Het is nu vr maart 29, 2024 12:07 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Team SNAFU, Bastogne 
Auteur Bericht
htk
Bericht 
ach het lijkt me niet zo ingewikkeld ; de duitsers en jappen waren de bad guys en die deden alle slechte dingen en geallierden waren die good guys die NOOIT zulke dingen deden. Verbazingwekkend is echter wel hoelang dit soort sprookjes instand blijven


ma aug 16, 2010 11:06 am
Harro
Bericht 
De geallieerde oorlogsmisdaden zijn de afgelopen jaren tot in detail onderzocht en er is geen twijfel over dat zij niet enkel de "good guys" waren "die nooit zulke dingen deden". Echter (!!!) feit blijft dat het bij de (westelijke) geallieerden om incidenten ging. Er zat geen beleid van hogerhand achter en al helemaal geen systematische aanpak vanuit ideologie. Dat maakt het grote verschil tussen de oorlogsmisdaden van de (westelijke) geallieerden en de wandaden van de nazi's, en dat verklaart ook waarom het aantal slachtoffers van geallieerde oorlogsmisdaden slechts een fractie bedragen van de aantallen slachtoffers van het nazisme.


ma aug 16, 2010 1:05 pm
htk
Bericht 
Hallo harro

Heb laatst een boek gelezen over Monte Cassino (helaas nu titel vergeten) en daar is duidelijk aangegeven dat door de officieren het bevel is gegeven GEEN gevangenen te maken. Mijn punt is deze dat onze mening over de 2e wereld oorlog nog steeds voor een groot deel gekleurd is door de propaganda van toen.
Je kan denk ik ook niet zeggen dat niet nemen van gevangenen door de duitsers een beleidsmatig opgelegd gegeven is. Duidelijk is dat er een onderscheid gemaakt moet worden van gevechtshandelingen en niet gevechtshandelingen.
En ja harro .. de duitsers waren begonnen en dus ... fout


ma aug 16, 2010 2:34 pm
htk
Bericht 
oh ps geld voor paar voorbeelden uit boek Brothers in Battle van bill guarnere waarin hij aangaf duitsers die zich hadden overgegeven had neergeknald


ma aug 16, 2010 2:43 pm
Harro
Bericht 
Als je goed gelezen had wat ik schreef dan begreep je dat ik ook helemaal niet zeg dat de Duitsers specifiek beleid maakten van het niet maken van krijgsgevangenen. Ik stel dat bij de (westelijke) geallieerden achter het begaan van oorlogsmisdaden geen beleid van hogerhand zat en al helemaal geen systematische aanpak vanuit ideologie en dat dit het grote verschil maakt tussen de oorlogsmisdaden van de (westelijke) geallieerden en de wandaden van de nazi's. Je kan de incidenten waarbij geallieerde soldaten aan het Westfront betrokken waren op geen enkele manier vergelijken met de wandaden van de nazi's, die staan in geen verhouding. Uiteraard is iedere oorlogsmisdaad er eentje en iedere oorlogsmisdaad is een wandaad. Maar all in all waren de westelijke geallieerden, ondanks die incidenten, inderdaad de "goodguys" en de nazi's de "badguys".


ma aug 16, 2010 10:26 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group