Het is nu do maart 28, 2024 11:13 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 
Plan Duits offensief Zeeland Noord-Brabant 
Auteur Bericht
Frank
Bericht Plan Duits offensief Zeeland Noord-Brabant
Momenteel ben ik bezig met een beschrijving van de Irene Birgade gedurende WO II en daarbij wordt het volgende beschreven:

Het samentrekken van Duitse troepen in Noord-Brabant en Schouwen voor een offensief in een Noord-Zuid richting langs de Maas en vanuit Schouwen op Walcheren. Dit offensief zou van start gaan nadat het Ardennenoffensief succesvol zou verlopen voor Duitsland en als ondersteuning diennen voor de verovering van Antwerpen.

Nu is mijn vraag hoe serieus dit plan was en of het samentrekken en voorbereiden van dit offensief(je) serieus is uitgevoerd. Dit omdat ik hiervan namelijk nog nooit gehoord heb.


Even een aanvulling mbt de situatie op Schouwen:
Op 28 dec werden berichten ontvangen dat de Duitsers 4000 man hadden samengetrokken, waarvan 1500 in de nacht van 27 op 28 december aangekomen. Door deze berichten werden de aanwezige troepen op Noord-Walcheren (Gevechtsgroep II) versterkt met antitank geschut van Gevechtsgroep III en de Verk Afd. en de gehele Gevechtsgroep I naar Noord-Walcheren verplaatst.


wo jun 29, 2005 2:31 pm
woazigejohan
Bericht 
Hetgeen wat mij te binnen schiet is de slag om het Kapelse Veer. Heb hier ooit een docu over gezien op tv, maar kan nu zo geen info vinden.


wo jun 29, 2005 5:27 pm
IA002
Bericht 
Van Schouwen is mij niets bekend, maar ik heb diverse gegevens mbt het offensief en dan kom je automatisch bij het Kapelse Veer uit...(id een heel goed boek over verschenen)
In de stukken wordt gesproken over Fall Frosch wat volgens mij de verkenningsoperaties zijn die weken hebben geduurt en het hele noordelijke front betrof tussen Dordrecht en Arnhem.
De uiteindelijke operatie wordt omschreven als Fall Braun en had betrekking op de inzet van 711, 712, 2 en 6 Fsj Divisie, maar een groot aantal eenheden werd vlak voor de operatie verplaatst nar elders zodat de aanvalsstrekte sterk werd afgezwakt.
De 6e en 2e Fsj Divisie waren in opleiding. Opmerkelijk is dat de Pz.Jag Abt van één van de twee Inf Divisies, uitgerust met Hetzers omstreeks half December van Milau naar Gorichem is gestuurt. Daarnaast kwamen er diverse kleinere eenheden die al in de omgeving lagen onder bevel van de genoemde Divisies.
Het offensief begon niet geljk met het Ardennenoffensief, wel werden er meer Stoss- en Spähtrupp activiteiten met name rond het Kapelle veer. Ik heb geen gegevens van 1945 maar ik vermoed dat de aanval rond 1 januari 45 moest plaats vinden (begon de operatie van de zuidelijke flank - Nordwind - ook toen nie - zou mij niets verbazen dat die gezamelijk moesten worden ingezet)


di jul 05, 2005 6:53 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
In die periode was de Prinses Irene Brigade en de Nederlandse Overheid naarstig op zoek om zelf een operatie te beginnen. Men wilde laten zien dat het Nederlandse leger ook in staat was om zelf deel aan de bevrijding te nemen en wel in de frontlinie.
Ik heb dit verhaal altijd gezien als een pure propagandastunt om een excuus te hebben om aan te vallen. Het was bekend dat de Geallieerden het front in NEderland na Market Garden en Zeeland tot rust wilden laten komen in voorbereiding op de oversteek van de Rijn in Duitsland. De Nederlandse Legerleiding en zeker de Prinses Irene Brigade wilden duidelijk iets anders.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jul 05, 2005 8:37 pm
Profiel WWW
Kees5
Bericht 
De aanval ( Fall Braun) is er nooit gekomen. Begin januari '45 werd Fall Braun afgelast. Vnl om toen al duidelijk was dat het Ardennenoffensief mislukt was. Kans van slagen zouden ze toch niet hebben gehad want de 88 Armeekorps, die Fall Braun moest uitvoeren, was zoals door Pietje reeds vermeld, kaal geplukt.
In het boek "Bevrijding van Nederland , Oorlog op de flank " van Klep en Schoenmaker staan de gevechten rond de Kapelsche Veer goed beschreven.


wo jul 06, 2005 10:36 am
A.C.E. van T.
Bericht Re: Plan Duits offensief Zeeland Noord-Brabant
Frank schreef:
Momenteel ben ik bezig met een beschrijving van de Irene Birgade gedurende WO II en daarbij wordt het volgende beschreven:

Het samentrekken van Duitse troepen in Noord-Brabant en Schouwen voor een offensief in een Noord-Zuid richting langs de Maas en vanuit Schouwen op Walcheren. Dit offensief zou van start gaan nadat het Ardennenoffensief succesvol zou verlopen voor Duitsland en als ondersteuning diennen voor de verovering van Antwerpen.

Nu is mijn vraag hoe serieus dit plan was en of het samentrekken en voorbereiden van dit offensief(je) serieus is uitgevoerd. Dit omdat ik hiervan namelijk nog nooit gehoord heb.


Even een aanvulling mbt de situatie op Schouwen:
Op 28 dec werden berichten ontvangen dat de Duitsers 4000 man hadden samengetrokken, waarvan 1500 in de nacht van 27 op 28 december aangekomen. Door deze berichten werden de aanwezige troepen op Noord-Walcheren (Gevechtsgroep II) versterkt met antitank geschut van Gevechtsgroep III en de Verk Afd. en de gehele Gevechtsgroep I naar Noord-Walcheren verplaatst.



Ja,nadat von der Heydte zijn eikenloof in Bergen op Zom gekregen had werd hij overgeplaatst om zijn aandeel in het ardennen-offensief voor te bereiden.
Hij gaf het bevel over aan zij Adjudant,echter wat ik uit de berichten heb begrepen,kreeg daarna Lt.Col.Dreyer v/h F/E.u.A.Regiment het bevel over de groep.Dit houd denk ik dus in 1/FJR2 , FJR6 en F/E.u.A.Rgt Hermann Goering.
Zijn hoofdkwartier zat eind okt,begin november in een boerderij in N-Vossemeer.
Ik heb een boek van een zekere J.van Geel thans wonende in Rossendaal,die op de boerderij in en uit liep,omdat hij daar moest werken.
Hij spreekt erover dat die kommandant hele dagen alleen op een kamer zat met kaarten en dat hem nu de taak was toebedeeld om Antwerpen terug te veroveren.
Ook is er sprake van dat 'snachts para verkleed als burgers v/a N-Vossemeer over de eendracht met bootjes via naar ik aanneem De Oosterschelde op verkenning gingen en daarna weer terugkwamen met info.
Dit heeft volgens mij alleen maar nut als je ver achter het front en daarmee bedoel ik kms gaat om niet op te vallen.
In dit gebied waren ontzetten veel vluchtelingen zonder papieren er is vee l bos,hei,water,innudaties,polders,sloten,dijken en rond die tijd begonnen de duitsers ook de V1's en V2's richting Antwerpen te schieten.
Ik lees er altijd weing over maar de Geallieerden konden eigenlijk al bij Antwerpen niet meer verder op trekken,vanwege gebrek aan manschappen,materieel en brandstof.Zeker toen Market Garden eraan kwam.
Daardoor ontstond zelf een bizarre situatie bij Antwerpen.
De zgn tramoorlog.
Burgers en bv Canadezen reden v/u Antwerpen-Centrum naar het front,waar de Candazen uitstapten en daarna stopte de tram aan de duitse zijde v/h front waar er dan duitse soldaten opstapten die afgelost waren.de burgers gingen dan naar hun werk en na het werk werd dit weer tegenovergesteld herhaald.
Bij Woensdrecht moest op eengegeven moment alles naar het front vanwege de verliezen.
Koks,mensen v/d inlichtingendienst noem het maar op.
Ooit in een grijs verleden een schot gelost en met een slok rum op naar voren.
Alles onderwater tot borsthoogte en alleen kleine dijkjes waar net een brencarrier over kan rijden en de duitsers helemaal op ingeschoten zijn.
HKL liep van haven van Ossendrecht,..(naam even kwijt)dijk naar de spoordam .voor spoordam naar Korteven.Korteven naar Zandfort.Mijnenvelden/bunkers vliegveld.Onder de weg naar Huybergen(ligt nu Familieland)naar de Grote Meren.
Daarna de volgende HKL :Laan van Hildernisse-tankval met mijnenveld (huidige rijksweg over)naar een rij met stenen bunkers naar het hoek v/h vliegveld.
De weg naar Bergen op Zoom lag vol met kapotgeschoten voertuigen.
Na de Bergen op Zoom moesten er weer twee dagen rust genomen worden door de Candezen omdat ze onderhand op elke kruising een PAK of MG moesten bevechten en constant slecht weer,alles nat en een blubberzooi.
HKL Panzersperre de Zoom(noord)+ de Zoom zelf
Het is niet gek dat de duitsers een kans roken.
Zal morgen proberen wat meer info over Uw vraag sturen,met een cijfer qau aantal.Heb ik wel gelezen,maar vergeten.


vr dec 08, 2006 8:31 pm
A.C.E. van T.
Bericht 
Ik heb een getuigenverslag nagelezen en het moet 44.000 zijn.
J.van Geel OD N-Vossemeer (oa aanwezig Hoofdkw. F/E.u.A.Rgt Hermann Goering)
Moet nu afsluiten ,maar volgende week meer hierover.


za dec 09, 2006 5:00 pm
A.C.E. van T.
Bericht 
Als ondersteunende aanval v/h ardennenoffensief werd vanuit Schouwen-Duiveland een aanval op het eiland St.Philipsland gedaan.
Waarschijnlijk om zoveel mogelijk troepen in de Schelde-delta binden als mogelijk was.
Via Zijpe naar St Annaland eiland.
Daarna Anna Jacobapolder waar 's nachts lichtkogels,ter ondersteuning v/d aanvalstroepen,richting Sint Philipsland(Dorp).
Daar bliezen ze de watertoren op,waarbij alle aanwezige geallieerde militairen om het leven kwamen.
De Canadezen begonnen halverwege 's nachts een zware tegenaanval v/u Nieuw-Vossemeer,waardoor de duitsers geen kans meer zagen nieuwe troepen over het water aan te voeren en zich terug moesten trekken.
Daarbij werd opzettelijk papieren achtergelaten waar uit bleek dat er zo'n 44.000 man sterke troepenmacht op Schouwen-Duiveland klaar stond voor de aanval en dat ze een precieze intel hadden over de geallieerden.
Er waren spionnen a/h werk.
Peilingen wezen uit dat er een zender i/d buurt v/d kerk bezig was.
Spionnen bleken 2 geevacueerden vrouwen uit St.Annqaland te zijn en zijn later op Tholen gearresteerd.
Anna Jacobapolder werd op last v/d Canadezen direct ontruimd worden olv de OD.(>1 uur)
Omdat de duitsers niet meer in staat waren troepen over te zetten,konden de op het eiland St.Philipsland overblijvende duitsers niets anders doen dan proberen door de canadeze linies te vluchten in burgerkleding.
Onbekend aantal is daarbij gepakt,echter niet geexicuteerd volgens mij.
De bevelhebbende officier is het gelukt door de Canadeze linies te komen en bij een vriend in Roosendaal onder te duiken.
Verdere info hierover heb ik nog niet.

Een andere manier van spionage was door soldaten in burger 's nachts met bootjes naar vijandelijk gebied te sturen.
Gewapend met een pistool en een deken om de boot om het klotsen van het water te dempen.
Dit is ook via de Eendracht gebeurt(thans Rijn-Schelde Kanaal)
Waarschijnlijk ivm diepe penetratie in gealleerd gebied.
Maar hoelang deze duurden weet ik nog niet(uren - dagen ? )
Schijnt echter standaard operatie Fallschirmjager te zijn sinds N-Afrika.

Verdere info hieromtrent heb ik nog niet kunnen vinden.


ma dec 11, 2006 4:37 pm
A.C.E. van T.
Bericht 
Aanvulling tav OD Tholen:
Winter 1944 -Commandant Tholen was Major Marsh C.O. British 274 Anti Tank Battery R.A. te St. Annaland
Rapporten werden gestuurd naar 1-3 R.I
Aantal :Kompagnie 270 man
1 staf Tholen(stad) 9 man
6 Peletons te Tholen(stad) ,St Annaland,Stavenisse(zgn BS=Binnenl Strijdkrachten en alarm peleton),Gorishoek,St Filipsland ,en een reserve peleton.
Spec. bewakingsobjecten: Het Veer te Tholen(satd), het Veer (bij Oud,Nieuw-Vossemeer)
Openbare school te Tholen(politieke gevangenen)

Gehele kust v/h eiland Tholen:
1 Patrouille-Tholenstad naar Strijenpolder
1e peleton St Annaland (3 secties)post 1:1e Bunkergroep en loopgraven v/a hoek v/d zeedijk. Post 2: Hollairepolder. Post 3:Van Haaftenpolder.
2e peleton Stavenisse(3 secties):Post ?:2e Bunkergroep, post ?: a/d zeedijk 4km afstand rechts, Post ? 2500m links van post 2- loopgraven en schuttersputten.
3e peleton Gorishoek(3 secties) onbekend

Namen : Simon III (Post Stavenisse 3 km v/a St Maartensdijk)
Allen (Post St Annaland-Veerhuis :Britten
**** zie later ivm intel duitsers******

Bewapening wat ze zelf te pakken hadden kunnen krijgen van de duitsers of van eerdere droppings.Ronduit belabberd slecht dus.
Engelse commandant deed zijn best,maar opperbevel wilde absoluut geen herhaling van wat in Frankrijk en Griekenland was gebeurt.



Aanvulling tav de Intel die de duitsers hadden.
2 maart 1945:
Net een peleton afgelost van een 12 DAAGSE wacht van 16UUR op en 8UUR af.
PC komt net terug van controle rondje SIMON III bij Post Stavenisse als hij doorgekregen krijgt dat er een TELEFOONTJE geweest was dat hij zich dezelfde avond moet melden bij Post Allen voor
Er word eerst gegeten.
Tijdens eten word telefoongesprek besproken.
Meeste denken dat de geallieerden gaan landen op Schouwen.En dat de PC gewaarschuwd zal worden niet te schieten als er bootjes in zicht komen.
Of een groet artillerie beschietingbeschieten met ducks.
Na het eten vertrekt de PC met zijn sectiecommandant naar Allen.
Daar aangekomen is er niemand buiten.
Mannen trekken hun wapens en naderen behoedzaam.
Bonzen op de deur word deze na verloop van tijd ontgrendeld.
Niemand weet iets af v/h telefoontje en de engelse soldaten lachen zich suf,echter de oficier niet.
Er komt gelijkertijd een auto met daarin een hollandse verbindingsofficier aan.
Die weet ook niets.
Daarop worden de twee mannen naar de Engelse post bij Stavenisse gestuurd.
Deze is al telefonisch ingelicht door zijn collega,maar weet ook van niets.
Tenslotte gaan ze terug naar hun eigen post,waar de PC er maar een leugen van maakt en zegt dat het om niets ging.
Wel controleerd hij de daar op volgende 2 nachten herhaaldelijk de posten.
In de nacht van 4 op 5 maart is het voorval al echter vergeten.
En dan komt net het duitse Himmelfahrtskommando over.

Rest volgt v/d week.
Moet gaan werken.


di dec 12, 2006 3:35 pm
A.C.E. van T.
Bericht 
04.00u Afgeloste posten komen terug op woonbunker en berichten "geen bijzonderheden"
Alleen ordonanns heeft telefoonwacht bij petroleumlamp.
Mannen slapen op strozakken met een deken en daarover overjas.
Zo gaat het al maanden.
Post bovenop bunker en links v/d bunker.
Bewapening post boven op bunker 1 belgisch repeteergeweer(10 schoten) opgevist uit gestrand schip,dat beschoten was.
Is uitelkaar gehaald,gereinigd en gerepareerd.
Af en toe word er getest op werking,maar tekort aan munutie zorgt ervoor dat er maar af en toe geschoten word,maar van oefening kan geen sprake zijn.Dag ervoor nog enkele schoten.
Bemanning post boven op bunker:Burgerkleding en een op klompen.Een heet Piet(of dit klopt weet ik niet)
Weersgesteldheid:Koud.Maan is aanwezig,maar dringt niet door wolkendek.
het is niet pikdonker,maar zicht is minder dan 20meter.
Op dat moment 12 V1's gepasseerd.
Ongeveer 3 dagen eerder inslag in Poortvliet:5 doden enkele gewonden.
13e V1 : de gordel geallieerdafweergeschut tussen Bergen op Zoom en Wouw begint te schieten.
Ondanks het wolkendek is het schijnbaar een prachtig scouwspel,maar bij beter weer kun je alles zien.
DIT IS IN FEITE PRECIES A/D ACHTERZIJDE VAN DE BUNKERS,WAARDOOR ZE WAARSCHIJNLIJK OOK AF GELEID ZIJN.
DE LICHTFLITSEN MAKEN ZICHT OP ONDER DIJKHOOGTE WAARSCHIJNLIJK MOEILIJKER
TEVENS ZAL HET LAWAAI OOK HET GELUID VAN DE NADERENDE BOTEN GEDEMPT HEBBEN.
OOK HET BROMMENDE GELUID (EN MOTORVLAM) V/D V1 EN DE ONTPLOFFENDE GRANATEN V/H AFWEERGESCHUT ZULLEN DAAR AAN BIJGEDRAGEN HEBBEN.
12e vlieg tdoor richting Antwerpen,13e word net op tijd geraakt door de negersoldaten bij Woensdrecht.
Daarna turen ze weer over het water bij het Keten(weet nog neiet wat hier mee bedoeld word),over de zeedijk naar de de haven van Stavenisse.
Alles is weer rustig.Tot op een gegeven moment een op de hoek v/d dijk,op 20meter afstand 4,5,nee 6 schaduwen ziet.
Vriend of vijand?
"Halt!" Roept de lange."Sta of ik schiet-Wachtwoord...".
Direct vallen de schaduwen in dekking.
"Moffen"roept de lange,en Piet probeer met het belgische repeteergeweer te vuren.
"Pof" geen vuur.Opnieuw spant hij en probeerd opnieuw te vuren.Weer"pof"
"De bunker" stoot Piet de lange aan en pakt onderwijl diens wapen.
Samen tuimelen ze naar beneden en een roept "Alarm.Een duitse patrouille aan de dijk!" de bunker in.
De commandant "geeft direct het bevel "De bunker uit",maar het is al te laat.
Buiten word geschoten en niemand kan door het vuur de bunker meer uit.
Er volgt een hevig gevecht,waarbij oa 3 panzerfausten op de bunker afgevuurd worden en diverse granaten en rookgranaten door de schoorstenen,waardoor 2 stenen afscheidingsmuren in storten en enkelen bedolven raken(niet zwaar gewond).
De strozakken vatten allemaal vlam.
Diverse keren krijgen ze het bevel"Kommt heraus".
Maar daar word geen gehoor aan gegeven.
Ze weten wat de duitsers daarna met hun zullen doen.
Antwoord is dus "Nooit"
de PC gooit een voor een alle aanwezige granaten naar buiten.
En ondertussen is er wisseling van geweervuur.
Doordat de duitsers ook rookgranaten gebruiken zien de meeste kans om uit de bunker te ontsnappen.
2 Man lopen in duitse handen,2 man lukt het niet om uit de bunker te komen en verstoppen zich.
Wonder boven wonder zien de duitsers hun niet.
Een staat nog geen meter van de kok vandaan en ziet hem niet.
de rest lukt het dus uiteindelijk de bunker uit te komen en te ontvluchten.
Piet vuurt op zo'n 50meter afstand gekomen op de duitsers,waardoor hij infeite de rest enigzins de kans geeft te ontsnappen.
Omdat een v/d 2 mannen in burger is weet hij wonderwel de duitsers wijs te maken dat hij gevorderd was om voor de geallieerden te werken,net zoals de duitsers dat hebben gedaan.
Hij word naar een koncentratiekamp gestuurd en overleef tde oorlog.
De ander Kees van der Werff(in uniform)word waarschijnlijk na ondervraging en marteling geexicuteerd.
Stoffelijk overschot word begraven in AUGUSTUS 1945 te Scherpenisse.

ENGELS POST
(hemelsbreed 100 meter afstand) vraagt tijdens de gevechten aan HQ te St.Annaland om Simon I(de bunker) te bellen.
Dit heeft St.Annaland gedaan.
Deze kregen echter geen gehoor en hebben het zo maar gelaten.
HE,.. DIT IS HET UITERSTE PUNTJE V/H WESTERSE FRONT!!!!!!
VLAK BIJ EEN EVENTUELE OVERGANG NAAR N-BRABANT.
Zegt ook wel iets over het britse leger.

Simon II : 1500 meter afstand.
Hebben ook de gevechten gehoord ,maar dachten dat het verder weg was.
Een post heeft de commandant v/d sectie gewaarschuwd,maar die heeft verder geen aandacht meer aan besteed.
Dit zijn geen getrainde of ervaren troepn,maar hoofdzakelijk burgers.Onervarenheid dus.

Simon III:3km afstand .
Dit is de enige post die direct gehandeld heeft na de panzerfaust ontploffingen en is met een patrouille naar post 2 SIMON II gegaan.
Daar aangekomen wist SII van niets.
Inmiddels was het gevecht afgelopen.
Dit zijn ook geen ervaren of getrainde troepen.Idem als SII dus.

Enkel burgers van Stavenisse hebben het gevecht v/a hun dak gevolgt en vreesden voor de mannen in de bunker en dachten dat er een grootscheepse actie v/d duitsers zou volgen.

de duitsers voelen zich absoluut niet op hun gemak en zijn als de dood voor partizanen,maar ze hebben wel 2 gevangenen die een hoop info kunnen verschaffen.

Later word het wapen op de bunker getest en de laatste 3 patronen doen het wel.
Vochtige patronen dus.

Staartje:
Na dit voorval dreigt de Cmt OD Tholen eiland alle posten onmiddelijk terug te trekken als er niet een fatsoenlijke bewapening en ammunitie komt.
Al maanden wijzen ze hier de engelsen op.
Onmiddelijk komen uit Goes een stroom van Stens,Brens,handgranaten,karabijnen en munutie op gang.


13 maart:
Vertrekt het grootste deel v/d OD Tholen naar Frankrijk als OORLOGSVRIJWILLIGER voor een 6 weekse opleiding om daarna ingezet te worden.

CONCLUSIE:
De Duitsers beschikten over een goed inlichtingennetwerk en waren tot in detail vaak op de hoogte van heel veel zaken.
De gealieerden lieten veel te veel steekjes hierin vallen.
En ze mogen van geluk spreken dat er dus niet daadwerkelijk een uitvoering mogelijk was van een inval via Z-W.Brabant tijdens het Ardennen Offensief.

:shock:


wo dec 13, 2006 6:27 pm
A.C.E. van T.
Bericht 
Opm:Voorgaande is verslag v/d iemand v/d O.D. Tholen en iemand v/d O.D. Nieuw-Vossemeer door hen persoonlijk uitgegeven.
De reden dat er uit deze regio zo weinig officeel te vinden is,kun je vinden door goed in de illigale krant Trouw uit januari 1945 te lezen.
Er is indertijd een grote arrestatiegolf geweest door de duitsers ivm zgn Engelandspiel,waardoor het verzet bijna lam kwam te liggen en bv de ontsnappinglijn voor geallieerde piloten,die via Putte(BE/NL) liep,ophield te bestaan.

Schouwen had voor de Duitsers code aanduiding FS.0 in het bevel aangaande de verdediging van de Engte bij Woensdrecht.
Tholen,Bergen op Zoom en Woensdrecht FS.1


vr dec 15, 2006 6:02 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Interessante informatie wat je hier post!

Ga zo door zou ik zeggen, er zijn altijd wel mensen die geïnteresseerd zijn!

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


vr dec 15, 2006 6:10 pm
Profiel
A.C.E. van T.
Bericht 
Aanvullende info:
Bij bootjes die de duitse para's gebruikten werden a/d onderkant deken gebonden om het klosten v/h het water of glofslag te dempen.
Diegene die tijdelijk het Kommando van Lt.Col.von der Heydte bij het 6e Fallschirmjager Regiment bij de Panzersperre de Zoom overnam,was Hauptmann von Hoetz(=O met umlaut).
Het FJR6 werd echter gelijk uit de strijd genomen en naar Steenbergen gedirigeerd(minus 10/FJR6,want deze was in een gevecht verwikkeld bij de likeurfabriek in Bergen op Zoom).
Fallschirm Ausbildung und Ersatz Regiment Hermann Goering en delen v/d 84e,85e en 89e Inf.Div namen hun plaats in.
Daarom dat ik aanneem dat het bevel later naar Lt.Col. Dreyer van F/A.u.E.Rgt. H.G. ging.
Het bevel v/d Kampgruppe Chill,waar hun onder vielen, lag natuurlijk bij Chill zelf.


ma dec 18, 2006 6:07 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group