Het is nu di apr 23, 2024 10:59 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Uitbraak 6e leger Stalingrad 
Auteur Bericht
dvdhoven
Bericht 
Joel schreef:
Paulus is na de oorlog Sovjet-burger geworden en heeft in een adviserende rol gespeeld in de Sovjet militaire politiek.
Manstein, is naar mijn weten door Hitler ontslagen en heeft na Hitlers dood z'n diensten aageboden aan de regering-Dönitz


Dat Von Paulus Sovjet burger is geworden, lees ik niet in Antony Beevor's Stalingrad.
Hij beweert dat Von Paulus door de Sovjets gevangen is gehouden in een villa tot de herfst 1953. Toen is hij vrijgelaten en is in Dresden gaan wonen. Daar is hij in 1957 na een smartelijk ziekbed gestorven.
Hij is in Baden-Baden begraven naast zijn vrouw, die in 1947 was gestorven. Von Paulus heeft zijn vrouw dus nooit meer gezien.

Veldmaarschalk von Manstein is samen met Veldmaarschalk von Kleist op 31 maart 1944 door Hitler op non-actief gezet.
Von Manstein is nog gepolst door de officieren van de 20 juli 1944, maar hij weigerde met de uitspraak: "Pruisische officieren muiten niet"


ma jul 26, 2004 6:36 pm
Joel
Bericht 
dvdhoven schreef:
Joel schreef:
Paulus is na de oorlog Sovjet-burger geworden en heeft in een adviserende rol gespeeld in de Sovjet militaire politiek.
Manstein, is naar mijn weten door Hitler ontslagen en heeft na Hitlers dood z'n diensten aageboden aan de regering-Dönitz


Dat Von Paulus Sovjet burger is geworden, lees ik niet in Antony Beevor's Stalingrad.
Hij beweert dat Von Paulus door de Sovjets gevangen is gehouden in een villa tot de herfst 1953. Toen is hij vrijgelaten en is in Dresden gaan wonen. Daar is hij in 1957 na een smartelijk ziekbed gestorven.
Hij is in Baden-Baden begraven naast zijn vrouw, die in 1947 was gestorven. Von Paulus heeft zijn vrouw dus nooit meer gezien.


Je zou best gelijk kunnen hebben. De info die ik gaf over Paulus heb ik gehoord in een documenatire op Discovery en komt dus niet uit een boek. Ik kan je alleen niet meer zeggen welke docu het was en/of wie de maker was.


di jul 27, 2004 8:50 am
Einstein
Bericht 
Iets meer info omtrent Friedrich von Paulus, vooral de laatste alineas zijn in deze discussie interessant:

De Duitse generaal Friedrich W.E. von Paulus werd in 1890 in Breitenau (Hessen) geboren. In 1909 behaalde Friedrich von Paulus zijn diploma aan het gymnasium in Kassel.
Na een aantal maanden rechten te hebben gestudeerd in Marburg besloot Von Paulus tot een loopbaan als militair. Friedrich von Paulus werd ingedeeld bij een infanterieregiment in Rastatt (Baden).

Tijdens de Eerste Wereldoorlog was Friedrich von Paulus aan het westelijke front actief. Hij werd onderscheiden met het "IJzeren kruis".
In de jaren twintig was Friedrich von Paulus in verschillende plaatsen gelegerd: Konstanz, Berlijn, Kassel en Stuttgart.

In 1935 werd Friedrich von Paulus de opvolger van Heinz Guderian op het stafbureau van de "Kraftfahrttruppen" in Berlijn. Deze staf had de opdracht van Adolf Hitler om de pantsereenheden zo snel mogelijk uit te breiden.
Drie jaar later kreeg Von Paulus het bevel over een pantserdivisie in Berlijn. Een jaar later is hij betrokken bij de verovering van Polen.

Friedrich von Paulus kreeg in 1942 het bevel over het 6e legerkorps. Met dit leger zette hij de aanval in op Stalingrad. Na drie maanden felle strijd was hij er echter niet in geslaagd om de stad geheel te veroveren. Ondertussen werd Stalingrad door de Russen omsingeld en Von Paulus vroeg aan Adolf Hitler toestemming tot een uitbraakpoging. Hitler wilde echter van geen wijken weten.
Uiteindelijk werd Friedrich von Paulus gedwongen zich aan de Russen over te geven.

! in deze discussie => von Manstein heeft Paulus wel degelijk bevolen uit te breken maar Paulus heeft dit geweigerd wegens de verregaande uitputting van zijn manschappen. Het is dus niet alleen zo dat ze gewacht hebben op de redding die niet is gekomen.

Friedrich von Paulus verbleef tot 1953 in Russische gevangenschap. Na zijn vrijlating vestigde hij zich in Dresden in de DDR, waar hij inspecteur van politie is geworden en waar hij op 1 februari 1957 overleed aan de gevolgen van kanker.
In 1960 verschenen zijn memoires onder de titel "Ich stehe hier auf Befehl!".


Overigens was von Paulus ook bij leven al omstreden, hij werd pas laat een anti-nazi, heeft weinig tot niets ondernomen tegen Hitler's strategieen en werd ook door zijn manschappen als 'te meegaand' gezien.

Side point: Overigens is de naam 'Paulus' en niet, zoals vaak wordt gedacht, 'von Paulus'. Deze 'von' is later abusievelijk toegevoegd omdat de meeste hoge duitse officieren van adelijke komaf waren en 'von' in de naam voerden.


ma aug 02, 2004 10:38 am
Harro
Bericht 
Joel schreef:
Paulus is na de oorlog Sovjet-burger geworden en heeft in een adviserende rol gespeeld in de Sovjet militaire politiek.

Een knap staaltje sovjet propaganda. Friedrich Paulus was in werkelijkheid een krijgsgevangene en stond onder huisarrest. Pas in november 1953 lieten ze hem vrij, hoewel dat relatief was: hij mocht niet naar zijn familie in West-Duitsland (waar zijn vrouw al in 1949 stierf). Hij ging in Dresden wonen maar werd al snel ernstig ziek en stief of 1 februari 1957.


zo nov 14, 2004 5:44 pm
IA002
Bericht 
Citaat:
Had von Paulus deze beslissing durven nemen, tegen de wil van Hitler in?


nee, maar daar had hij ook de middelen niet meer voor als hij dat niet binnen enkele dagen na het begin van de omsingeling zou hebben gedaan...
Overigens heb ik zelf sterk het idee dat v Paulus onder druk stond van Schmidt

Citaat:
En hoe zou Hitler hebben gereageerd als von Paulus inderdaad zo'n uitbraak had ondernomen?


Laat je fantasie eens gaan, maar ik denk zelf dat hij simpelweg zou zijn vervangen, en wegens hoogverraad zou zijn geexecuteerd


zo nov 14, 2004 9:31 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... php?t=2210

Ik plaats hier bovenstaand topic bij: had een eventuele uitbraak van het zesde leger wel een kans gehad?

Gerd


ma dec 27, 2004 3:13 pm
Profiel
schinkel1813
Bericht 
Gerd schreef:
t=2210

Ik plaats hier bovenstaand topic bij: had een eventuele uitbraak van het zesde leger wel een kans gehad?

Gerd


Een omsingeling is in het begin stadium het zwakst, dus het 6e leger had misschien een kans gehad bij een zeer vroege uitbraak. Had het SS-Panzercorps( Leibstandarte, Das Reich en Totenkopf) onder Hausser een kans gehad om Stalingrad te bereiken, als deze eerder uit Frankrijk naar het oostfront was gestuurd? Ook al waren deze eenheden nog niet 100% gevechtsbereid, ze waren gereorganiseerd in Panzerdivisies, had het misschein toch wel een invloed geweest op het verloop van de slag bij Stalingrad. Er zijn al zoveel discussies gevoerd over deze vraag, maar het blijft interessant.


za mei 12, 2007 9:36 pm
Partizaan
Bericht 
marc schreef:
Er is ook een leger uit gestuurt om Stalingrad te bevrijden maar deze is tot een paar km voor de stad gestrand, het 6de leger scheen de Duitse tanks gehoord te hebben die hen wilde bevrijden.


Een veteraan van dat panzerkorps zei in een docu (ik ben de naam vergeten, maar het zou wel kunnen dat het 'de geschiedenis van de Waffen-SS' op canvas was) dat hij gehoord had dat dat leger al bij het uitladen grotendeels in puin was geschoten. Verder repliceerde hij dat hij op zijn 3 vingers als frontsoldaat, frontofficier en tankofficier niet kon geloven dat dat leger dan nog 300 km door sneeuw en ijs zou oprukken om Stalingrad te ontzetten.

Dan rest ons ook nog de vraag waar het 6de leger met een mogelijke uitbraak naartoe zou gaan.
De bevroren steppes rondom de stad waren geen optie. Dan konden ze beter in de relatieve veiligheid en beschutting van Stalingrad zelf blijven. Hopend, biddend en....wachtend op hulp die nooit zou komen.


ma mei 14, 2007 9:41 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group