Het is nu vr maart 29, 2024 10:24 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
De verdediging van de Reichstag 
Auteur Bericht
John S.
Bericht 
Ik denk dat ze zichzelf wel ok vonden.....
Maar dat gold voor meer eenheden van diverse legeronderdelen (zowel Wehrmacht als SS).......


zo dec 18, 2005 7:36 pm
Leo
Bericht 
Was er in die laatste hectische dagen feitelijk nog een degelijke bevelstruktuur bij de verdedigers van Berlijn ? Of vochten er groepjes Duitsers op eigen initiatief en los van mekaar ?
Ik meen ooit eens iets gelezen te hebben over ( Duitse ) executiegroepjes die zowel burgers als militairen (deserteurs ?) zonder proces doodschoten.
Kan dit er niet mee te maken hebben dat men "fanatiek" vocht ?

...-


zo dec 18, 2005 9:20 pm
John S.
Bericht 
Citaat:
Ik meen ooit eens iets gelezen te hebben over ( Duitse ) executiegroepjes die zowel burgers als militairen (deserteurs ?) zonder proces doodschoten.



Klopt.

Tijdens de strijd en in de ruines van het ooit zo trotse en mooie Berlijn liepen idioten rond die op deserteuren ed. jaagden en die dan zonder pardon terecht stelden.


zo dec 18, 2005 9:32 pm
General
Bericht 
Jumpmaster schreef:
Citaat:
Ik meen ooit eens iets gelezen te hebben over ( Duitse ) executiegroepjes die zowel burgers als militairen (deserteurs ?) zonder proces doodschoten.



Klopt.

Tijdens de strijd en in de ruines van het ooit zo trotse en mooie Berlijn liepen idioten rond die op deserteuren ed. jaagden en die dan zonder pardon terecht stelden.

Zoals in Der Untergang op het einde van de film te zien is.


zo dec 18, 2005 9:46 pm
M@RIO
Bericht 
Wat was het motief achter deze executies? En onder leiding van wie werden deze executies uitgevoerd?


zo dec 18, 2005 11:03 pm
Rudi
Bericht 
Mijn reactie slaat op de eenheden die betrokken waren bij de strijd tegen de partizanen. In deze strijd hebben (zowel de partizanen als) de Duitsers burgers geexecuteerd wegens collaboratie. En een vaak toegepast vergeldingsmiddel was het verwoesten van dorpen en tevens het uitroeien van de dorpelingen.

Nu kan ik zonder dit bewuste boek niet de link tussen deze gebeurtenissen en des betreffende eenheden aangeven aangezien ik dit niet onthouden heb en boek niet in bezit heb en het ook nog niet gevonden heb.

Maar door prive omstandigheden staat mijn hoofd er momenteel niet naar om hier mee bezig tezijn en zal hiermede door voorlopig ook niet meer on-line zal zijn.

Groet Rudi.


ma dec 19, 2005 12:26 am
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
M@RIO schreef:
Wat was het motief achter deze executies? En onder leiding van wie werden deze executies uitgevoerd?


Ordnung.... :roll:

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma dec 19, 2005 2:09 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Rudi schreef:
Mijn reactie slaat op de eenheden die betrokken waren bij de strijd tegen de partizanen. In deze strijd hebben (zowel de partizanen als) de Duitsers burgers geexecuteerd wegens collaboratie. En een vaak toegepast vergeldingsmiddel was het verwoesten van dorpen en tevens het uitroeien van de dorpelingen. Nu kan ik zonder dit bewuste boek niet de link tussen deze gebeurtenissen en des betreffende eenheden aangeven aangezien ik dit niet onthouden heb en boek niet in bezit heb en het ook nog niet gevonden heb.

Dan blijft het een raadsel tenzij iemand weet welke eenheden die de Reichstag verdedigden betrokken waren bij de Partisanenkrieg in Rusland.


ma dec 19, 2005 2:24 pm
John S.
Bericht 
Citaat:
Rudi schreef:
Mijn reactie slaat op de eenheden die betrokken waren bij de strijd tegen de partizanen. In deze strijd hebben (zowel de partizanen als) de Duitsers burgers geexecuteerd wegens collaboratie. En een vaak toegepast vergeldingsmiddel was het verwoesten van dorpen en tevens het uitroeien van de dorpelingen.


Ok is duidelijk. Maar welke eenheden die dit gedaan hebben vochten er dan ook in Berlijn?


ma dec 19, 2005 3:00 pm
John S.
Bericht 
Oh, ik lees net dat je door prive-omstandigheden geen antwoord kunt geven op deze vraag.

Sterkte..


ma dec 19, 2005 3:01 pm
panzerschreck
Bericht 
De verdediging van de reichstag: 33 ss Charlemange,11ss Nordland
o.a.A.A 11 (schwedenkompanie) en L.A.H. wachtbatallion(kring om de reichstag).

De eenheden die in de partisanenkrieg opereerden (die het dichtstbij zaten) 36ss Dirlewanger, maar zij deden absoluut niet mee aan de verd. reichstag. omdat zij in de zuidoost kessel van Halbe zaten, en met de 35 ss polizei-grenadier de nachhut vormden(beiden zijn niet uit de kessel ontsnapt).

De fanatiekste verdedigers van de reichstag waren de 33 ss Charlemange. Zij (de 600 overlevenden, trokken luidkeels zingend eind april op naar de stellingen rond de reichstag, en werden zeer verbaasd door de berlijnse bevolking aangestaard, wetende dat alles aus ist)
Zij waren het fanatiekst en van de 600 overleefde er maar 30, de slag om berlijn.


ma dec 19, 2005 3:38 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
[quote="Nicodemus"]Ik durf wel te zeggen dat Rudi iets te ver is gegaan in wat hij heeft gezegd. Hij houdt er een visie op na die veel mensen hebben: dat alle Waffen-SS'ers oorlogsmisdadigers zijn. Op eerdere topics is dit al veel besproken en zijn we tot de conclusie gekomen dat de oorlogsmisdaden zijn begaan door individuen of groepjes individuen. Ik wil hem NIET persoonlijk aanvallen, maar Gustav, Grebbeberg, Jumpmaster en ik weten wel dat die 'fanatieke SS-ers' er gewoon niet waren..........[/quote]

Beetje vreemde opmerking voor iemand die geinteresseerd is in WOII; het boek 'Endkampf, Soldiers, Civilians and the death of the Third Reich' wel eens gelezen? Misschien dat je hier iets van opsteekt over de mentaliteit van de SS en Waffen-SS in de nadagen van de oorlog. Een groep mensen die zich als organisatie, dus niet alle SS-ers, schuldig heeft gemaakt aan genocide, oorlogsmisdaden, marteling etc. weet dit van zichzelf en zal daarin gaan tot het uiterste. Hierin zullen ze zo veel mogelijk mensen in mee slepen, goedschiks of kwaadschiks. Zeker buitenlandse VRIJWILLIGERS; voor hen in het bijzonder was dit een ideologische oorlog. Ideologen gaan ver in hun doelstellingen en daden, of dit nou om de RoteArmeeFraction, moslimextremisten of de SS gaat. En natuurlijk worden daar mensen met de juiste bedoelingen of onschuldige mensen in meegesleurd. Verder speelde angst voor de Rus mee; je gaat hoe dan ook dood als je gevangen wordt, dan liever strijdend ten onder met je kameraden.


za dec 24, 2005 3:15 pm
Profiel WWW
Nicodemus
Bericht 
Backfire schreef:
Nicodemus schreef:
Ik durf wel te zeggen dat Rudi iets te ver is gegaan in wat hij heeft gezegd. Hij houdt er een visie op na die veel mensen hebben: dat alle Waffen-SS'ers oorlogsmisdadigers zijn. Op eerdere topics is dit al veel besproken en zijn we tot de conclusie gekomen dat de oorlogsmisdaden zijn begaan door individuen of groepjes individuen. Ik wil hem NIET persoonlijk aanvallen, maar Gustav, Grebbeberg, Jumpmaster en ik weten wel dat die 'fanatieke SS-ers' er gewoon niet waren..........


Beetje vreemde opmerking voor iemand die geinteresseerd is in WOII; het boek 'Endkampf, Soldiers, Civilians and the death of the Third Reich' wel eens gelezen? Misschien dat je hier iets van opsteekt over de mentaliteit van de SS en Waffen-SS in de nadagen van de oorlog. Een groep mensen die zich als organisatie, dus niet alle SS-ers, schuldig heeft gemaakt aan genocide, oorlogsmisdaden, marteling etc. weet dit van zichzelf en zal daarin gaan tot het uiterste. Hierin zullen ze zo veel mogelijk mensen in mee slepen, goedschiks of kwaadschiks. Zeker buitenlandse VRIJWILLIGERS; voor hen in het bijzonder was dit een ideologische oorlog. Ideologen gaan ver in hun doelstellingen en daden, of dit nou om de RoteArmeeFraction, moslimextremisten of de SS gaat. En natuurlijk worden daar mensen met de juiste bedoelingen of onschuldige mensen in meegesleurd. Verder speelde angst voor de Rus mee; je gaat hoe dan ook dood als je gevangen wordt, dan liever strijdend ten onder met je kameraden.


Ik denk dat je de laatste regel verkeerd hebt opgevat. Ik bedoel dat de Waffen-SS-eenheden die betrokken waren in de verdediging van de Reichstag echt niet zo fanatiek waren (lees zichzelf niet willen doodvechten) en hun oorlogsmisdaden niet veel voorstelden in vergelijking met die begaan door eenheden die betrokken waren in de Partisanenkrieg, bijv. Handschar, Prinz Eugen, Reichsfuhrer SS en
Horst Wessel.
Ik begrijp wat je bedoelt Backfire, maar die harde, fundamentalistische kern van echte Nazi's in de Waffen-SS was aan het einde van de oorlog een stuk kleiner dan in het begin ervan.
Over de (mentaliteit van) buitenlandse vrijwilligers gesproken, raad ik je aan om de biografie van Henk Kistemakerr eens te lezen.;)


zo dec 25, 2005 9:35 pm
steunwieler
Bericht 
Even vragen, kan het zijn dat volgende divisies Berlijn verdedigden??

-het noorden=> 9e Paradivisie
-het noordoosten=> Muncheberg panzer divisie
-het zuidoosten=> SS Nordland divisie
-het midden van Berlijn=> 28ste panzer divisie

??


zo dec 25, 2005 11:15 pm
Nicodemus
Bericht 
Dat zou heel goed zo kunnen zijn steunwieler, zie deze kaart;

http://www.onwar.com/maps/wwii/eastfront2/1berlin45.htm

Ik haal hieruit:

-het noorden=> 9. Fallschirmjager-Division vs. 3de Schok Leger
-het noordoosten=> Panzer-Division Muncheberg vs. 5de Schok Leger
-het zuidoosten=> 11. SS-Freiwilligen-Panzergrenadier-Division Nordland vs. 1ste Garde Leger & 8ste Garde Tank Leger
-het zuidwesten=> 20. Panzergrenadier-Division vs. 28ste Leger & 3de Garde Tank Leger
-het centrum van Berlijn (in reserve)=> 28. Panzer-Division

Groeten Nick :wink:


ma dec 26, 2005 11:23 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group