Het is nu do apr 18, 2024 7:45 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vraagjes n.a.v. landingen in Normandië 
Auteur Bericht
Skywalker
Bericht 
Harro schreef:
En hoe moesten ze die versterkingen dan aanvoeren?

Tegen D-Day hadden de geallieerden ongeveer 76.000 ton bommen op spoorwegdoelen gedropt. (dat is ongeveer 7 keer de kracht van de atoombom ) Het resultaat was dat de bruggen over de Seine totaal verwoest waren en dat het treinverkeer tegen D-Day terug was gevallen op 38/100. Dit wil zeggen dat ongeveer 1700 locomotieven en 25.000 wagons werden vernietigd.
Dat klinkt indrukwekkend maar het was maar 13% en 8% van de totale aantallen. Daarbij kwam nog dat de Duitsers het vernielde spoormaterieel vervingen door gewoon op het civiele treinverkeer terug te vallen...
Behalve op rollend materieel was het 'transportation plan' ook gericht op depots, draaischijven en bruggen. De Duitsers waren echter erg goed in reparaties. In de meeste gevallen werd de schade hersteld en gingen de lijnen binnen de 24 à 48 uur weer open.

Aan de vooravond van D-Day trok het SHAEF een onheilspellende conclusie:'Er zijn nog onvoldoende bewijzen over het effect op de Duitse troepenbewegingen, maar tot nu toe lijkt dat niet zeer ernstig te zijn geweest.'

Om een lang verhaal kort te maken,
ik zou gewoon voor de trein opteren harro :)[/quote]

Partizaan, in mijn ogen vergeet je iets belangrijks. Namelijk dat je het nu hebt over het strategisch bombardementsoffensief met zware bommenwerpers. Dat lijkt inderdaad niet zo effectief te zijn geweest. Echter, zoals Harro ook al stelt o.a. uit verhalen van duitse veteranen, waren het vooral de jachtvleigtuigen en jachtbommenwerpers die vanaf D-day zelf het grootste gevaar vormden. Voor de "JaBo's" maakte het niet veel uit om konvooien op de weg of (troepen-) treinen aan te vallen. Het lijkt mij persoonlijk ok bepaald geen geweldige ervaring om in een trein te zitten die door een flight spitfires, mustangs, thunderbolts, etc. wordt aan gevallen. Mochten de duitsers alles 's nachts proberen te transporteren heb je inderdaad nog het probleem hoe vanaf stations verder te gaan of in ieder geval een sterk vertragende factor. De tijd die dit alles zou kosten zou de geallieerden veel meer tijd geven om het bruggehoofd verder uit te bouwen en meer troepen aan te voeren. Bovendien denk ik dat het voor de geallieerden gemakkelijker zou zijn geweest om ook 's nachts zware bommenwerpers op de verzamelgebieden van de duitse versterkingen af te sturen dan om het totale spoorstelsel te vernietigen. Gewoon omdat de verzamelgebieden van versterkingen een veel kleiner gebied beslaan en dus makkelijker aan te vallen zijn.


vr jul 06, 2007 8:54 pm
John S.
Bericht 
Feit is wel dat ook in de hoogste kringen enorme bezwaren (of eigenlijk een gerede angst) bestond over de dropping van de 2 Amerikaanse airbornedivisies.

Zelfs Air Chief Marshal Leigh-Mallory had zijn bedenkingen:

"To protect him in case his advice was disregarded, I instructed the air commander to put his recommendations in a letter and informed him he would have my answer within a few hours. I took the the problem to no one else. Professional advice and counsel could do no more.

I went to my tent alone and sat down to think.

If I should cancel the airborne operation, then I had either to cancel the attack on Utah Beach or I would condemn the assaulting forces there to even greater probability of disaster than was predicted for the airborne divisions.

If I should cancel the Utah attack I would so badly disarrange elaborate plans as to diminish chances for success elsewhere and to make later maintenances perhaps impossible. Moreover, in long and calm consideration of the whole great scheme we had agreed that the Utah attack was an essential factor in prospects for success. To abandon it really meant to abandon a plan in which I had held implicit confidence for more than two years.

I telephoned him that the attack would go as planned and that I would confirm this at once in writing."


ma jul 16, 2007 4:30 pm
John S.
Bericht 
Trouwens de Engelse text hierboven is geschreven door Ike himself. Maar dat hadden jullie natuurlijk reeds begrepen.


ma jul 16, 2007 4:32 pm
Panzermeyer
Bericht 
Aan de hand van de foto's die gedurende 6 juni zijn gemaakt heb ik toch enkele vragen. Ik zie bijna nergens betonnen driehoeken, prikkeldraad, enorme bunkers etc staan. Mogen we wel spreken van een Atlantikwall? Bij Utah Beach, Sword, Uno en Gold kwamen de Geallieerde troepen namelijk vrij 'gemakkelijk' het strand af en hadden tijdens de avonduren de voorposten van de Duitsers al onder controle, behalve dan bij Omaha beach.

Afbeelding

Deze foto is gemaakt door de eerste golf op Omaha Beach. Een totaal ander beeld dan tijdens de intro van de film Saving Private Ryan. Ik zie geen mortieraanvallen, noch veel kogelregens. Het ziet er maar kaal uit. Het is jammer dat veel foto's van deze fotograaf zijn mislukt (kapot, waardeloos geworden) gedurerende de invasie-dag.

Uiteraard spreken de cijfers voor zich; 3000 doden en gewonden. Maar toch, zijn er geen 'betere' beelden van Duitse weerstand op die trieste dag te vinden?


di sep 11, 2007 4:28 pm
-Spitfire-
Bericht 
Hoe wil je een mortieraanval een kogelregens zien op een foto? Overigens hangt er ook een rookpluim voor waardoor je het niet erg goed kan zien.


di sep 11, 2007 5:07 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Panzermeyer schreef:
Deze foto is gemaakt door de eerste golf op Omaha Beach. Een totaal ander beeld dan tijdens de intro van de film Saving Private Ryan. Ik zie geen mortieraanvallen, noch veel kogelregens. Het ziet er maar kaal uit. Het is jammer dat veel foto's van deze fotograaf zijn mislukt (kapot, waardeloos geworden) gedurerende de invasie-dag.


Misschien de grote foto eens bekijken.... :roll:

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


di sep 11, 2007 6:13 pm
Profiel WWW
RainbowRob
Bericht 
Het lijkt mij dat er toch echt wel tegenstand was op de stranden en zoals spitfire inderdaad al aangeeft hoe wil je kogelregens op de foto zien?
En op de grote foto zien je inderdaad echt de obstakels incl de grote rookwolk.


di sep 11, 2007 7:25 pm
Pieter F
Bericht 
De landingsstranden waren allen behoorlijk breed, op sommige delen zal het er dus anders aan toe gegaan zijn dan op andere plekken.. De cijfers liegen er wat betreft de landingen op Omaha niet om, bovendien zijn zowel Duitse als Amerikaanse veteranen het erover eens dat de strijd zeer hevig was, ik denk dus niet dat de intensiteit van deze strijd overdreven wordt..


di sep 11, 2007 7:26 pm
Panzermeyer
Bericht 
super_rop schreef:
Het lijkt mij dat er toch echt wel tegenstand was op de stranden en zoals spitfire inderdaad al aangeeft hoe wil je kogelregens op de foto zien?
En op de grote foto zien je inderdaad echt de obstakels incl de grote rookwolk.


Op die vergrote foto is het inderdaad duidelijker te zien. Je ziet nu ook de obstakels van bomen en die ijzeren driehoeken.

Het is jammer dat er verder weinig te zien valt dankzij die rookwolk. Maar waarschijnlijk heeft het wel tientallen Amerikaanse soldaten van de dood gered.

Overigens nog iets interessants over Robert Capa, de fotograaf die deze foto's heeft genomen op Omaha beach;

Citaat:
Capa's bekendste werk in de Tweede Wereldoorlog was de fotoreportage van de landing op Omaha Beach op 6 juni 1944 (D-Day), waar hij met de eerste aanvalsgolf mee aan land zwom gewapend met 2 Contax II cameras en verschillende filmrolletjes. Van de 108 opnames die hij toen maakte zijn er echter slechts 8 bewaard gebleven wegens een fout tijdens de ontwikkeling van de negatieven.


Zijn ervaring op Omaha beach;

Citaat:
Capa was known to say, "If your pictures aren't good enough, you aren't close enough." On D-Day, he came close once again. With Capa standing in the very stern, his landing craft mistakenly came ashore at the section of Omaha Beach dubbed "Easy Red." Then the ramp went down.

"The flat bottom of our barge hit the earth of France," Capa remembered in his book Slightly Out of Focus. "The boatswain lowered the steel-covered barge front, and there, between the grotesque designs of steel obstacles sticking out of the water, was a thin line of land covered with smoke — our Europe, the 'Easy Red' beach.

"My beautiful France looked sordid and uninviting, and a German machine gun, spitting bullets around the barge, fully spoiled my return. The men from my barge waded in the water. Waist-deep, with rifles ready to shoot, with the invasion obstacles and the smoking beach in the background gangplank to take my first real picture of the invasion. The boatswain, who was in an understandable hurry to get the hell out of there, mistook my picture-taking attitude for explicable hesitation, and helped me make up my mind with a well-aimed kick in the rear. The water was cold, and the beach still more than a hundred yards away. The bullets tore holes in the water around me, and I made for the nearest steel obstacle. A soldier got there at the same time, and for a few minutes we shared its cover. He took the waterproofing off his rifle and began to shoot without much aiming at the smoke-hidden beach. The sound of his rifle gave him enough courage to move forward, and he left the obstacle to me. It was a foot larger now, and I felt safe enough to take pictures of the other guys hiding just like I was."

Afbeelding


Capa was squeezing off photographs as he headed for a disabled American tank. He remembered feeling "a new kind of fear shaking my body from toe to hair, and twisting my face." With great difficulty his trembling hands reloaded his camera. All the while he repeated a sentence that he had picked up during the Spanish Civil War: "Es una cosa muy seria" ("This is a very serious business").

After what seemed an eternity, Capa turned away from the beach killing zone and spotted an incoming LCI (landing craft, infantry). He headed for it. "I did not think and I didn't decide it," he later wrote. "I just stood up and ran toward the boat. I knew that I was running away. I tried to turn but couldn't face the beach and told myself, 'I am just going to dry my hands on that boat.'"

With his cameras held high to keep them from getting waterlogged, Capa was pulled aboard the LCI and was soon out of harm's way. He had used three rolls of film and exposed 106 frames. After reaching England, he sped by train to London and delivered his precious film for developing.

A darkroom technician was almost as anxious to see the invasion images as Capa himself. In his haste, the technician dried the film too quickly. The excess heat melted the emulsion on all but 10 of the frames. Those that remained were blurred, surreal shots, which succinctly conveyed the chaos and confusion of the day.


Het is ontzettend jammer dat de overige honderd foto's zijn verprutst. Wellicht hadden we dan een nog beter beeld gehad van wat zich op Omaha beach heeft afgespeeld.


di sep 11, 2007 8:02 pm
David
Bericht 
De foto die Panzermeyer plaatst is overigens niet van Robert Capa! Deze foto (en anderen) zijn gemaakt door een Coast Guard fotograaf. Deze zat op een LCVP landingsvaartuig.
Ze zijn trouwens wel op Easy Red genomen.

Enkele aardige details;

Het zijn allemaal manschappen van E/16th (1st div.) en E/116th (29th div.) die net uit de landingsvaartuigen komen. Dit door het sterke getij wat de oorzaak was dat vrijwel alle eenheden op de verkeerde sector landden.

Deze foto is gemaakt tussen de WN62 (links) en WN64 (rechts). WN62 was één van de dodelijkste WiederstandNeste van die dag.
De rook was voor de soldaten in het water vaak hun redding. Voor de torpedobootjagers die ondersteuning wilden geven, een ramp..

Het schijnt dat de tank die je in het midden op de foto ziet staan tank no.9 741st tank battaillon is.

Bron is oa het beste boek wat ik over Omaha Beach heb gelezen; 'Omaha Baech' van Georges Barnage.


wo sep 26, 2007 8:23 pm
dick ernst
Bericht infanterie strijd op het strand
NIGHTWALKER schreef:
Een optie die door de Duitsers niet werdt gebruikt is de strijd van man tegen man op de stranden. Dit had het geallieerd luchtoverwicht en de scheepsartillerie uitgeschakeld. Qua lichte bewapening waren beide partijen aan mekaar gewaagd en de geallieerden zeker in het nadeel als aanvallende partij vanuit zee. De aanwezigheid van fallschirmjäger was door hun training hiervoor een pluspunt. Nadeel was dan weer het inzetten van niet gemotiveerde Ost-battaljonen.

Had Duitsland zich gebaseerd op een sterke infanterieverdediging met lichte wapens op de stranden (à la WoI) had het resultaat er volgens mij toch anders uitgezien.

Je argument dat man2man op het strand in het voordeel van Duitse para's was geweest lijkt terecht.
Maar dat gaat voorbij aan het klassieke nadeel van een lange linie tegenover de aanvaller die kan toeslaan, waar en wanneer hij denkt dat de linie zwak is.

Het was gezien het oostfront voor de Duitsers niet mogelijk om overal sterke troepen te plaatsen bij de stranden van Noorwegen tot Spanje. Dus ze moesten zorgen voor sterke reserves, die konden worden ingezet zodra duidelijk was waar de aanval was. Dat argument gold voor de elitetroepen net zo als voor de tanks.

Daarom was zo beslissend dat de Duitsers nog zo lang na de invasie bleven geloven dat Normandie een inleiding was op de hoofdaanval bv .bij Calais en nog aarzelden met de inzet van de SS divisies.
von Rundstedt en Rommel maakten vooraf ruzie juist over die inzet van tanks. Hitler beslechtte die langdure ruzie, door die SS pantzerdivies in reserve onder bevel van het OKW (lees hemzelf) te houden ipv aan Rommel of von Rundstedt


wo dec 19, 2007 2:29 pm
gignnl
Bericht 
David schreef:
De foto die Panzermeyer plaatst is overigens niet van Robert Capa! Deze foto (en anderen) zijn gemaakt door een Coast Guard fotograaf. Deze zat op een LCVP landingsvaartuig.
Ze zijn trouwens wel op Easy Red genomen.

Enkele aardige details;

Het zijn allemaal manschappen van E/16th (1st div.) en E/116th (29th div.) die net uit de landingsvaartuigen komen. Dit door het sterke getij wat de oorzaak was dat vrijwel alle eenheden op de verkeerde sector landden.

Deze foto is gemaakt tussen de WN62 (links) en WN64 (rechts). WN62 was één van de dodelijkste WiederstandNeste van die dag.
De rook was voor de soldaten in het water vaak hun redding. Voor de torpedobootjagers die ondersteuning wilden geven, een ramp..

Het schijnt dat de tank die je in het midden op de foto ziet staan tank no.9 741st tank battaillon is.

Bron is oa het beste boek wat ik over Omaha Beach heb gelezen; 'Omaha Baech' van Georges Barnage.
george barnage heeft over alle landingsstranden interessante boeken geschreven.uitgeverij heimdal heeft sowieso vele multi taal titels van grote waarde in hun programma.


wo dec 19, 2007 2:37 pm
dick ernst
Bericht 
Beste Panzermeier. Je bent duidelijk misleid door de indruk die je kreeg van de opvolging van scenes in Saving Private Ryan. In werkelijkheid lag het veel verder uit elkaar. Ga daar maar eens kijken!
Het Omaha strand is, tegenover Vierville, bij eb waanzinnig vlak en breed. Dan kwam je bij een grindbank. Die bood lage dekking tot je daar weg moest wegens opkomende vloed.
Voorbij die bank was plm 50mtr moerasachtig terrein versterkt met prikkeldraad en mijnen en dan pas volgde het hoge land plm 40 meter hoger. Tegen en op die helling waren de pillboxes en WiederstandsNeste. Van uit zee zag je die nauwelijks.


wo dec 19, 2007 2:51 pm
John S.
Bericht 
Citaat:
Van de 108 opnames die hij toen maakte zijn er echter slechts 8 bewaard gebleven wegens een fout tijdens de ontwikkeling van de negatieven.


Ook hierover doen er verschillende geruchten de ronde; men zou de foto's expres vernietigd hebben omdat er te heftige beelden bij waren m.b.t. de slachting onder de mensen van de 29st divison. Men (de VS overheid en wellicht het opperbevel) zou bang zijn geweest voor de publieke opinie want men zou willens en wetens vele soldaten over de kling hebben gejaagd op Omaha Beach..

Nogmaals, het zijn geruchten. Ik heb er persoonlijk mijn bedenkingen bij, maar neemt niet weg dat ik ze met jullie wil delen...


wo dec 19, 2007 3:08 pm
Pieter F
Bericht 
Nog nooit iets gehoord over dit gerucht, maar het is wel een uiterst interessante..

Toch vraag ik me af of dit waar zou kunnen zijn, er zijn genoeg andere heftige foto's uit de oorlog, die zijn toch ook gewoon gepubliceerd.


wo dec 19, 2007 10:25 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group