Het is nu vr maart 29, 2024 1:03 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Doel DAK Russissche olievelden? 
Auteur Bericht
jj-mcblaze
Bericht 
Hoi,

Natuurlijk is er dan ook de volgende vraag.

Als Rommel pertinent de opdracht kreeg om de haven in Duits/Italiaanse handen te houden, warom kreeg hij dan een korps mee??

Regards


di apr 03, 2007 5:12 pm
Harro
Bericht 
Verklaar je nader?


di apr 03, 2007 5:59 pm
jj-mcblaze
Bericht 
Als het echt alleen ging om het houden van een havengebied had er eventueel een kleiner(e) eenheid kunnen staan. Misschien was het hele gebied wel te houden met een versterkte divisie eventueel aangevuld met Italiaans marine personeel.

Als dus Rommel de opdracht kreeg rond dat havengebied te blijven liggen en het open te houden als 'base of operations' voor het mediterane gebied zonder verdere enige offensieve orders in de richting van egypte/syrië/oliegebieden te hebben meegekregen, waarom is er dan een korps gestuurd wat uiteindelijk is opgevoerd tot een H.Gr? (eerlijk is eerlijk, ik weet niet 100% zeker of er géén offensieve orders meegegeven zijn)

Verduidelijkt dit mijn 'vraag'? zoniet dan formuleer ik hem opnieuw als ik meer tijd heb.

Regards.


di apr 03, 2007 6:08 pm
Harro
Bericht 
Tsja, wat is een "Korps". Zo groot was het niet maar omdat het nu eenmaal meer dan één divisie was krijg je de benaming "Korps". Die uiteindelijke groep naar een Heeresgruppe was het gevolg van een wapenwedloop met de Britten die ook enorm opbouwden. Offensieve orders waren er niet. Het was zelfs zo dat Rommel - die direct na de landing van de eerste troepen de aanval op de Britten opende, daarmee tegen zijn orders inging.


di apr 03, 2007 6:19 pm
ik ben Michiel
Bericht 
Bedoel je dan dat de Duitsers als doel hadden de haven van Tobruk te verdedigen?


di apr 03, 2007 6:56 pm
jj-mcblaze
Bericht 
ik ben Michiel schreef:
Bedoel je dan dat de Duitsers als doel hadden de haven van Tobruk te verdedigen?


Precies.

Zover mij bekend was dat het eerste en enige doel waarvoor het DAK was opgericht.


di apr 03, 2007 7:16 pm
ik ben Michiel
Bericht 
Tobruk had voor de Italiaanse marine niet zoveel waarde. Het was alleen een bevoorradingshaven die belangrijk is om de fronttroepen te bevoorraden. Tripoli zou een veel zwaardere slag geweest zijn.


di apr 03, 2007 7:21 pm
jj-mcblaze
Bericht 
Daar zit zeker iets in. dat was echter niet direct mijn vraag.

"Waarom een korps als het operatietheater zo beperkt is?" de vraag is in die strekking.


di apr 03, 2007 7:25 pm
ik ben Michiel
Bericht 
Waarom zou je een haven verdedigen die 1 al is veroverd door je vijand en 2 als je kunt bevoorraad worden langs tripoli. Ik denk niet dat het de Duitsers puur en alleen om Tobruk ging. Het ging ze er vooral om om de Italianen een riem onder het hart te steken en er voor te zorgen dat de As al niet meteen uit Afrika werd geworpen.


di apr 03, 2007 7:30 pm
Harro
Bericht 
Nogmaals: wat is een "Korps". In dit geval was dat in eerste opzet met één hele en één halve pantserdivie echt niet zoveel.


di apr 03, 2007 7:40 pm
ik ben Michiel
Bericht 
Je gaat dan toch niet zoveel troepen inzetten om je vast te bijten op 1 stad?


di apr 03, 2007 8:22 pm
Harro
Bericht 
Nee, maar dat was hun opdracht ook niet. Maar daarmee is ook niet gezegd dat ze een offensieve opdracht hadden.


di apr 03, 2007 8:26 pm
ik ben Michiel
Bericht 
Mocht Rommel dan handelen naar eigen inzicht?


di apr 03, 2007 8:37 pm
Partizaan
Bericht 
Ik denk dat Rommel handelde naar eigens inzichten.
En hij is meerdere malen ingegaan tegen bevelen, wie zou hem het hem kwalijk nemen met zo'n populariteit?


di apr 03, 2007 8:40 pm
Harro
Bericht 
Rommel handelde idd. naar eigen inzicht. Meteen vanaf het begin al. Dat hij direct na de landing al aanviel zonder zelfs te wachten tot zijn troepenmacht compleet was, was al tegen de zin van de Duitse staf.


di apr 03, 2007 8:46 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group