Het is nu do maart 28, 2024 12:32 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Fouten en misrekeningen 
Auteur Bericht
Kazin
Bericht 
Ongeveer 200.000 tot 500.000 Duitse soldaten gaven zich in Duitsland over aan de Geallieerden. Ze konden zich beter terugtrekken om Berlijn te verdedigen lijkt mij. Berlijn werd door de hitler-jugend verdedigd en door de volkssturm aan het einde, deze zorgde voor ruim 300.000 Russische verliezen aan manschappen. Als die 200.000 tot 500.000 goet getrainde Duitse gezonde soldaten Berlijn verdedigde, was Berlijn een Stalingrad voor de Russen geworden lijkt mij..


za nov 17, 2007 11:30 am
Pieter F
Bericht 
Veel van deze soldaten zagen er gewoonweg geen heil meer in, ze legden zich neer bij het Duitse verlies, zij kozen voor zichzelf en voor hun gezin. De overlevingskans was namelijk vele malen groter wanneer je je overgaf aan de westelijke geallieerden dan wanneer je dat deed bij de Russen, of de strijd met hen aanging.


za nov 17, 2007 11:43 am
Harro
Bericht 
Een zeer groot deel van de soldaten die Duitsland op dat moment onder de wapenen had was zeer slecht en vaak zelfs niet getrained, was niet zo gezond (tweede en derderangs troepen), voor een deel geen gevechtstroepen (Luftwaffe, Kriegsmarine, administratief en logistiek personeel, etc.), bevonden zich verspreid over het hele land, en, zoals Pieter terecht opmerkt, wilden ze het er gewoon levend afbrengen.


za nov 17, 2007 12:15 pm
Kazin
Bericht 
Harro schreef:
Een zeer groot deel van de soldaten die Duitsland op dat moment onder de wapenen had was zeer slecht en vaak zelfs niet getrained, was niet zo gezond (tweede en derderangs troepen), voor een deel geen gevechtstroepen (Luftwaffe, Kriegsmarine, administratief en logistiek personeel, etc.), bevonden zich verspreid over het hele land, en, zoals Pieter terecht opmerkt, wilden ze het er gewoon levend afbrengen.


Ik geef alleen de ''fouten en misrekeningen'' aan die ik denk dat voorkomen kon worden voor de Duitsers waardoor de Berlijners iets langer te leven hadden? Het lijkt mij namelijk wel terecht als je je bevolking verdedigd waaronder ook je familie? Nadat de Russen Berlijn veroverd hadden, leed de bevolking eronder en de soldaten niet meer die Berlijn eigenlijk moesten verdedigen. Ook tijdens de Tweede Wereldoorlog bestond zoiets als soldaat zijn betekent ook tot het einde durven te strijden? En doodgaan hoort immers bij het beroep als soldaat.. of je het wilt of niet.


za nov 17, 2007 12:19 pm
Harro
Bericht 
Waarom nog meer soldaten opofferen voor een verloren zaak. Deze oorlog was verloren en de Russen hadden zo'n overmacht dat ze - simpelweg - de zwakbewapende en zwakgetrainde verdedigers hadden vermorseld. Burgerslachtoffers had je er niet mee voorkomen.

Overigens moet je niet vergeten dat er wel degelijk pogingen zijn ondernomen om troepen van buiten Berlijn te concentreren en naar Berlijn te sturen. Dit mislukte jammerlijk. Gebrek aan wapens, munitie, voertuigen, brandstof en de geallieerde overmacht maakten de ondernemingen kansloos.

Doodgaan hoort bij hun beroep? Kom zeg. Verdiep je eens in het soort manschappen dat op dat moment nog diende. Zou jij op je zestiende uit de schoolbanken geplukt willen worden, een uniform en een geweer willen krijgen, geen training en dan denken: "nu moet ik maar suïcidaal doorvechten want doodgaan hoort nu bij mijn beroep"? Iets meer gevoel en inlevingsvermogen zou je niet misstaan.


za nov 17, 2007 12:35 pm
Harro
Bericht 
Overigens vind je veel argumenten die hier gelden ook terug in DIT (klik) topic over de verdediging van Parijs in 1940. Ik raad je aan het eens goed te lezen.


za nov 17, 2007 12:40 pm
Kazin
Bericht 
Harro schreef:
Waarom nog meer soldaten opofferen voor een verloren zaak. Deze oorlog was verloren en de Russen hadden zo'n overmacht dat ze - simpelweg - de zwakbewapende en zwakgetrainde verdedigers hadden vermorseld. Burgerslachtoffers had je er niet mee voorkomen.

Overigens moet je niet vergeten dat er wel degelijk pogingen zijn ondernomen om troepen van buiten Berlijn te concentreren en naar Berlijn te sturen. Dit mislukte jammerlijk. Gebrek aan wapens, munitie, voertuigen, brandstof en de geallieerde overmacht maakten de ondernemingen kansloos.


Oke, dat is uw mening maar blijft u mening ook zo met een vergelijking;
In een concentratiekamp verzetten de Joden zich. Ze weten dat de zaak verloren is en ze absoluut niet kunnen winnen. Ze weten dat er nog een aantal barakken zijn waar er nog Joden zijn die zich ook willen verzetten. Ze laten hun komen, dit enkel zodat hun kinderen een aantal uren langer kunnen leven en om zich te wreken tegen de veiand, de Duitsers.

Zou jij dit ook onzin van de mensenlevens van de Joden vinden omdat ze zich tegen HUN veiand verzetten zodat hun geliefden enkele uren verder kunnen leven? Ook weten ze dat het een verloren zaak is.

Een voorbeeld: Ghetto van Warschau

Als uw dit onzin vind, weet ik niet wat u daarbij denkt..


za nov 17, 2007 12:40 pm
Harro
Bericht 
Ga jij nu beweren dat de Duitse soldaten moesten voorkomen dat het Rode Leger de complete bevolking van Berlijn zou uitmoorden? Dat is pertinente onzin en het feit dat de meeste Berlijners de oorlog overleefden bewijst dat. Overigens: een concentratiekamp waar de Joden zich verzet hebben opdat hun kinderen een paar uur langer zouden leven? Off-topic, maar welk kamp moet dat geweest zijn dan? :?

Maar los daarvan: waar je overheen leest is dat ze hun troepen helemaal niet op Berlijn terug konden trekken. Ze wilden niet, maar zelfs al hadden ze het willen doen (en Hitler geloofde heilig dat ze nog zouden komen) - "Gebrek aan wapens, munitie, voertuigen, brandstof en de geallieerde overmacht maakten de ondernemingen kansloos." De paar pogingen die gedaan zijn waren kansloos. Die "legers" werden al door de Russen verslagen voor ze goed en wel op weg waren naar de buitenste ring rond Berlijn.


za nov 17, 2007 12:49 pm
Kazin
Bericht 
Harro schreef:
Ga jij nu beweren dat de Duitse soldaten moesten voorkomen dat het Rode Leger de complete bevolking van Berlijn zou uitmoorden? Dat is pertinente onzin en het feit dat de meeste Berlijners de oorlog overleefden bewijst dat.

Maar los daarvan: waar je overheen leest is dat ze hun troepen helemaal niet op Berlijn terug konden trekken. Ze wilden niet, maar zelfs al hadden ze het willen doen - "Gebrek aan wapens, munitie, voertuigen, brandstof en de geallieerde overmacht maakten de ondernemingen kansloos."


Ik heb niks gezegd over het uitmoorden van de totale bevolking van Berlijn. Ik zeg alleen: Het beste zou zijn als de Duitse soldaten tog bleven vechten i.p.v. dat de Hitler-Jugend kinderen sommige van 10 jaar of bejaarden mannen van de volkssturm van soms wel 90 jaar lieten vechten. Je laat je land tog niet verdedigen door kinderen die een heel leven voor zich hebben? Ik zou liever gewild hebben dat er volwassen Duitse soldaten op het spel gezet werden dan kinderen. En ja, wapens en muntie hadden ze wel de Duitsers, anders waren er geen ruim 300.000 verliezen aan Russische kant? Dit aantal zou voor de Russen hoger gelegen hebben als de proffesionele, getrainde Duitse soldaten de wapens op hen gebruikt hadden. Het zou beter geweest zijn als volwassen mannen gingen vechten i.p.v kinderen. En aan wapens hadden ze genoeg, de panzerfaust b.v werd in Berlijn tijdens de gevechten aangemaakt met duizenden aantallen. Dat zou genoeg geweest zijn om alle Russische tanken buiten Berlijn te houden. En desnoods: De bevolking iets langer te kunnen verdedigen.

Mijn bedoeling is goed de uw niet; Uw heeft liever dat de bevolking langer lijd en zo ook minder te leven heeft dan dat de Soldaten (Die er ook voor gekozen hebben tot de dood hun leider trouw te blijven) de bevolking iets langer verdedigden? Nou als uw dat vind, dan is dat mooi uw mening. Ik zou er voor gekozen hebben mijn familie langer te beschermen. Als ik in die tijd geleefd had. En ik weet dat ook vele Duitse soldaten die zich overgegeven hebben dat gewild hadden, alleen voor vele was de weg naar Berlijn onmogelijk na strategische fouten van hun Generaals. Ook werd er door Duitse soldaten doorgevochten na de capitulatie in delen in Duitsland

Laten we ophouden over deze discussie. Uw heeft u eigen mening en ik de meine. Er zullen vast veel mensen zijn die voor uw mening of mening gekozen hebben.


za nov 17, 2007 12:57 pm
Harro
Bericht 
Kazin schreef:
Ik heb niks gezegd over het uitmoorden van de totale bevolking van Berlijn.

Dat deed je helaas wel - je trekt een vergelijking tussen het tegen elke prijs verdedigen van Berlijn en het tegen elke prijs weerstand bieden in een concentratiekamp. Je vergeet echter dat er in de kampen - zelfs al wisten de mensen wat hen te wachten stond - geen grote weerstand werd geboden. Men kwam niet in opstand op de drempel van de gaskamer.
Daar staat tegenover dat de Berlijners niet op de drempel van de gaskamer stonden. Soldaten hoeften Berlijn niet tegen elke prijs te verdedigen om hun kinderen van een zekere dood te redden, om ze nog "een paar uur langer te laten leven".
Kazin schreef:
Ik zeg alleen: Het beste zou zijn als de Duitse soldaten tog bleven vechten i.p.v. dat de Hitler-Jugend kinderen sommige van 10 jaar of bejaarden mannen van de volkssturm van soms wel 90 jaar lieten vechten. Je laat je land tog niet verdedigen door kinderen die een heel leven voor zich hebben?

Zo misdadig was het Hitler-regime nu eenmaal. Het toont helaas aan hoe diep Duitsland op dat moment in de problemen zat. Er waren vrijwel geen goed getrainde eenheden meer. Een half miljoen soldaten terugtrekken op Berlijn en die stellingen laten betrekken voor de verdediging. Zo werkt het gewoon niet. Dat was op dat moment logistiek niet mogelijk. Het spoorwegnet lag in puin, de wegen lagen in puin, er waren geen voertuigen en geen brandstof. Moesten ze uit heel Duitland te voet op Berlijn terugtrekken dan?
Kazin schreef:
Ik zou liever gewild hebben dat er volwassen Duitse soldaten op het spel gezet werden dan kinderen. En ja, wapens en muntie hadden ze wel de Duitsers, anders waren er geen ruim 300.000 verliezen aan Russische kant?

Nee, die wapens waren er niet. Even simpel gezegd - waarom denk je dat iedere verdediger van Berlijn, een geweer met vijf kogels of één Panzerfaust kreeg?
Kazin schreef:
Dit aantal zou voor de Russen hoger gelegen hebben als de proffesionele, getrainde Duitse soldaten de wapens op hen gebruikt hadden.

Waar waren die professionele, getrainde soldaten dan? Die hadden ze niet meer, dat probeer ik je juist duidelijk te maken. De fysiek gezonde, jonge, sterke, goed getrainde ervaren soldaten lagen op dat moment in oorlogsgraven voor Moskou, voor Leningrad, Stalingrad, Charkow, Kursk, Italië, Normandië, en zo voort.
Kazin schreef:
Het zou beter geweest zijn als volwassen mannen gingen vechten i.p.v kinderen. En aan wapens hadden ze genoeg, de panzerfaust b.v werd in Berlijn tijdens de gevechten aangemaakt met duizenden aantallen. Dat zou genoeg geweest zijn om alle Russische tanken buiten Berlijn te houden. En desnoods: De bevolking iets langer te kunnen verdedigen.

Zie wat ik hierboven al schreef want we praten in cirkels. "Desnoods iets langer te kunnen verdedigen"? Waarom in vredesnaam?
Kazin schreef:
Mijn bedoeling is goed de uw niet;

Dat gaan we bekijken...
Kazin schreef:
Uw heeft liever dat de bevolking langer lijd en zo ook minder te leven heeft dan dat de Soldaten

Vreemd - jij bent het juist die een half miljoen extra doden wil. Een half miljoen soldaten die zich nu overgaven moesten van jou ook dood - sneuvelen in de strijd om Berlijn. Of geloof je werkelijk dat Duitsland de oorlog gewonnen had als ze die troepen op Berlijn hadden kunnen terugtrekken? Dat is erg naief. De Russen hadden sowieso wel gewonnen alleen waren er nog meer doden gevallen aan Duitse en Russische kant.
Kazin schreef:
(Die er ook voor gekozen hebben tot de dood hun leider trouw te blijven)

Hoe kom je daarbij? Niet de armzalige troepen die in 1945 Berlijn verdedigden. Duitsland schraapte de bodem leeg van wat er nog aan manschappen voorradig waren en dat waren lang niet meer de soldaten die enthousiast de eed op de Führer zwoeren.
Kazin schreef:
de bevolking iets langer verdedigden? Nou als uw dat vind, dan is dat mooi uw mening. Ik zou er voor gekozen hebben mijn familie langer te beschermen. Als ik in die tijd geleefd had. En ik weet dat ook vele Duitse soldaten die zich overgegeven hebben dat gewild hadden, alleen voor vele was de weg naar Berlijn onmogelijk na strategische fouten van hun Generaals. Ook werd er door Duitse soldaten doorgevochten na de capitulatie in delen in Duitsland

Waartegen had je je familie willen beschermen en vooral: hoe had je dat willen doen dan? Ik krijg een beetje een vreemd beeld van jou. Laten we inderdaad maar ophouden.


za nov 17, 2007 1:24 pm
Marcoo
Bericht 
Heel wijs Harro. Volgens mij heeft het helemaal geen zin om in dit topic op Kazin te reageren. Volgens mij begrijpt Kazin niet helemaal hoe het toen zat. Ook al opmerking van hoe hij het zou doen als hij in die tijd geleefd had. Dat kan je helemaal niet zeggen. Die tijd is zo veel anders dan nu!


za nov 17, 2007 1:46 pm
schinkel1813
Bericht 
Nou inderdaad zeg...maar ach, hij is nog jong :roll:


za nov 17, 2007 2:11 pm
Kazin
Bericht 
Harro schreef:
Kazin schreef:
Ik heb niks gezegd over het uitmoorden van de totale bevolking van Berlijn.

Dat deed je helaas wel - je trekt een vergelijking tussen het tegen elke prijs verdedigen van Berlijn en het tegen elke prijs weerstand bieden in een concentratiekamp. Je vergeet echter dat er in de kampen - zelfs al wisten de mensen wat hen te wachten stond - geen grote weerstand werd geboden. Men kwam niet in opstand op de drempel van de gaskamer.
Daar staat tegenover dat de Berlijners niet op de drempel van de gaskamer stonden. Soldaten hoeften Berlijn niet tegen elke prijs te verdedigen om hun kinderen van een zekere dood te redden, om ze nog "een paar uur langer te laten leven".
Kazin schreef:
Ik zeg alleen: Het beste zou zijn als de Duitse soldaten tog bleven vechten i.p.v. dat de Hitler-Jugend kinderen sommige van 10 jaar of bejaarden mannen van de volkssturm van soms wel 90 jaar lieten vechten. Je laat je land tog niet verdedigen door kinderen die een heel leven voor zich hebben?

Zo misdadig was het Hitler-regime nu eenmaal. Het toont helaas aan hoe diep Duitsland op dat moment in de problemen zat. Er waren vrijwel geen goed getrainde eenheden meer. Een half miljoen soldaten terugtrekken op Berlijn en die stellingen laten betrekken voor de verdediging. Zo werkt het gewoon niet. Dat was op dat moment logistiek niet mogelijk. Het spoorwegnet lag in puin, de wegen lagen in puin, er waren geen voertuigen en geen brandstof. Moesten ze uit heel Duitland te voet op Berlijn terugtrekken dan?
Kazin schreef:
Ik zou liever gewild hebben dat er volwassen Duitse soldaten op het spel gezet werden dan kinderen. En ja, wapens en muntie hadden ze wel de Duitsers, anders waren er geen ruim 300.000 verliezen aan Russische kant?

Nee, die wapens waren er niet. Even simpel gezegd - waarom denk je dat iedere verdediger van Berlijn, een geweer met vijf kogels of één Panzerfaust kreeg?
Kazin schreef:
Dit aantal zou voor de Russen hoger gelegen hebben als de proffesionele, getrainde Duitse soldaten de wapens op hen gebruikt hadden.

Waar waren die professionele, getrainde soldaten dan? Die hadden ze niet meer, dat probeer ik je juist duidelijk te maken. De fysiek gezonde, jonge, sterke, goed getrainde ervaren soldaten lagen op dat moment in oorlogsgraven voor Moskou, voor Leningrad, Stalingrad, Charkow, Kursk, Italië, Normandië, en zo voort.
Kazin schreef:
Het zou beter geweest zijn als volwassen mannen gingen vechten i.p.v kinderen. En aan wapens hadden ze genoeg, de panzerfaust b.v werd in Berlijn tijdens de gevechten aangemaakt met duizenden aantallen. Dat zou genoeg geweest zijn om alle Russische tanken buiten Berlijn te houden. En desnoods: De bevolking iets langer te kunnen verdedigen.

Zie wat ik hierboven al schreef want we praten in cirkels. "Desnoods iets langer te kunnen verdedigen"? Waarom in vredesnaam?
Kazin schreef:
Mijn bedoeling is goed de uw niet;

Dat gaan we bekijken...
Kazin schreef:
Uw heeft liever dat de bevolking langer lijd en zo ook minder te leven heeft dan dat de Soldaten

Vreemd - jij bent het juist die een half miljoen extra doden wil. Een half miljoen soldaten die zich nu overgaven moesten van jou ook dood - sneuvelen in de strijd om Berlijn. Of geloof je werkelijk dat Duitsland de oorlog gewonnen had als ze die troepen op Berlijn hadden kunnen terugtrekken? Dat is erg naief. De Russen hadden sowieso wel gewonnen alleen waren er nog meer doden gevallen aan Duitse en Russische kant.
Kazin schreef:
(Die er ook voor gekozen hebben tot de dood hun leider trouw te blijven)

Hoe kom je daarbij? Niet de armzalige troepen die in 1945 Berlijn verdedigden. Duitsland schraapte de bodem leeg van wat er nog aan manschappen voorradig waren en dat waren lang niet meer de soldaten die enthousiast de eed op de Führer zwoeren.
Kazin schreef:
de bevolking iets langer verdedigden? Nou als uw dat vind, dan is dat mooi uw mening. Ik zou er voor gekozen hebben mijn familie langer te beschermen. Als ik in die tijd geleefd had. En ik weet dat ook vele Duitse soldaten die zich overgegeven hebben dat gewild hadden, alleen voor vele was de weg naar Berlijn onmogelijk na strategische fouten van hun Generaals. Ook werd er door Duitse soldaten doorgevochten na de capitulatie in delen in Duitsland

Waartegen had je je familie willen beschermen en vooral: hoe had je dat willen doen dan? Ik krijg een beetje een vreemd beeld van jou. Laten we inderdaad maar ophouden.


Ik heb niks over uitmoorden gezegd, maar over verdedigen.

Ze hadden niet ieder 1 geweer met 5 kogels of 1 panzerfaust, ze hadden wel meer, verdiep je eens in de veredeging van Berlijn, dan zul je wat bij leren.

Ik heb niet gezegd dat ik meer doden wou, ik heb een vergelijking gegeven. En over die proffesionele Duitse soldaten zij ik; Als

dus beter lezen is een optie?

Nogmaals: Ik zeg: Het was beter geweest als de Duitse soldaten Berlijn verdedigd hadden dan de Hitler Jugend of de Volkssturm. Begrijp je het nu dan nog niet? Is lezen zo moeilijk. Zie je het woordje ALS niet?
Ik zeg niet dat ze dat gedaan hebben, ik zeg alleen een fout waar dit topic over gaat. Je moet beter lezen voordat je je mond opentrekt en hier een hele discussie plaats laat vinden. Volgens mij moet uw op lees-les gaan. Ik zeg iets wat volgens mij toen fout was.

Het is mijn mening, en niet de joue. Ophouden nu.


za nov 17, 2007 2:13 pm
Harro
Bericht 
Kazin schreef:
Ik heb niks over uitmoorden gezegd, maar over verdedigen.

Nog even en je beweert dat je helemaal geen vergelijking maakte met de concentratiekampen :roll:
Kazin schreef:
Ze hadden niet ieder 1 geweer met 5 kogels of 1 panzerfaust, ze hadden wel meer, verdiep je eens in de veredeging van Berlijn, dan zul je wat bij leren.

Zal ik doen. Sowieso ben ik nog niet zo lang met de Tweede Wereldoorlog bezig dus als jij nog tips hebt voor goede boeken 8)
Kazin schreef:
Ik heb niet gezegd dat ik meer doden wou, ik heb een vergelijking gegeven. En over die proffesionele Duitse soldaten zij ik; Als

...als - als - ja, maak je zin eens af :?
Je ziet de consequenties niet van wat je wil. Hoe wil je een half miljoen meer soldaten opofferen tegen een overmachtig Russisch leger en niet inzien dat er dan veel meer doden vallen.
Kazin schreef:
dus beter lezen is een optie?

Het zal wel
Kazin schreef:
Nogmaals: Ik zeg: Het was beter geweest als de Duitse soldaten Berlijn verdedigd hadden dan de Hitler Jugend of de Volkssturm. Begrijp je het nu dan nog niet? Is lezen zo moeilijk. Zie je het woordje ALS niet?
Ik zeg niet dat ze dat gedaan hebben, ik zeg alleen een fout waar dit topic over gaat. Je moet beter lezen voordat je je mond opentrekt en hier een hele discussie plaats laat vinden. Volgens mij moet uw op lees-les gaan. Ik zeg iets wat volgens mij toen fout was. Het is mijn mening, en niet de joue. Ophouden nu.

En ik zeg dat die soldaten er niet waren of nooit en te nimmer in Berlijn hadden kunnen komen. Waarom stel je überhaupt vragen als je enkel bevestiging zoekt van jouw reeds gevormde mening? Ach, als dit jouw houding is ben ik verder klaar met je. Ik wens je veel plezier verder op dit forum. We gaan vast veel van je leren. Waren we allemaal maar zo belezen en intelligent op ons veertiende.


za nov 17, 2007 2:23 pm
Kazin
Bericht 
Harro. Een tip: Ga naar school en leer opnieuw lezen. Deze hele discussie was niet nodig als jij het woordje; Als

Goed gelezen had. Maarja alles wat jij zegt komt op hetzelfde neer als wat ik zeg.
Ik heb alleen vergelijking getrokken met het woordje ALS erin. Ik zeg geen dingen die niet waar zijn.

Nu moet ik gaan , oorlogsfilms kopen doei.


za nov 17, 2007 2:27 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group