Het is nu vr maart 29, 2024 3:56 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Ondergang van de Graf Spee 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Frank schreef:
... en de zware schepen de Graf Spee proberen aan te vallen ...

Maar die waren niet snel genoeg om de AGS bij te houden.

Frank schreef:
... als de Graf Spee er dan vandoor zou gaan dan zou de Graf Spee geschaduwd worden en de aanval worden ingezet wanneer mogelijk

Maar de lichte kruisers hadden niet genoeg vuurkracht en de grotere schepen konden de AGS niet bijhouden.

Frank schreef:
... en was het een kwestie van tijd voordat de Graf Spee 'klem' gevaren was.

Door twee CL's?


do jun 30, 2005 7:55 pm
Profiel
Frank
Bericht 
Ja, Twee CL's bleven de Graf Spee schaduwen.

Zwaardere schepen zetten de achtervolging in, desnoods in ploegendienst en dan was het vroeg of laat einde verhaal.... Want zo veel plaatsen had de Graf Spee niet om naartoe te gaan als ze moest 'vluchten'. Vergelijking met Bismarck gaat vrijwel niet op, maar beetje hetzelfde idee.... achtervolgen en zwaardere schepen er naartoe dirigeren.

Want een keer moest de Graf Spee bijtanken....

Als de Graf Spee terug zou keren naar Frankrijk werd ze geheid onderschept door eenheden vanuit Scapa Flow of Gibraltar. Want het aantal zware Duitse schepen dat op de Atlantische Oceaan actief is geweest en na ontdekt te zijn weer Frankrijk wist te halen is niet zo groot hoor...


do jun 30, 2005 8:08 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Misschien heb je wel gelijk. Maar... De AGS kon op een volle tank de halve wereld rond varen. Via Kaap Magalhaes had hij naar Japan kunnen varen... Maar goed, dat is allemaal speculeren.
Langsdorff koos ervoor het schip een neutrale haven binnen te varen (stom) en vervolgens het schip in ondiep (!) water tot zinken te brengen (stom). De Britten onderzochten het wrak eind 1939 nog, en deden zo nog ontdekkingen m.b.t. de radar enz. Het is en blijft een heel fascinerende gebeurtenis...


do jun 30, 2005 8:23 pm
Profiel
Frank
Bericht 
Ja zeker een fascinerende gebeurtenis, maar het blijft natuurlijk gissen met hoe en wat...

Het is wel duidelijk dat Langsdorff vanuit Duitslands oogpunt buitengewoon dom heeft gehandeld en vrijwel onbegrijpelijke beslissingen heeft genomen. Maar hij zal voor zichzelf wel bepaalde afwegingen hebben gemaakt die wij vandaag de dag nooit meer te weten komen.

De confrontatie op zich vind ik trouwens wel weer kenmerkend voor de Duitse Kriegsmarine, de schepen en vuurkracht en vuurleiding waren zeer goed, maar bij de bevelvoering ging het nogal eens mis... Terwijl er diverse situaties zijn waarbij ze bepaald niet kansloos waren. Bevelvoeringsmissers zoals bij invasie Noorwegen (diverse), Tirpitz, raideracties Hipper.

Maar er staan ook wel weer briljante tegenover, dat mag ook wel genoemd worden, zoals bijvoorbeeld Krüder (met een Hilfskreuzer de complete Noorse Walvisvloot veroveren incl ruim 10.000 ton walvisolie(was goed waard destijds).


do jun 30, 2005 8:41 pm
Rudi
Bericht 
Dit is misschien wel een beetje offtopic maar zit het verder met die berging? Zijn ze er helemaal mee gestopt of alleen tijdelijk? Het zou toch een drijvend museum moeten worden als ik dit goed heb begrepen?


do jun 30, 2005 9:18 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Ze zou een museum worden (drijvend weet ik niet), maar ze zijn ermee gestopt. De reden was volgens mij zoiets als het slechte weer, het vieze water, of de stroming. Het is wel jammer dat we er niks meer over horen, de info op internet is ook niet recent meer.
Het lijkt mij trouwens ondoenlijk een schip van 186 meter lang omhoog te halen wat 66 jaar heeft liggen roesten op de zeebodem. Voormalige bemanningsleden zeggen zelfs dat het gevaarlijk is omdat er nog onontplofte explosieven aan boord zijn.


do jun 30, 2005 9:28 pm
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Van een internetsite:

Citaat:
The wreck slowly settled to starboard as it sank into the mud, and today has a substantial list. The stern section was blown several yards away from the rest of the hull, and the rear turret is no place to be found. I have no underwater pictures of the wreck, because the water is so muddy; Visibility is zero. A buoy marks the wreck, so it is very easy to find. However, the currents are very strong and the wreck is covered with fishing nets. Because of these hazards and the poor visibility, more divers die on the wreck of the Graf Spee every year than on any other wreck. Just days after the ship was scuttled, Graf Spee claimed her first diver: one of the top divers in the Royal Navy attempted to enter the forward 11-inch turret to recover the gyro-firing system, but drowned. A survey of the wreck was attempted by the TV documentary film crew that accompanied the 1999 salvage crew, but the camera man described the attempt as 'trying to understand Wembley Stadium with only a microscope to look through.


do jun 30, 2005 9:33 pm
Profiel
Frank
Bericht 
Ok, dat is duidelijke taal....

Misschien iets voor een media stunt van Smit Tak of zo...
Want dat zal een van de weinige bedrijven zijn die zit soort 'zwaar' materiaal naar boven kan krijgen.

Het ziet er in ieder geval naar uit dat ze het schip voorlopig niet naar boven halen... 'jammer'.


do jun 30, 2005 10:33 pm
Rudi
Bericht 
Citaat:
Via Kaap Magalhaes had hij naar Japan kunnen varen

Het is maar een speculatie maar wat zou hier van terecht gekomen zijn? een zeeslag tussen Engelse en de Japanse marine? Zou wel eens een hele interessante afloop gehad kunnen hebben.

Citaat:
Het ziet er in ieder geval naar uit dat ze het schip voorlopig niet naar boven halen... 'jammer'

Ja dat vind ik ook had me zeer interessant geleken om hem eens tebezichtigen en eens tevergelijken met bv de Hms Belfast in Londen.


do jun 30, 2005 10:44 pm
dvdhoven
Bericht 
Frank schreef:
Ja, Twee CL's bleven de Graf Spee schaduwen.

Want een keer moest de Graf Spee bijtanken....

Als de Graf Spee terug zou keren naar Frankrijk werd ze geheid onderschept door eenheden vanuit Scapa Flow of Gibraltar. Want het aantal zware Duitse schepen dat op de Atlantische Oceaan actief is geweest en na ontdekt te zijn weer Frankrijk wist te halen is niet zo groot hoor...


Frankrijk? Volgens mij was het 1939 en toen was Frankrijk nog niet bezet door Duitsland. Dus naar Frankrijk lijkt me niet echt een optie. Hoewel, misschien hadden de Fransen het wel een mop gevonden. :mrgreen:


vr jul 01, 2005 7:44 am
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Goeie opmerking Dick!

Rudi schreef:
Het is maar een speculatie maar wat zou hier van terecht gekomen zijn? een zeeslag tussen Engelse en de Japanse marine? Zou wel eens een hele interessante afloop gehad kunnen hebben.

Ik denk niet dat de Britten een zeeslag zouden hebben geriskeerd, omdat ze nog niet in oorlog waren met Japan. Verder betwijfel ik ook of de Britse schepen wel zo ver konden varen.


vr jul 01, 2005 9:34 am
Profiel
Mario
Bericht 
En zou Japan wel zo'n oorlog hebben geriskeerd ?
Is het As-pact niet pas later ondertekend (ben niet helemaal zeker) ?

Misschien zou Japan de AGS wel in een haven hebben toegelaten, maar volgens mij zouden ze er geen conflict voor over hebben gehad.

De Zuid-Afrikanen stonden niet afkerig van de Duitsers, maar moesten met de Britten meevechten (Gemenebest of kolonie), dus dat was waarschijnlijk ook geen optie.


vr jul 01, 2005 9:50 am
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Mario schreef:
En zou Japan wel zo'n oorlog hebben geriskeerd ?
Is het As-pact niet pas later ondertekend (ben niet helemaal zeker) ?

Ja, je hebt gelijk, het pact werd ondertekend op 27 september 1940... Dan had Langsdorff inderdaad niet veel mogelijkheden om heen te gaan, hij kon eigenlijk alleen via de Denemarken Straat en IJsland terug naar Duitsland. Waarom wilde hij eigenlijk helemaal in het zuiden van de Atlantische Oceaan gaan jagen?


vr jul 01, 2005 10:05 am
Profiel
robbbbbbbbie
Bericht 
Volgens mij had het ermee te maken dat dichterbij Engeland je zat met de Home fleet en de RAF.

En hoe verder weg je bent, des te groter gebied bestrijk je. Daardoor moet je de aanwezige strijdkrachten verspreiden over een zee groot gebied en ben je nog moeilijk op te sporen.


vr jul 01, 2005 3:16 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Okee, maar je hebt ook problemen met de bevoorrading, en bij beschadiging o.i.d. kon de AGS niet zo makkelijk naar een Duitse haven terugkeren. En ik denk dat de belangrijkste scheepvaartroutes noordelijker liggen, dus beter jachtterrein. EN er was toen nog geen konvooivaart.


vr jul 01, 2005 5:41 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group