.-Noord Drenthe had voor deze dropping de hulp ingeschakeld van Ab Assies, gestichtswachter Lubbert Berga uit Haulerwijk, de commandant van de
gestichtswacht en O.D. Nicolaas J. Duijster en 10 gestichtwachters.
De ondergrondse stond voor grote moeilijkheden omdat ze niet alleen de wapens snel moest verzamelen en verbergen, maar ook moesten patrouilles op zoek naar drie parachutisten die laag waren afgeworpen en daardoor niet op het afgesproken terrein terecht kwamen. Twee van hen, dat waren N.J. De Koning en W. Van der Veer, raakten tijdens de sprong gewond. Uiteindelijk zijn ze gevonden en met hun parachutes bij dhr. Duijster ondergebracht. Hij woonde met zijn gezin in de marechaussee kazerne aan de Hospitaallaan in Veenhuizen II in een gedeelte op de begane grond. Hier waren kantoren gesitueerd. Op de eerste verdieping lagen de slaapvertrekken voor de gestichtswachters. Het huis leende zich goed voor onderduikers. De para’s kwamen terecht in het rommelkamertje op de zolder. Ze moesten zich tijdens bureau-uren heel stil houden omdat een commandant van de gestichtswacht, die daar zijn kantoor had, niet erg werd vertrouwd. Voor alle zekerheid werd daarom besloten om de para’s naar andere adressen te brengen.
Team Portia: Twee Nederlanders Robert.C. Michels (alias Bob) en lt. W. Van der Veer, de Nederlandse Argentijn 1ste lt. Special Forces Niek J. De Koning en de Vlaming R.H.A. Groenewoud, een geroutineerde para die al 4 maal in vijandelijk gebied was afgesprongen. De genummerde containers waren ca. 2 meter lang en 60 cm in doorsnede en tussen 200 en 400 kg zwaar.

_________________
Ni dieu, ni maitre


za nov 26, 2016 9:27 am
Profiel
André Jans
Bericht Re: Operatie Portia
Dank je Jean. Dit had ik al maar het gaat er meer om waar Groenewout zat in Friesland. Naar ik meen ging Michels richting Groningen en v.d. Veer zien we later terug in Westerbork tijdens Amherst.


za nov 26, 2016 9:55 am
jw1985
Bericht Re: Operatie Portia
Op de website van het Korps Commandotroepen staat er iets over.

http://www.korpscommandotroepen.nl/stic ... 1944-1945/

Groenewoud en de Koning gingen per auto naar Friesland Om de Binnenlandse Strijdkrachten op te leiden.

‘Het succes dat de Friese BS hadden bij de bevrijding van hun provincie, is ongetwijfeld voor een groot deel te danken aan hun gedegen illegale opleiding door deze [De Koning] instructeur”, aldus een verklaring van de gewestelijke BS-commandant. De Koning had sinds medio oktober 1944 de wapen- en sabotage-instructie in Friesland op poten gezet.

Van De Koning is bekend dat hij onder een schuilnaam stond ingeschreven in het dorp Scarnegoutum. Aangezien Groenewoud met hem mee naar Friesland ging is het goed mogelijk dat hij bleef samenwerken met De Koning.


za nov 26, 2016 3:14 pm
jw1985
Bericht Re: Operatie Portia
Even een aanvulling:

Het Jedburgh Team van Michels, Vd Veer, De Koning en Groenewout opereerde onder de codenaam Dudley 4

Ik denk dat je dat al wist, maar zo niet dan zou ik daar ook even op zoeken.

Edit:

Codenaam van Groenewout was 'GREENWOOD'. Je verwacht het niet... :D


za nov 26, 2016 3:29 pm
jw1985
Bericht Re: Operatie Portia
jw1985 schreef:
Even een aanvulling:

Het Jedburgh Team van Michels, Vd Veer, De Koning en Groenewout opereerde onder de codenaam Dudley 4

Ik denk dat je dat al wist, maar zo niet dan zou ik daar ook even op zoeken.

Edit: Zie: http://www.nisa-intelligence.nl/PDF-bes ... G2foto.pdf

Codenaam van Groenewout was 'GREENWOOD'. Je verwacht het niet... :D


GROENEWOUT, R.H.A.: 19021125 – 1980; Belgian; SAS agent; instructor to resistance groups in
the northern provinces; 19441009/10280 (near Veenhuizen, Drente):
281 @ code name operation
DUDLEY 4; code name GREENWOOD.


za nov 26, 2016 3:32 pm
André Jans
Bericht Re: Operatie Portia
Dank je!


za nov 26, 2016 6:40 pm
André Jans
Bericht Re: Operatie Portia
Schijnbaar zat Groenewout in Makkum, Friesland. We zoeken verder.


zo nov 27, 2016 11:47 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Operatie Portia
SAS Adjudant Rudolphe Groenewout heeft een flinke weg afgelegd na zijn landing, ziehier de dorpen waar hij was per data.

Afbeelding

_________________
Ni dieu, ni maitre


do dec 01, 2016 5:06 pm
Profiel
André Jans
Bericht Re: Operatie Portia
Ja klopt. Hij is was erg actief. Heeft later ook de Bronzen Leeuw gehad van Nederland. Ik neem aan dat dat drukke 'reisschema' ook te maken had met zijn eigen veiligheid.


vr dec 02, 2016 6:13 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group