Het is nu di apr 23, 2024 9:31 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Spanje en Hitler 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Ik vond het al zo raar. En inderdaad, wie Gibraltar heeft beheerst de toegang tot de Middellandse zee. Op dat stukje zijn ook veel U-Boten tot zinken gebracht.

Ironclad


do jan 20, 2005 10:28 pm
Profiel
Joel
Bericht 
Citaat:
Misschien dat hij dankzij zijn boerenverstand eerst de kat uit de boom wou kijken en vervolgens vond dat het voorzichtiger was neutraal te blijven ?


Volgens mij heb ik idd wel eens gelezen of gehoord dat dit de reden was waarom Franco niet meedeed.


do jan 20, 2005 10:39 pm
druidebaron
Bericht 
Citaat:

dan kunnen we concluderen dat Spanje meer een blok aan het been van Hitler zou geweest zijn


dit slaat volgens mij nergens op...


En als Hitler geen interesse in Afrika had, wat deed Rommel daar dan?
Ja, Mussolini helpen niet al zijn troepen te verliezen.


Het eerste slaat zeker wel ergens op Spanje had economisch en militair niks toe te voegen. Zoals al vaker gezegd, het zou de Atlantik wall alleen maar verlengen. Wat zou de uiteindelijke bijdrage zijn van Spanje behalve Gibraltar? Spanje zou met andere woorden, vergelijkbaar met Italie zijn alleen dan nog veel zwakker. Italie had dan tenminste nog een behoorlijke vloot (maar was te bang om 'm te gebruiken en daardoor ook kwijt geraakt).

Dat Hitler geen belanstelling toonde voor Afrika blijkt wel uit de omvang van het leger daar. Het Afrika corps was maar een beperkt leger (iets meer dan 100.000 man ?). De beste optie was strategisch gezien inderdaad misschien de Middelandse zee afsluiten via de verovering van Gibraltar, Suezkanaal innemen en eventueel doorstoten naar het Midden Oosten, maar dit is iets dat bij Hitler niet zou zijn opgekomen. Hitler wilde het oosten, 'der Russ', 'lebensraum'.

Binnen deze strategie zou Spanje, zoals als eerder gezegd is, een verlenging van het front betekenen. En omdat het economisch en militair weinig had bij te dragen, zou Spanje inderdaad een blok aan het been van Duitsland zijn geweest (zoals Italie was, vooral na de uitschakeling van de Italiaanse vloot en nadat het eigenhandig Griekenland aanviel).

Uiteindelijk had Hitler er dus baat bij dat Franco neutraal bleef. Franco bleef dat ook omdat Spanje een land was dat in puin lag na een burgeroorlog en weinig te bieden had. Verder was Franco nog druk bezig om een hoop van zijn tegenstanders uit de weg te ruimen. Een land dat nauwelijks klaar was voor een nieuwe oorlog. Franco gebruikte dus inderdaad zijn boeren verstand. Overigens, voor de volledigheid: Duitse onderzeeboten mochten in beperkte mate gebruik maken van Spaanse havens. En, aan Duitse kant zijn 4500 Spaanse soldaten gevallen, aan geallieerde kant 7500 (bron: http://www.secondworldwar.co.uk/casualty.html).


vr jan 21, 2005 4:40 am
geert
Bericht 
voor de duidelijkheid: ik schreef NIET: " dit slaat volgens mij nergens op,...." dit schreef degene na mij. :wink:


vr jan 21, 2005 11:11 am
leandro
Bericht 
En wat denken jullie wat er met Spanje gebeurde na de overgave van Duitsland?


vr jan 21, 2005 6:51 pm
JAP
Bericht 
Spanje was op zich geen interessant item voor Hitler. Als oefenterrein was het erg hanidg voor zijn condor legion maar voor de rest moest hij er erg weinig van hebben.

Franco heeft Hitler min of meer gebruikt om de burgeroorlog te kunnen winnen en had daarna wel andere dingen aan zijn hoofd dan actieve deelname aan een europse oorlog.

Spanej was verlamd, lag in puin en een groot deel van de bevolking was weggevaagd. Dit was tevens ook reden genoeg voor Hitler om hier maar niks me te doen. Dit zou hem meer kosten dan opleveren.

Het spaanse leger was er ook nog eens net zo desastreus aan toe als de Italiaanse, hongaarse, bulgaarse en roemeense legers.


za jan 22, 2005 8:15 pm
leandro
Bericht 
Je kunt gelijk hebben,maar toch hebben de Spanjaarden een andere mentaliteit .Zij zullen weerstand bieden tot het laatste,zoniet worden ze allemaal neergeschoten.Franco was aan de macht en geen democratische regering


za jan 22, 2005 8:29 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
leandro schreef:
Je kunt gelijk hebben,maar toch hebben de Spanjaarden een andere mentaliteit .Zij zullen weerstand bieden tot het laatste,zoniet worden ze allemaal neergeschoten.Franco was aan de macht en geen democratische regering


Je bedoelt daarmee toch niet dat Italië, Bulgarije of Roemenië wel democratische landen waren? Want dat klopt helemaal niet. Mussolini was een dictator, net als Antonescu van Roemenië.

Ik denk niet dat de mentaliteit van de soldaten veel te maken heeft met de angst voor een dictator, maar veeleer met het geloof dat ze vechten voor iets dat waard is om voor te vechten.

En allemaal neergeschoten worden? Waar haal je dat? Als het Spaanse leger had meegevochten en zich zou hebben overgeven, was het gedaan met het regime van Franco.

Kvind dit een nogal rare redenering.

Gerd


za jan 22, 2005 9:04 pm
Profiel
leandro
Bericht 
Neen je begrijpt me verkeerd.Spanjaarden zijn fanatiek waarom zeggen ze dat de Spanjaarden eentrots en vurige volk zijn.De spanjaarde zouden zich met alle middelen verdedigen die het had ook al moest het zich snel overgeven.Zo bedoel ik het ongeveer


za jan 22, 2005 9:52 pm
Frank
Bericht 
Mensen vergeten jullie niet het belang van de Spaanse havens en vliegvelden voor de Kriegsmarine ?

GB had het bepaald niet leuk gevonden als Spanje de Duitse kant had gekozen, omdat konvooien naar Gribraltar en Midellands Zeegebied nagenoeg onmogelijk had gemaakt.

Atlantikwall verlengen was geen onderdeel van een dergelijke beslissing, omdat beneden Bretagne de Atlantikwall alleen een propaganda muur was en ook niet meer dan dat.

Duitsland heeft meerdere malen geprobeerd Spanje aan haar zijde te krijgen net zoals de Turken.


za jan 22, 2005 10:34 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Gibraltar zou onhoudbaar zijn en de Middellandse Zee kon worden afgesloten, mee eens.
Maar zou dit voor de Kriegsmarine een groot voordeel zijn? De belangrijkste konvooiroutes lagen Noordelijker in de Atlantische Oceaan dus de Spaanse havens lagen daar niet gunstiger voor. En waarvoor vliegvelden? Alles wat ze vanuit Spanje zouden willen doen kon ook al vanuit Frankrijk toch?

Ironclad


zo jan 23, 2005 2:38 pm
Profiel
geert
Bericht 
en probeer in Spanje of Portugal maar eens een geallieerde landing af te slaan.


zo jan 23, 2005 3:16 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Een landing in Spanje zou niet logisch zijn. Daar hadden de Geallieerden dan ook de bevolking tegen zich (ze landen in vijandelijk gebied, in Frankrijk of Noorwegen konden ze nog op de steun van de bevolking rekenen).

En het zou natuurlijk nog een gigantisch eind naar Berlijn zijn.

Ironclad


zo jan 23, 2005 4:56 pm
Profiel
geert
Bericht 
ik bedoelde dat int geval Duitsland Spanje had bezet


zo jan 23, 2005 5:30 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Sorry, verkeerd begrepen. Maar dan lijkt het me nog onwaarschijnlijk. Ze waren dan wel erg ver van Duitsland.
En ze moesten de Pyreneeën nog over zien te komen, waar de Duitsers best wel eens een linie'tje zouden kunnen hebben opgezet.

Ironclad


zo jan 23, 2005 6:12 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group