Het is nu do apr 18, 2024 4:11 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vraagjes n.a.v. landingen in Normandië 
Auteur Bericht
pedor
Bericht 
Het zou nog mooier zijn als die foto's alsnog ergens opduiken...


wo dec 19, 2007 11:05 pm
Pieter F
Bericht 
Ik vrees dat die kans erg klein is.. :?


wo dec 19, 2007 11:10 pm
ChrisZ
Bericht 
Even volledig off topic doorgaand op Capa...
zn mooiste foto's heeft hij toch vooral gemaakt in de Spaanse Burgeroorlog

Heeft iemand dat dikke boek met zijn complete werk?


do dec 20, 2007 1:25 am
Mr_Flibble
Bericht 
Vorige week "Slightly out of Focus" van hem gelezen, maar dit bevat niet zoveel foto's van zijn werk. Het bevat wel het verhaal van zijn ervaring op Omaha beach.

Ik ben op enkele plaatsen geweest waar hij enkele foto's heeft gemaakt, deze moet op een van Capa's foto's lijken

Afbeelding
Vlak bij St. Denis-le-Gast, Britse veteraan overhandigt een fles wijn aan re-enactors van de 41st Armored Infantry Regiment - 2nd Armored Division in de zomer van 2006 tijdens de "Back to the Bocage" tour. Gemaakt met een Argus C3, Ilford Delta 100 film.

;)


Rick


do dec 20, 2007 9:32 am
lars40/45
Bericht 
Jumpmaster schreef:
Citaat:
Van de 108 opnames die hij toen maakte zijn er echter slechts 8 bewaard gebleven wegens een fout tijdens de ontwikkeling van de negatieven.


Ook hierover doen er verschillende geruchten de ronde; men zou de foto's expres vernietigd hebben omdat er te heftige beelden bij waren m.b.t. de slachting onder de mensen van de 29st divison. Men (de VS overheid en wellicht het opperbevel) zou bang zijn geweest voor de publieke opinie want men zou willens en wetens vele soldaten over de kling hebben gejaagd op Omaha Beach..

Over het willens en wetens heb ik sterke twijfels.
Een feit is wel dat er in het geval Omaha een aantal fouten zijn gemaakt en een aantal zaken domweg tegen zat.
En ik kan me voorstellen dat niemand zit te wachten op fotografisch bewijsmateriaal van die slachting.

De fouten :

Bradley koos voor een klassieke infanterie aanval en wilde in eerste instantie niets weten van het Britse aanbod om Hobarts funny's op te nemen (speciale uitvoeringen van tanks met bv mijnenruim/brugleg capaciteiten ). Deze waren ontworpen met de ervaring in het rampzalige Dieppe in het achterhoofd.
Van het totale aanbod zijn slechts een paar dozijn DD tanks aangenomen.

Deze tanks zijn gedurende de landing verkeerd ingezet waardoor er van de 29 , 21 volliepen en zonken. Slechts 5 haalden het strand.

De raketschepen vuurde te kort bij ( uit angst eigen troepen te raken )
en raakte slechts het water.

De inlichtingendienst maakte de fout door de aanwezigeheid van de 352e div. van de Whermacht fout in te schatten.

De pech :

Het luchtbombardement trof vooral de kale weilanden door slecht zicht door laaghangende bewolking.

Het scheepsgeschut kon slecht uitwerkingsvuur geven door een combinatie van laaghangende bewolking en stof.

Alles bij elkaar een wonder dat die dappere mannen het toch voor elkaar hebben gekregen.
Ik heb Omaha bezocht en begon vanaf het strand naar boven te klimmen, als je dan van boven naar beneden kijkt met de vooraf opgedane kennis in het achterhoofd dan kan je alleen nog maar met een brok in je keel over die indrukwekkende begraafplaats lopen.


zo jan 13, 2008 9:31 pm
John S.
Bericht 
Men heeft na ervaringen op Slapton Sands besloten om GEEN gebruikt te maken van rook. Dat bleek tijdens DDay dus en foute keuze te zijn geweest.

Ook zou het strand bezaaid zijn met kuilen a.g.v. granaatinslagen....Ook dat was niet zo, waardoor er praktisch geen dekking voor de aanvallers was.


zo jan 13, 2008 9:38 pm
lars40/45
Bericht 
De Slapton Sands ervaringen zijn nieuw voor mij.

Kun je dat iets verder uitdiepen Jumpmaster ?


zo jan 13, 2008 9:53 pm
John S.
Bericht 
In Slapton Sands aan de Engelse Zuidkust is hard getraind en getest voor de Invasie. Er vonden echt grootschalige landingen plaats met alles erop en eraan.

Slapton Sands is ook bekend (berucht) om de tragedie die er plaatsgevonden heeft:

In the early hours of the 28th of April 1944 eight Landing Ship Tanks (LST's), full of American servicemen were in Lyme Bay, off the coast of Devon, England. Their purpose to take part in Exercise Tiger, the realistic rehearsals for the D-Day landings in Normandy. The night turned into tragedy as a group of patrolling German e-boats discovered and attacked them. At the end of Exercise Tiger 946 American serviceman had lost their lives.


Meer te lezen:

http://www.shermantank.co.uk/home.ikml

http://www.history.navy.mil/faqs/faq20-1.htm


ma jan 14, 2008 8:56 am
lars40/45
Bericht 
Jumpmaster, bedankt voor de goede tips en genomen moeite.


ma jan 14, 2008 5:38 pm
David
Bericht 
Welk verhaal, ooggetuigenverslag of boek ik ook lees over Omaha beach. Degenen die Omaha gered hebben waren de torpedobootjagers.

Deze zagen op het gegeven moment in dat de landing dreigde te mislukken. Ze voeren zo dicht op de kust dat ze dreigden vast te lopen, maar door hun directe ondersteuningsvuur op de WN's en versterkingen, kon het 29th en 1st uiteindelijk oprukken.

Ben even de naam kwijt van het eerste schip wat besloot zoveel risico te nemen. Toen andere jagers dit zagen, besloten ze hetzelfde te doen.


vr jan 18, 2008 12:27 pm
Pieter F
Bericht 
Dit waren elf torpedojagers van Bombardment Force C, zoals in het 2e stuk van mijn artikel over Omaha beach op Go2War2 te lezen valt.
Ik zal de naam van het eerste schip nog even voor je opzoeken.


vr jan 18, 2008 4:15 pm
Pieter F
Bericht 
Ambrose noemt in zijn boek 'D-day, 6 juni 1944' de torpedojager McCook als eerste schip dat zoveel risico nam door dicht naar de kust te varen om de Duitse stellingen te kunnen bestoken.


vr jan 18, 2008 4:24 pm
David
Bericht 
Dank je Pieter. Dat is echt weer zoiets waar je de hele dag probeert op te komen. En als je het leest; Oh ja! :evil:


vr jan 18, 2008 6:03 pm
Pieter F
Bericht 
Inderdaad, het opzoeken was dan ook vrij eenvouding omdat je vrijwel precies weet waar het staat.. :wink:


vr jan 18, 2008 6:36 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group